Få styr på dit mindset og vind en forlomme i det teknologiske kapløb

Foto : DTU

Få styr på dit mindset og vind en forlomme i det teknologiske kapløb

Alle ser verden med 'farvede briller', altså en vis forudindtagethed, hvilket er skidt, hvis man ikke er bevidst om det, men det kan også vendes til en styrke. Sådan lyder det fra lektor og studieleder på DTU Diplom Pernille Rydén. Tech Management har talt med hende. Få hendes råd til at lære dit mindset at kende og på den måde udvikle din organisation.

Det kan virke lidt fortærsket at hive Kodak op som eksempel på en virksomhed, der svandt ind til ingenting, fordi ledelsen ikke i tide formåede at sætte en ny kurs, da nye digitale teknologier stod på spring.

Men selv et brugt eksempel kan være interessant med et nyt fokus.

Hvis vi zoomer vi ind på den daværende Kodak-organisation, gemmer der sig en læring, som indrammer det budskab, lektor og studieleder på DTU Diplom Pernille Rydén, turnerer rundt med: at forståelsen for ens eget mindset er helt afgørende, når vi taler innovation.

»Kodak var ekstremt produktorienteret og tænkte, at man havde udviklet en teknologi, der var Guds gave til folket. Selvom man begyndte at udvikle den digitale teknologi, var der ikke internt en forståelse for, at kunderne faktisk gerne ville bruge det digitale kamera-alternativ, selv om kvaliteten var ringere end film og papir,« siger hun.

Hos Kodak var man nemlig overbevist om, at det gamle analoge fotografi alene på grund af kvaliteten ville være en præference hos forbrugerne, fordi det digitale fotografi dengang tydeligt var mere tilbagestående kvalitetsmæssigt.

Kodak-kunderne ville dele oplevelser

Kodak overså bare en vigtig faktor, der faktisk betød meget for forbrugerne, skulle det vise sig. Det digitale fotografi havde nemlig andre kvaliteter såsom hastigheden og den hurtige mulighed for at dele billedet. Det havde tilsyneladende en stor værdi. Kunderne ønskede at dække deres sociale behov, dvs. at dele deres oplevelser med andre via billedmediet, hvilket digitaliseringen muliggjorde.

»Jeg har også arbejdet med en medievirksomhed, der var overbevist om, at kvalitetsjournalistik var kundernes præference. De var styret af det traditionelle ‘promote & sell’-mindset. Men kunderne var ligeglade. De ville have et medie at spille bold op ad og levere indhold til, fordi de havde et ‘connect & collaborate’-mindset,« siger hun.

Vigtigheden i at kende sit eget mindset i forbindelse med strategiudvikling er blevet et centralt element i Pernille Rydéns forskning og kernetemaet i bogen ’Disrupt dit mindset og få succes med Big Data’. 

Ud over en ph.d. i strategisk tænkning af nye teknologier (kognitiv psykologi) har Rydén også ledelse, sprog og læringspædagogik med i bagagen. En del af hendes tankegods stammer fra den baggrund.

Uden refleksion er vi doomed

I virkeligheden er det ikke så mærkeligt, at vi ser verden på en bestemt måde. Vi tror typisk på det, vi selv er gode til. Problemet opstår, hvis vi ikke er bevidste om det, fortæller Pernille Rydén.

»Vores mindset fortæller os noget om, hvordan vi ser verden. Hvis vi som ledere ikke forstår vores eget mindset, og dermed hvordan vi er med til at påvirke processer og andre, så er vi doomed. Så bliver de beslutninger, vi træffer, ikke reflekterede. Det handler om, at vi skal tænke udefra og ind og se noget andet end ens synsning,« siger hun.

Omvendt handler det ikke om at ændre sig selv og sit syn på verden.

»Vi kan ikke tage de ’farvede’ briller af, men forstå, hvordan vi ser verden med dem. Hjernen er ikke et observerende organ, men et følende organ, og et mindset er en slags ‘selektionsfilter’, der hjælper os med at fokusere og tænke videre uden at skulle processere alt,« siger hun.

Det er med andre ord vigtigt, at vi ved, hvornår autopiloten bliver sat i gang.

Den gængse ledelsesordbog lagt på hylden

Pernille Rydén medgiver, at hendes budskaber går lidt på tværs af den gængse forestilling om ledere.

»Jeg bruger et andet sprog end det, man kender fra den gængse ledelsesordbog, når jeg taler om følelser og præferencer. Traditionelt tænker vi på os selv som ledere som værende rationelt tænkende folk, der fokuserer på sagen og ikke os selv,« siger hun.

Problemer er bare, mener hun, at vi som personer er med i alt og påvirker alt. Og det er værdifuldt at reflektere over sit mindset.

»Mange af de nyere techvirksomheder kører ledelse som design thinking. Det gjorde Steve Jobs. Og på Google lyder mantraet ‘how might we?’ – det åbner for en eksplorativ tankegang, der giver mulighed for at rykke ens mindset. Det er de virksomheder, der rykker. For Steve Jobs foregik meget udvikling af NeXT på retreats, hvor der var ro til at tænke i fællesskab,« siger Pernille Rydén og henviser til denne video, hvor man selv kan få syn for sagn.

Et andet eksempel er Samsung. Det lykkedes virksomheden at rykke fra at være en komponent af mikroelektronik til en stærk spiller inden for RAM-chips. Modsat konkurrenterne erkendte Samsung sine egne begrænsninger og sendte eksempelvis ingeniører på efteruddannelse i USA og kastede samtidig massive investeringer i forskning og udvikling.

»Vi undervurderer ofte konsekvensen af vores egen ’bias’; det er nemmere at se splinten i broderens øjne end pælen i sit eget. Vi forvilder os ind i troen på, at vi – når vi udtænker nye strategier – har fugleperspektivet over landkortet, mens vi faktisk går rundt nede på landjorden og tager skridt for skridt og hele tiden møder nye forhindringer, samtidig med at vi har alt for travlt med at fokusere på driften og meget lidt tid til refleksion. Vi overvurderer vores egne evner,« siger hun.

»Se bare på, hvor mange projekter der kører af sporet og ikke når i mål til tiden. Det var vel kun byggeriet Hoover Dam, det lykkedes med, og det kostede også mange menneskeliv. Men de fleste andre projekter kører af sporet,« siger hun.

Udfordrer datedrevne beslutninger

At forstå ens eget mindset og tilgang til tingene er ikke mindst vigtigt, når det handler om arbejdet med nye teknologiske beslutningsværktøjer; det kunne være big data. Pernille Rydén er eksempelvis meget kritisk overfor tanken om, at datadrevne beslutninger vil være mere rationelle og bedre.

»Det holder simpelthen ikke. Datadrevne beslutninger understøtter i virkeligheden bare den tænkemåde, vi allerede har, hvis vi ikke er opmærksomme. Det er mennesker, der designer algoritmerne og finder data. Selv en algoritme i en kunstig intelligens er designet af et menneske, der er forudindtaget,« siger hun.

Men er der ikke ved at ske opblødning – taler vi ikke mere og mere om de bløde sider og den effekt, det har på vores beslutninger?

»Man taler mere og mere om det. Men når man som jeg kommer ind under overfladen i organisationer, så oplever man, at det er et langt, tungt træk at ændre vores tænkemåder. Det tager tid. Vi ser små ryk – for eksempel virksomheder, der rykker arbejdsugen fra fem til fire dage. Men mange adapterer det ukritisk. Det handler jo om at skulle arbejde lige så meget, men på en anden måde, for at det virker fuldt ud,« siger hun.

Pernille Rydén er med andre ord heller ikke særligt optimistisk.

»Nu har jeg kigget på virksomheder i 30 år, og det er de samme problematikker igen og igen. Det er andre mennesker, andre teknologier, men de samme problemstillinger,« siger hun. Og hun har en appel til alle ledere, der arbejder med digitale projekter:

»Hold op med at se indførelsen af nye digitale teknologier som projekter, men anerkend, at der er tale om et langt flow. Det er ikke noget, der går væk. Med den lille psykologiske finte er det lettere at tage sig tid til at reflektere og lære undervejs, end når man arbejder med tidsplaner, milepæle, deployment, launch. Hvis man kommer ud over de stramme tidsplaner, bliver det nemmere at finde tiden til refleksion og ændre kursen undervejs,« siger hun.

Men vil mange bestyrelser og topledelser ikke blive kede af ikke at have de stramme tidsplaner?

»Jo, og derfor handler det ofte om at have det organisatoriske og strukturelle setup på plads. Tit og ofte har vi ikke rammerne og sproget. Reguleringen skal ske helt fra toppen og nedefter,« siger Pernille Rydén.

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Prøv Tech Management i en måned til 49 kr.

Pernille Rydén

Pernille Rydén er ph.d. i strategisk kognition fra CBS, studieleder, Ingeniørernes Lederuddannelse (EBA),  lektor på DTU Diplom samt forfatter til flere bøger og kapitler.

Som lektor forsker hun i strategi, ledelseskognition, realtidsledelse og digitale teknologier (bl.a. sociale medier, big data, kunstig intelligens) og har bl.a. publiceret i California Management Review, Industrial Marketing Management og Journal of Interactive Marketing.

Som selvstændig forskningskonsulent rådgiver hun organisationer i digital transformation med afsæt i en forståelse om menneske og kultur. Artiklen tager afsæt i hendes bog 'Disrupt dit mindset og få succes med big data' skrevet med kollegerne Torsten Ringberg og Per Østergaard Jacobsen fra CBS.

Hun underviser chefkonsulenter i Strategisk Ledelse for Djøf, og på DTU's EMBA uddannelse er hun fagansvarlig for Organizational Development & Change og har udviklet faget 'Business Mindsets and Big Data'. 

Litteratur-inspiration fra Rydén

Threat or Treat for Tourist organizations? The Copenhagen Zoo Social Media Storm, Rydén, P., Kottika, E.; Hossain, M.; Skare, V., Morrison, A. (2019). International Journal of Tourism Research.

Real-time Management in the Digital Economy Rydén, P., El Sawy, O. (2019). In Time Issues in Strategy and Organization, Ed. T.K. Das. 

How Managers Perceive Real-Time Management: Thinking Fast & Flow, Rydén, P. & El Sawy, O. A. (2018), California Management Review, 61(2), 155-177

The Technology-Mindset Interactions Leading to Incremental, Radical or Revolutionary Innovations, Ringberg, T., Reihlen, M., Rydén, P. (2018). Industrial Marketing Management,

How Managers’ Shared Mental models of Business-Customer Interaction Influence Managers’ Sensemaking of Social Media, Rydén, P. Ringberg, T. & Wilke, R. 2015. Journal of Interactive Marketing, 31, 1-16.

Latest news