Langt størstedelen af de danske SMV'er arbejder endnu ikke med de nyeste teknologier såsom 3D-print og Kunstig Intelligens. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Langt størstedelen af de danske SMV'er arbejder endnu ikke med de nyeste teknologier såsom 3D-print og Kunstig Intelligens. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Foto : Freepik

Få danske virksomheder har for alvor greb om de nyeste teknologier 

Nye teknologier som kunstig intelligens og 3D-print spås nøgleroller i den digitale revolution. Alligevel har ganske få af de danske SMV’er i dag fat i de nyeste teknologier. Det viser tal fra Danmarks Statistik. “Man kan komme i vanskeligheder,” lyder det fra ekspert. 
Forestil dig, at varer ikke længere skal tilbringe otte uger om bord på et gigantisk forurenende containerskib, men kan blive 3D-printet til dig lige rundt om hjørnet. Eller tænk hvis du kan spore dine produkter tilbage til underleverandørne ved hjælp af blockchain-teknologi. 
Vil du have fuld adgang til Tech Management?

Savner du den indsigt, der gør dig i stand til at se de nyeste teknologier i et forretningsmæssigt perspektiv? Tech Management er mediet om ledelse, forretning og teknologi for bestyrelsesmedlemmer, direktører og strategiske ledere i særligt de små- og mellemstore virksomheder.

Om Tech Management

Tech Management er samlingsstedet for ledere og beslutningstagere, der har interesse for digital udvikling og erhvervslivets vækst.

Vi samler trådene for dig i vores tre ugentlige nyhedsbreve om ledelse, forretning og teknologi. Vores mission er at klæde ledere på, til at træffe strategisk kloge beslutninger for deres forretningsudvikling.

Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement, log ind eller skriv til [email protected]

DET FÅR DU I ARTIKLEN

- Indsigt i, hvor mange af de danske SMV'er, der rent faktisk arbejder med de nye avancerede teknologier. 

- Forfatter og tidligere  professor på Aalborg Universitet, Pernille Kræmmergaards bud på, hvad konsekvenserne kan være, hvis man som virksomhed ikke følger den løbende teknologiske udvikling- 

Pernille Kræmmergaards fire stadier:

I sin bog “Digital Transformation” beskriver Pernille Kræmmergaard, hvordan hun rangerer virksomheder efter et modenhedsniveau. Når den nyeste udgave af bogen udkommer i slutningen af august, vil hun have puttet en femte generation på sin modenhedstrappe, men her får du med hendes egne ord de fire generation, hun deler virksomheder ind efter.

”Generation 1 og 2 er er der, hvor du bruger teknologien til at automatisere og optimere på dine processer. Du sikrer bedre flow og kvalitet, og dermed optimerer man, det man gør. 

Hvis du skal op til Generation 3, skal du til at spørge dig selv, om det overhovedet er det rigtige, man gør. Der åbner man meget mere op for at have en innovativ praksis i forhold til sine serviceleverancer, og man bruger teknologien til at levere den type af service. 

Generation 4 er der, hvor du begynder at samarbejde med andre, så man kan levere en sammenhængende løsning til sine kunder. Nu begynder man altså at tænke i økosystemer og udveksling af data og systemintegration, så kunden kun oplever ét touchpoint. Det er det man kalder integrerede services”

Du kan læse mere om generationerne i bogen Digital Information, som vi her på siden forventer at zoome ind på i løbet af efteråret.