EU klar med SMV-strategi for hele unionen: Sætter skarpt fokus på det digitale

Plus13. marts 2020 kl. 17:00
Ursula von der Leyen
EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen Illustration: EU.
Under coronakrisen har EU offentliggjort en ny strategi for SMV'erne. Fokus er på det grønne og det digitale, og unionens millioner af SMV'er skal bruge det indre marked som løftestang til at opnå fremtidens vækst, lyder det fra kommisionen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Efter en my mere end 100 dage er den nye EU-kommission parat med et politisk udspil for unionens SMV'er. 

På samme vis som herhjemme er SMV'er den dominerende erhvervsform på tværs af EU's lande, og samlet set udgør de flere end 25 millioner SMV'er "rygraden i unionens økonomi". 

Derfor var det også blevet Margrethe Vestager pålagt som ny næstformand og kommissær at udarbejde et udspil for den massive erhvervsgruppe, og det blev forleden præsenteret midt under coronaepidimien. Fokus ligger i tråd med tiden på det grønne og det digitale.  

"Europas industri er motoren for vækst og velstand i Europa. Den klarer sig bedst, når den trækker på det, der gør den stærk. Folkene, deres ideer, talenter, diversitet og entreprenørmæssige ånd. Det er vigtigere end nogensinde, at Europa arbejder for vores grønne og digitale omstilling i en mere uforudsigelig verden. Europas industri har det, der skal til for at gå forrest, og vi vi vil gøre alt, hvad vi kan for at bakke op om det," udtaler Ursula von der Leyen, der er formand for EU-Kommisionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Strategiens fornemmeste mål er at Europa skal blive det mest attraktive sted at starte en lille virksomhed, lade den vokse og gro på det indre marked", som der står i den 19 sider lange strategi, der altså fokuserer på det grønne, det digitale, forenkling af reglerne og bedre adgang til det indre marked og kapital.  

Mere digitalisering

Foruden det grønne fokus, der understøtter unionens mål om, at Europa skal være et klimaneutralt kontinent i 2050, står digitalisering højt placeret som fokusområde i strategien. 

Det er blot 17 procent af EU's SMV'er der med succes har integreret digitale teknologier, hvilket sætter gruppen langt bag de store virksomheder, der i stigende grad udnytter de nye teknologiske muligheder. 

Derfor skal flere SMV'er have gang i den digitale omstilling og drage fordel af teknologierne. Ellers får unionen ifølge sin egen strategi svært ved at placere sig i en førerposition, når det kommer til at skabe en blomstrende digital økonomi. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

"Digitalisering kan give SMV'erne store muligheder for at øge effektiviteten af produktionen og udviklingen af produkter og forretningsmodeller. Ved at benytte nye teknologier som blockchain, kunstig intelligens og cloudcomputing kan SMV'erne øge deres konkurrencekraft," står der i rapporten, der udkom tirsdag. 

"Europa har den stærkeste industri i verden. Virksomhederne - store som små - giver os arbejdspladser, velstand og strategisk autonomi. At håndtere den grønne og digitale omstilling og samtidig undgå ekstern afhængighed i en ny geopolitisk kontekst kræver radikale ændringer - og det skal igang med det samme," udtaler Thierry Breton, der er kommissær med ansvar for det indre marked og i øvrigt har en fortid hos den franske it-gigant Atos.  

Det indre marked er vejen frem

Alt i alt kræver de pæne visioner, at der kommer mere gang i kasseapparaterne hos de europæiske virksomheder. Det skal en smørring af det indre marked stå for. For ifølge EU selv, så er de små og mellemstore virksomheder for dårlige til at benytte det indre markeds enorme eksportmæssige muligheder. For selvom 80 procent af de SMV'er, der rent faktisk eksporterer også eksporterer til andre medlemslande, så kan det tal være højere, lyder det fra EU.  

Det kræver dog et varslet opgør med komplicerede regler, der kræver og tilgodeser store virksomheder med regimenter af jurister, der sidder klar til at fortolke og udfylde alverdens blanketter. Derfor skal medlemslandene som en del af strategien fortsat benytte sig af principperne for at tænke de små ind først, at man kun skal gøre tingene en gang, og at det i udgangspunktet skal være digitalt. 

Bedre adgang til midler

Det sidste punkt, der stærkt betones i strategien, er behovet for finansiering i de små og mellemstore virksomheder. Siden krisen er antallet af børsnoteringer i gruppen af små og mellemstore virksomheder nemlig faldet drastisk, og generelt oplever man på tværs af landegrænser, at virksomhederne kan have svært ved at indhente den nødvendige finansiering til yderligere vækst.

 

Derfor er det endnu et indsatsområde for unionen i den kommende tid. Vil du vide mere om, hvad strategien tilsigter eller se de ifølge EU konkrete tiltag, så kan du læse hele planen HER.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning