Etablerede virksomheder har gavn af at arbejde med startups
Det giver god mening for etablerede virksomheder at arbejde med startup-virksomheder om fælles projekter, viser en rapport fra Oxford Research.
Rapporten "Nordic Corporate Venture Capital investments has more than doubled in the last five years" blev udgivet d. 18. september 2019. Undersøgelsen er blevet foretaget for TechBBQ og bygger på en survey med 25 virksomheder i Norden, samt en række kvalitative interviews med virksomhederne og en professor.
Hovedkonklusionen er, at det trods ulemper giver mening for virksomheder at lave samarbejder med startups.
Fordele overgår ulemper
I undersøgelsen svarer 87 pct. af virksomhederne, at fordelene overgår omkostningerne ved samarbejdet med startups. For eksempel peger mange virksomheder på, at de har fået adgang til innovative forretningsmodeller og specialiserede teknologier, og 64 pct. af virksomhederne siger, at de har opnået finansielle resultater ved samarbejdet.
De store virksomheder nævner især to udfordringer ved at samarbejde med startups. Det er dels de bureaukratiske hindringer, som kommer udefra, dels risikoen for at investere tid og ressourcer i noget som kan mislykkes.
Fem råd før man begynder samarbejdet med startups:
Når man skal samarbejde med startups, kræver det opbakning fra hele organisationen
Et samarbejde med startups kan ses som en trussel mod organisationen, men hvis hele forretningen skal forandres, er det vigtigt at alle er med i processen.- Det kræver en strategisk tilgang at finde den rigtige startup-partner
De store virksomheder kan ikke samarbejde med hvem som helst. Det kræver et stort strategisk forarbejde at finde de rigtige startsups til samarbejdet.
- Når to kulturer skal mødes, er det uundgåeligt, at der opstår udfordringer
I et samarbejde med startups skal man fokusere på koordination, kommunikation og klare processer for at undgå misforståelser og minimere udfordringerne.
- Et nemt samarbejde kræver konstant fintuning af processerne i selskabet
Det kan være nødvendigt at ændre procedurer, så de er nemmere og hurtigere for at kunne samarbejde med startups.
- Skab enighed om målene og den strategiske retning for partnerskabet
Vær konstant sikker på, at der er enighed mellem selskabet og startuppen om, hvor man er på vej hen. F.eks. ved at stille spørgsmålene: hvilket problem løser vi egentlig? Hvad er ambitionsniveuaet og time to market?
Læs hele undersøgelsen af samarbejdet mellem virksomheder og startups her.
Oxford Research er en analyse-, konsulent- og rådgivningsvirksomhed med fokus på velfærdsområderne og erhvervs- og regionaludvikling. Oxford Research er grundlagt i 1995 i København. Udover Danmark har de også kontorer i Sverige, Norge, Finland, Letland, Polen og New York. Oxford Research er en del af Oxford Group.