En ny normal for arbejdslivet kræver nye systemer

Med flere på hjemmekontoret er det sværere for ledere at holde øje medarbejdernes trivsel. Det er en udfordring, der skal indtænkes i de systemer, vi benytter os af fremover.
Brødtekst

Dette er et debatindlæg - du er også velkommen til at deltage i debatten. Send dit indlæg til atl@ing.dk

”Vi kommer ikke tilbage”. Dette var ordene fra Twitter’s øverste HR-chef, Jennifer Christie, da der blev talt om, at virksomhedernes måde at arbejde på aldrig ville blive den samme igen. 

Kort tid efter annoncerede de, at medarbejderne kunne arbejde hjemmefra for altid, mens virksomheder som Google og Facebook har forlænget deres politik frem til starten af 2021. 

Så hvorfor forlænger Facebook og Google landingsbanen, mens Apple er ivrige efter at få folk tilbage på kontorerne, og hvad er egentlig den rigtige balance i forhold til at komme tilbage på arbejde? 

Teknologi som omdrejningspunktet i det nye normale

Der er mange perspektiver på fremtiden og ikke et enkelt svar, men én ting er sikkert: som det har vist sig tidligere, vil teknologi også i fremover blive omdrejningspunktet for vores nye adfærd og tilpasning til det nye normale. 

Som samfund er vi ikke fremmede overfor høje forandringshastigheder, men i 2020 blev kompleksiteten af det at drive en virksomhed udfordret på en hidtil uset måde. 

I det forgangne årti har arbejdsforholdene været med til at hæmme vores produktivitet. Støj og forstyrrelser i de åbne kontorer kombineret med en stigende efterspørgsel efter fleksibilitet i arbejdet og en globalisering, der har ført til at arbejdet og herunder virksomhedernes teams er blevet spredt ud over hele verden, har udfordret vores samarbejde. 

Teknologien har skabt løsninger på alle disse udfordringer, men de radikale forandringer, som dette år har ført med sig, har været virkelig kritiske. 

Forretningsrejser og enhver anden form for rejseaktivitet blev sat i stå. 

I USA har man oplevet et fald på 95 procent i antallet af passagerer, alt imens teknologier relateret til telefonkonferencer er eksploderet – eksempelvis har Google’s Meet kunne tilføje tre millioner brugere hver dag. 

Også Zoom skød i vejret fra 10 millioner brugere i december til over 200 millioner i starten af april, og senere samme måned nåede man op på 300 millioner. Brugen af Microsoft Teams tog også et gevaldigt spring på 70 procent med op til 200 millioner daglige brugere og satte en rekord på over 2,7 billioner mødeminutter på en enkelt dag.  

Dårlig teknologi den største forhindring på hjemmearbejdspladsen

Ifølge Gartner angav 54 procent af HR-cheferne, at dårlig teknologi og/eller infrastruktur var deres største hindring for at kunne arbejde effektivt på afstand, fordi folk havde travlt med at få fat i headsets, webkameraer og software, der kunne muliggøre, at arbejdet kunne fortsætte for videnarbejderne. 

Og selvom udfordringerne med at arbejde på afstand stadig er store, lader det til, at størstedelen af den amerikanske befolkning vil foretrække at gøre det også på den lange bane. 

En Price Waterhouse Coopers undersøgelse anslår, at næsten 50 procent af de adspurgte organisationer overvejer permanent at arbejde på distancen, i det omfang jobbet tillader det. Mens størstedelen af amerikanerne i en nylig gennemført Gallup undersøgelse har sagt, at de ønsker at fortsætte med at arbejde hjemmefra, så længe som muligt. 

Men der er visse ulemper forbundet med at arbejde hjemmefra – når vores kontor flytter ind i dagligstuen, bliver det sværere at lukke ned. Nyere undersøgelser viser, at vi arbejder mere end 3 timer længere pr. dag, samtidig med at ensomhed og kedsomhed øges i forbindelse med isoleret arbejde. 

Det står klart, at efterhånden som vi begynder at vende tilbage til arbejdspladserne med roterende og reducerede arbejdsstyrker, stiller det krav til teknologien om at bidrage til at opretholde en fleksibel og vedvarende forretning. 

Som Slack’s SVP of People, Robby Kwok forklarer; ”Det er lettere at lede en virksomhed, hvor 100 procent af medarbejderne arbejder hjemmefra, frem for en hvor 50 procent arbejder hjemmefra og 50 procent er på kontoret”. 

Det er her, hvor teknologien for alvor kommer i spil. 

Når du som leder implementerer hundreder eller tusinder af enheder til dine medarbejder, så de kan koncentrere sig, kommunikere og samarbejde på afstand så effektivt som muligt, er det helt afgørende, at du som leder kan bruge dine enheder til at opfange, hvordan dine medarbejdere har det, selvom de arbejder hjemmefra.

Teknologien kan være med til at give dig denne værdifulde indsigt i medarbejdernes udfordringer. 

Vi er nået til et kritisk punkt

Kompleksiteten i forskellene mellem forskellige brancher gør imidlertid, at der ikke findes én model, som passer til alle, og organisationer vil uden tvivl bruge de kommende måneder på at teste af, hvad der virker. 

Det, vi ved, er, at vi er nået til et kritisk punkt. Ledere eller organisationer, som vender tilbage til de gamle systemer, vil opleve større udfordringer end de, som tænker i nye baner og formår at indtænke både menneskelige ressourcer og organisationsprocesser i nye systemer. 

De kommende 12-18 måneder vil byde på blandede og roterende arbejdsstyrker, hvor Jobs-æraens korridorsnak og møder ved kaffemaskinen vil blive reguleret på en helt ny måde, men udfordringerne ved permanent isolation er fortsat en af de kræfter, vi skal forholde os til. 

Bevidst eller ubevidst vil teknologi blive en kraftfuld spiller i alt det her. Den vil være med til at udvikle nye kulturer og ny adfærd for vores ansatte, virtuelt vil den bringe os tættere på hinanden, den vil styre vores arbejdsgange og gøre vores kontorer mere hygiejniske. 

I takt med at vi kommer til at bruge stemme og bevægelser i det intelligente og kontaktløse kontor, og det bliver mere naturligt for os at samarbejde virtuelt på afstand, bliver vores enheder mere end blot en vej for stemme og video. De bliver i højere grad den lim, der muliggør at teams kan samarbejde på trods af afstand, at forretningen kan fortsætte, og de bliver den forbindelse, der gør det muligt for kulturen at leve videre i enhver organisation. 

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Prøv Tech Management i en måned til 49 kr.

Vil du prøve Tech Management?

Styrk dit lederskab - bestil et abonnement i dag

Bestil abonnement

Latest news