Efter en virkelig dårlig oplevelse: ‘Min bekymring går på at vælge den rigtige partner til digitalisering’

Plus19. maj 2020 kl. 06:471
Fontenay er en fynsk grossist, som leverer slangeløsninger til industri og transport og komponenter og udstyr til proces- og tankanlæg foruden udstyr til tankvogne
Illustration: Fontenay.
Grossistvirksomheden Fontenay på Fyn har allerede forsøgt sig med en digitaliseringsøvelse, der blev dyr, besværlig og ikke løste problemet. Nu prøver Fontenay igen, for der er ingen vej udenom, men det sker med en sund skepsis, fortæller ejerleder Uffe de Fontenay. 
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

1. kapitel: Beslutningen om at blive mere digitale hos Fontenay blev taget for fem år siden. Planen var en ny hjemmeside for alle produkterne hos grossisten, der blandt andet leverer slangeløsninger til industri og transport og udstyr til tankvogne. 

Hjemmesiden skulle være fundamentet for en portal til kunderne, der er virksomheder i olie-, benzin- og kemiindustrien, og dermed grundlag for en webshop, der kunne korrespondere med virksomhedens ERP-system. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
1
19. maj 2020 kl. 21:47
Fokus på forretningsværdi værdi giver tryghed og fælles fokus

Det er interessant at læse ovenstående artikel - for det er en bekymring, som rigtigt, rigtigt mange virksomheder står overfor. Mit perspektiv er, at problemstillingen afledt af to forkerte angrebsvinkler: 1) Der skal ikke tænkes i produkter up-front - lige så snart dialogen med leverandørerne går på "nyt ERP", "ny portal" eller andre løsninger , skal man være på vagt. For det er leverandørenes lod, at ville sælge netop deres produkter.

Jvs. mit synspunkt fra i går (https://techmanagement.dk/artikel/stop-med-indkoebe-timebetalte-it-konsulenter-6612) er det essentielt at få klarlagt forretningsværdien der skal skabes. Ikke bare en business case med investeringen - men en holistisk afdækning af forretningsværdien.

Hvilke værdi-drivere er det, der gør, at der skal laves en portal? Hvad er behovet hos kunderne? Hvad vil det betyde for kunderelation og leverance? Det er lette spørgsmål at stille, men utroligt svære at svare på - speielt hvis man er fikseret på en løsning der skal leveres, frem for forretningsværdien, der skal realiseres.

Der er kæmpe forskel på at lave en selvbetjeningsløsning fordi man er på vej ind på det amerikanske marked, hvor det ikke er acceptabelt at skulle ringe til Danmark for at få tilsendt specifikationer på en dims - og så på at ville positionere sig som "lækker" på det danske marked.

De fleste virksomheder har et begrænset budget til investering i it, og et nyt ERP-system, som nævnt her over kan æde alle budgetter. Måske er det, det rigtige at gøre. Men det kræver at alle ved hvilken værdi konsulenterne skal jagte for virksomheden.