DSB vil træne personale med virtual reality, så rejsende får bedre oplevelse

Plus16. december 2019 kl. 08:57
DSB-tog
Illustration: DSB.
Alexandra Instituttet skal hjælpe DSB med at afprøve Virtual og Augmented Reality, der vil bruge det til træning af lokomotivførere og servicepersonale, reparationer af materiel og til forbedringer af oplevelserne for de rejsende.
Artiklen er ældre end 30 dage

Forestil dig en nystartet togfører, der går igennem toget for at kontrollere billetter. Måske har hun - selv om hun er helt grøn - mødt dig før. Eller i hvert fald din type. Virtuelt.

Sammen med andre DSB-kolleger skal virtual reality og augmented reality være en større del af træningsarbejdet. De næste fire år skal Alexandra Instituttet og Serious Games Interactive nemlig udvikle virtual og augmented reality løsninger til DSB.

Teamet er netop udpeget blandt vinderne af DSB’s udbud på en rammeaftale, der skal få DSB i front med VR- og AR-teknologierne.

DSB ønsker ifølge deres udbudsmateriale at afprøve VR og AR til blandt andet træning af lokomotivførere og servicepersonale, reparationer af materiel, og til forbedringer af oplevelserne for de rejsende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi ser store potentialer i både VR og AR. Blandt andet på proceduretræning og instruktion. Vi har eksempelvis allerede nu positive erfaringer med at afprøve VR i træningen af vores togførere,« siger Michael Moesgaard, CIO i DSB i en pressemeddelelse.

AR er mere end Pokémon GO

Ifølge leder af Alexandra Instituttets AR-udviklingsteam, Frank Allan Hansen, har de fremadstormende AR- og VR-teknologier, som gennem mange år har fyldt meget i forskningsverdenen, nu indtaget deres plads i flere brancher. Det er godt at se, at DSB også tror på potentialet i teknologierne, som Alexandra Instituttet nu skal være med til at indfri.

»AR er meget mere end Pokémon GO. DSB har valgt at bruge vores mangeårige erfaring til at anvende AR- og VR-teknologierne, hvor de giver mening, og hvor de kan have en afgørende effekt både økonomisk og organisatorisk. Det kræver både et dybt, fagligt kendskab og mod til innovation. Derfor er vi helt trygge ved at skulle løfte den opgave,« siger Frank Allan Hansen.

Også Simon Egenfeldt-Nielsen fra Serious Games Interactive ser en markant fremgang i brugen af VR- og AR-teknologier:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vores erfaring er, at AR og VR rummer et meget stærkt læringspotentiale, men det kræver, at man tager læringen alvorligt. AR og VR er i dag præget af mange forskellige løsninger og teknologiske fremskridt, som nemt kan komme til at overdøve læringspotentialet. Her trækker vi på vores 10+ års erfaring i læring og simulationer inden for området. Både AR og VR giver en unik mulighed for at træne sine evner og kompetencer i et sikkert og realistisk miljø. Med andre ord bliver det muligt at fejle og gentage vigtige procedurer, indtil personalet kan det til perfektion. Det skaber et stærkt, fagligt kompetent team i sidste ende.«

Computerkraft sparker til mulighederne

Inden for de seneste år er der sket en eksplosiv udvikling inden for AR- og VR-teknologierne samt forbedringen af regnekapacitet, kamera og grafik i smartphones, tablets og specielle briller. Derfor er teknologierne blevet en større del af dansk industri. Flere virksomheder bruger allerede AR til at samle og inspicere produkter, til at oplære medarbejdere og til at lave kvalitetskontrol. Frank Allan Hansen forklarer:

Vi ser lige nu AR bryde igennem og skabe stor værdi for industrien inden for især disse områder: Idriftsættelse, vedligeholdelse, service og fjernsupport.

Og det er netop de erfaringer, der dækker aktiviteter lige fra design, brugerinddragelse og implementering af løsninger, der har åbnet for DSB-samarbejdet.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning