Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Digitalisering handler mere om mennesker end om tech

10. marts 2020 kl. 06:19
Harald Tokerød
Illustration: Tokerød Plus.
Den digitale transformation handler i mindst lige så høj grad om mennesker, organisationskultur, forretning og lønsomhed, som om software, digitale systemer og algoritmer.
Artiklen er ældre end 30 dage

Den digitale transformation foregår i højere grad oppe i hovederne på dine medarbejdere end nede i deres computere.

Jeg er helt på det rene med, at hypen og nødvendigheden af en digital transformation er opstået, fordi udviklingen af it-teknologier og øget digitalisering har åbnet for helt nye måder at drive virksomhed på.

Men det er min erfaring, at skal man have held med sin digitale transformation, skal man fokusere på den menneskelige faktor.

I mit arbejde med at hjælpe virksomheder med digital transformation bliver jeg ofte mødt med en forventning om, at nu skal virksomheden ud og købe nye dimser: Nye digitale løsninger, en ny app, et nyt internt social medie, nye licenser, hjemmesider, gadgets eller programmer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor bliver mange af vores kunder overraskede og nogle gange også lidt skuffede, når jeg - i stedet for at skrue op for det digitale blus - slukker computeren og beder dem rette opmærksomheden mod de mennesker, der udgør organisationen.

Hvilke digitale kompetencer rummer organisationen allerede, hvor digitalt modne er de, hvilke behov ser de, og hvilke features og relevante softwareprodukter har virksomheden allerede liggende, men som de bare aldrig har fundet ud af at bruge?

Vi bliver aldrig færdige med den digitale transformation

Faktisk mener jeg, at betegnelsen 'digital transformation' både er en misvisende og upræcis betegnelse, for sådan som vi bruger begrebet, handler det hverken om digitalisering eller transformation som en lineær proces.

Jeg ved godt, at 'digitalisering' handler om effektiv brug at digitale værktøjer, it-systemer, computere, software og gadgets og om, hvordan kan man sætte strøm til sin analoge forretning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og at 'transformation' er en forandringsproces, der har en begyndelse og en slutning. Vi går i gang, og vi kommer igennem en transformation. Vi bevæger os fra at være et bundhold til at blive et mesterhold. Vi går fra fra kul til vind og fra landsby til storby.

Men når vi taler om en digital transformation, taler vi snarere om et mindset, hvor vi hele tiden forholder os åbne og undersøgende til de mange muligheder, som øget digitalisering medfører.

En ny måde at gøre tingene på. Et anderledes perspektiv på, hvordan vi – i al evighed – skal arbejde i en virksomhed eller en organisation. For vi bliver aldrig færdige med den digitale transformation.

Digital transformation er ikke noget, vi nogensinde kommer igennem, så vi kan lige så godt skifte den lineære tankegang ud med en mere cirkulær tankegang først som sidst.

Tænk tech, mennesker og lønsomhed sammen

For mange bliver det sikkert endnu mere angstprovokerende at gå i gang med den digitale transformation, når de hører, at den aldrig vil stoppe igen.

Men det er min erfaring, at hvis man tør se processen i et menneskeligt perspektiv, så er den lettere at håndtere.

Jeg var selv en af de første, der for nogle år siden begyndte at postulere, at digital transformation er 90 procent menneske og kun 10 procent tech. Formålet med den påstand var at få fjernet fokus fra gadgets, it-systemer, funky software og nye apps.

Jeg elsker selv alt, der bipper, og jeg har flere hundrede apps på min telefon. Men jeg er også skeptisk, især fordi tech kan tage magten fra en organisation.

Man kan blive besnakket til at købe noget, som man hverken har brug for eller kan finde ud af at anvende.

Og så er der ét eller andet ekskluderende ved tech, som ikke er godt for en organisation. Hvis man ikke er helt oppe på tech-beatet, kan man føle, man bliver sat af, står udenfor samtalen og er dummere end de andre.

Derfor mener jeg, at vi skal tale om mennesket før teknologien, når vi arbejder med digital transformation. Og så må vi selvfølgelig ikke glemme lønsomheden, for det er ikke nok, at medarbejderne er tilfredse, hvis bundlinjen mangler.

Som jeg ser det, opnår man derfor først en succesfuld digital transformation, når man både tænker tech, mennesker og lønsomhed sammen.

Og det kræver mod og en øget digital modenhed i organisationen.

Men hvis du ikke gør, så gør dine konkurrenter, bare spørg Kodak og Nokia.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning