Der er hjælp at hente fra andre virksomheder: Corona-krisen sætter gratis støtte-initiativer i gang

Foto : Pressefoto: Pravda

Der er hjælp at hente fra andre virksomheder: Corona-krisen sætter gratis støtte-initiativer i gang

Den uvante situation får virksomhederne til at hjælpe hinanden på nye måder, blandt andet med digital førstehjælp. For eksempel er rekrutteringsfirmaer, techvirksomheder og markedsføringsbureauer klar med gratis støtte.
Brødtekst

Mange virksomheder bremser op lige nu og lukker for ansættelse, men i nogle sektorer, som detailhandlen, er der derimod brug for at ansætte nye folk. 

»Derfor har vi i den her specielle tid åbnet for, at virksomheder ud over den gratis prøveperiode på vores produkt, vi normalt tilbyder, kan få gratis rådgivning om digital rekruttering,« fortæller Camilla van Dijk. 

Prøv et gratis abonnement på Tech Management her

Hun er CEO i Seeknspeak, der arbejder med digital recruitment marketing og har udviklet egen videoscreening software. 

Læs om, hvad coronavirus betyder for din virksomhed i Tech Managements tema

Camilla van Dijk, CEO i Seeknspeak
Camilla van Dijk, CEO i Seeknspeak
Illustration: Seeknspeak

»Der er et behov derude for at ansætte f.eks. i detail- og logistikkæderne, og desuden er der generelt behov for på sigt at holde rekruttering i live - for det bliver hverdag igen. Derfor synes vi, det var oplagt, også fordi vi skal hjælpe hinanden i de her tider,« siger Camilla van Dijk og tilføjer: 

»Når det så er sagt, så er vi jo også kommercielle og skal have vores forretning til at køre videre efter krisen, hvor vi håber, at folk stadig vil huske vores navn.«

Seeknspeak har lagt deres tilbud om gratis rådgivning og brug af videoscreening ud på DI Digitals nye hjemmeside om digital førstehjælp til virksomheder. Hjælpesiden blev oprettet fredag d. 20. marts, og siden da har 20 virksomheder oprettet sig med tilbud om gratis digital førstehjælp til andre virksomheder. 

Professor anbefaler ledere at træde i karakter i krisen: "Optimisterne vinder altid"

Det er både mindre virksomheder som Seeknspeak, der vil hjælpe, ligesom store virksomheder som SAP og Google også er på listen. 

»Der var flere virksomheder, der tog fat i os få dage efter krisens udbrud for at spørge, hvad de kunne gøre, når de ikke kan producere værnemidler,« fortæller Anja Skadkær Grue, der er chefkonsulent i DI og ansvarlig for initiativet hos erhvervsorganisationen. 

»Vi har derfor valgt at samle kræfterne og tilbyde et udstillingsvindue under overskriften: Det kan ikke redde dig fra corona, og det vil vi hellere ikke foregive, men vi kan måske gøre livet en smule nemmere for virksomhederne,« siger Anja Skadkær Grue. 

Hjælp til lokale erhvervsdrivende

Et andet hjælpeinitiativ er ved at blive kørt i gang af konsulenthuset Is It a Bird, som har udviklet en portal, som nu bliver overtaget af en forening, der skal drive den. 

På hjemmesiden jaelp.dk kan små virksomheder og forretninger oprette sig med tilbud. 

Coronaepidemien tvinger butiksejer mod digitalisering

»Vores håb er, at det kan hjælpe private og virksomheder, især de små virksomheder og små erhvervsdrivende, som fra den ene dag til den anden har mistet levebrødet. Hvad gør man? Vi giver dem en platform, hvor de kan gå ud med en anden type tilbud, end de normalt gør i deres butikker,« siger Rasmus Thomsen, der er partner i Is It a Bird. 

Konsulenthusets kunder er primært rigtigt store virksomheder, og han forventer ikke, at opgaven med at skabe jaelp.dk betyder ny forretning eller vil have en afsmittende effekt på hans egen virksomhed, når krisen engang er ovre. 

Rasmus Thomsen, partner i Is It a Bird
Rasmus Thomsen, partner i Is It a Bird
Illustration: Is It a Bird

»Vi er ramt ligesom alle mulige andre, men vi havde den her gode idé, og så havde vi kompetencerne og for en gangs skyld tiden til og muligheden for at gøre noget, og derfor satte vi det i gang. Vi har haft en gruppe ansatte til at arbejde med platformen i en uges tid, og nu bliver den overdraget til foreningen, der skal køre den videre,« siger Rasmus Thomsen. 

Han fortæller, at han i dialogen både med kunder blandt de store virksomheder og med kolleger i konsulentbranchen hører den samme historie gentaget. 

Krisen er det perfekte tidspunkt at søge ny viden: Her har du 9 bud fra en ledelsesrådgiver

»Alle siger, det bliver hårdt, det er voldsomt, det er et helvede at kigge ind i. Men i samme åndedrag siger de, at det åbner op for en stor bunke energi, megameget kreativitet, og at alle virksomheder ligesom privatpersoner tager deres liv op til overvejelse. Det er ekstraordinære tider, som åbner for nogle nye ambitioner,« siger Rasmus Thomsen.

Jælp-platformen er nonprofit og henvender sig også til private, der gerne vil hjælpe andre, for eksempel med indkøb eller andre udfordringer. 

En anden hjemmeside sat i verden af folkene bag de to blogs Gastromand og Madsvin har et tilsvarende formål, men målrettet restauranter, der lige nu ikke kan servere i restauranten, men i stedet kan sælge takeaway. 

På spisudehjemme.dk er der i skrivende stund tilmeldt 330 restauranter. 

Hjælp til markedsføring

Med Jaelp-portalen og Spisudehjemme får virksomhederne hjælp til markedsføring og salg gennem portalen. Hos B2B-brandbureauet Pravda vil man også hjælpe og giver nu direkte og gratis hjælp til markedsføringsstrategi. 

Det aarhusianske bureau har oprettet et såkaldt ‘Covid-19 B2B Help Hub’ på sin hjemmeside, hvor der ligger relevant information om markedsføring, og hvor man også kan kontakte direktør Mette Hejl, som har afsat en time dagligt til at rådgive virksomheder om kommunikation, ressourceplanlægning og brandstrategi. 

7 gode råd til lederen i coronatid

»Vores egen position i markedet er at være ‘Home of Business Brands’ – og hvor ville det klinge hult, hvis vi ikke gav noget af os selv i denne tid,« siger hun. 

Mette Hejl, CEO i Pravda
Mette Hejl, CEO i Pravda
Illustration: Pravda

Som markedsføringspartner er man en god ven, når det går op, men nu skal man så vise, om ens egne budskaber egentlig holder, og investere i det, hun kalder 'værdifulde relationer'. 

»Det er nemt at love guld og grønne skove i medgangstider. Men det er nu, at de værdier og løfter, man i årevis er gået til valg på, skal stå deres prøve,« siger Mette Hejl og tilføjer:

»Vi gør ikke det her for at redde verden. Vi gør det for lette en lille del af hverdagens byrder i en kaotisk tid, og til gengæld får vi lov til at komme endnu tættere på vores kunders virkelighed.«

Dinero vil også lette byrderne for især de selvstændige. Firmaet, der er ejet af iværksætter Martin Thorborg og normalt leverer regnskabsløsninger til selvstændige, vil fra mandag d. 30. marts give gratis økonomisk rådgivning for selvstændige om hjælpepakkerne, og hvordan man søger økonomisk kompensation. 

Martin Thorborg sender medarbejderne hjem på grund af corona: »Kan vi holde produktiviteten oppe?«

»Jeg kan sagtens forstå, hvis mange selvstændige både lider af dårlig nattesøvn og
koldsved for tiden, for vi står i er regulært mareridt. Min opfordring til dem er: Kom til os, så
skal vi nok hjælpe dig med at få den kompensation, du har ret til,« siger Martin Thorborg i en pressemeddelelse fra Dinero.

Intranet-udbyderen og kommunikationsplatformen Colibo er selv en startup, som lige nu også har valgt at stille sit produkt og rådgivning gratis til rådighed. 

»Som en lille startup er vi helt naturligt også nød til at tænke kreativt for tiden. Det gælder både ifht. hvad vi kan gøre for at vores forretning ikke bliver svækket unødigt, men også ifht. hvad vi kan gøre for at komme styrket ud på den anden side. Vi laver en softwareplatform, som bruges til intern kommunikation bl.a. i krisetider og som forener den digitale arbejdsplads når folk arbejder fragmenteret/remote, så vi kan faktisk gøre en forskel i denne tid,« skriver Jesper Lykkegaard Halliday, der er partner og chief marketing officer i Colibo i en mail til Tech Management og fortsætter:

»Men selvom vi har en platform som kan hjælpe i en denne tid, så regner vi ærlig talt ikke med at sælge ret meget, hvis noget overhovedet, i denne tid. Folk holder vejret.«

Også selv ramt

Tilbage hos DI melder organisationen allerede efter seks dages levetid for den digitale førstehjælp om interesse for både at tilbyde og modtage hjælp. 

Hos Seeknspeak er der ikke indgået nye aftaler endnu, men virksomheden oplever mere trafik på sin hjemmeside og generelt øget interesse.

»Vi håber, at nogen vil tage imod vores tilbud om at holde deres rekruttering i gang med videoscreening, mens vores Recruitment Marketing ydelser formentlig vil ligge mere stille i de kommende måneder,« siger Camilla van Dijk. 

Seeknspeak er som de fleste andre virksomheder også selv påvirket af krisen, og rigtigt mange aftaler, der f.eks. inkluderer videooptagelser, er blevet sat på hold i et godt stykke tid. 

Om Tech Management

Vil du også gerne være en teknologisk frontløber? Så er Tech Management noget for dig. Lær af de bedste cases, få state of the art-værktøjer og lad dig inspirere af de førende digitale tænkere.

Tech Management er mediet, der tager den teknologiske og digitale udvikling seriøst, skærer igennem hypen og ser på den konkrete anvendelse i virksomheder og organisationer.

Alt hos os handler om, HVORDAN nye teknologier kan nære innovation, skabe nye forretningsmodeller og munde ud i bæredygtig vækst. Kom med ombord og få adgang til en konstant opdateret samling af unik viden.

Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement, log ind eller skriv til techmanagement@ing.dk

Fakta: Her kan du blandt andet hente gratis hjælp og rådgivning

Seneste nyt