De digitale jobsamtaler og rekrutteringsvaner er kommet for at blive

Nye digitale vaner åbner op for uforløste potentialer og skaber ny værdi i rekrutteringsprocessen. Også når hverdagen rundt om i de danske virksomheder igen begynder at ligne sig selv.
Brødtekst

Rekrutteringsprocessen er i løbet af det seneste årti blevet langt mere digital. Platforme som LinkedIn og Facebook fungerer for mange virksomheder, som det fortrukne kommunikationsmedie, når potentielle kandidater skal informeres om en åben stilling. Derudover er kommunikationen med kandidaterne både før og efter en jobsamtale blevet både automatiseret og digitaliseret.

Sådan fungerer det også hos os i BDO. Vores kommunikation til kandidater og ansøgere er digitaliseret og automatiseret via vores rekrutteringssystem. Men jobsamtalen har stået trolig tilbage, som den sidste, standhaftige og analoge aktivitet.

Jobsamtalerne har altid foregået på et af vores kontorsteder og har omfattet et fast, velkommende håndtryk fra den nye leder. Sådan har det i hvert fald forløbet, indtil regeringen lukkede landet ned og afskaffede håndtrykket. Det tvang os - og antagelig en lang række andre virksomheder - til at gøre rekrutteringsprocessen endnu mere digital.

En digital omlægning af vores jobsamtaler, som vi ærlig talt ikke havde den store fidus til. Hvem takker ja til et job på en arbejdsplads de aldrig har besøgt, og hos en leder de aldrig har mødt? Men allerede efter første digitale jobsamtale var alle forudindtagede fordomme, formodninger og parader skubbet til side.

Følelsen og udfaldet var den samme. Erfaringerne var nye, og de gav udsigt til et hidtil uforløst, digitalt potentiale.

Et fast håndtryk afløses af digitale jobsamtaler

Der er formentlig mange virksomheder, der har stået overfor de samme udfordringer som os under den nationale nedlukning: Et tydeligt behov for at fortsætte rekrutteringen af nye kolleger krydret med minimal erfaring med digitale jobsamtaler.

For os havde udfordringer to udfald. Vi lagde enten armene over kors og stoppede alle rekrutteringsaktiviteter eller kastede os selv ud i ukendt farvand og gav det et skud med virtuelle håndtryk og videokald.

Vi valgte (heldigvis) mulighed nummer to. Det har sidenhen resulteret i uendelig mange og lærerige timer på Skype og nye kolleger til kompagniet. Hvad der for en måned siden ville have været et utopisk tankeprojekt, var nu en realitet.

Et uforløst digitalt potentiale

Teknologierne har muliggjort, at vi og resten af det danske erhvervsliv har haft mulighed for at fortsætte vores rekruttering under Corona-krisen.

I BDO havde vi brug for et skub, førend vi fik øjnene op for potentialerne i det virtuelle håndtryk og den digitale jobsamtale. Vi havde brug for at blive udfordret på vores vante rutiner og vores vanetænkning.

Og de nye digitale vaner giver så sandelig stof til eftertanke. Vores samtaleprocesser har under nedlukningen af Danmark både været mere effektive og langt mere fleksible sammenlignet med de sædvanlige fysiske møder. Tid og sted har ikke været et issue.

Det betyder imidlertid ikke, at vi for fremtiden vil afvikle alle jobsamtaler over Skype. Vi tror på, at det personlige og fysiske møde mellem mennesker altid vil være relevant og en vigtig del af rekrutteringsprocessen. Men hvorfor ikke afholde første samtalerunde digitalt - især ved stillinger med mange ansøgere. På den måde får vi mulighed for at afvikle endnu flere samtaler og derved sænke risikoen for, at vi misser en oplagt kandidat i første udskillelsesrunde.

En digital erfaring og vane rigere

Vi er alle blevet trænet i at benytte de digitale mødesteder under Corona-krisen. Det gælder både internt i virksomhederne og eksternt iblandt kandidater, kunder og samarbejdspartnere.

Erfaringerne har for de fleste taget toppen af de digitale forbehold og åbnet op for nye digitale vaner, som også vil kunne skabe værdi i rekrutteringsprocesserne, når hverdagen begynder at ligne sig selv igen.

Vi er derfor meget bevidste om, at vi ikke må pakke de digitale erfaringer, som vi har gjort os under Corona-krisen, væk. Derfor er de digitale jobsamtaler kommet for blive.

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement og få løbende perspektiv og viden leveret direkte til din indbakke.

Seneste nyt