Data skal hjælpe Nilfisk til mere bæredygtig rengøring

Chief marketing officer i Nilfisk Camilla Ramby er blevet nomineret til ‘årets sustainability leder’ for at have været med til at sætte bæredygtighed på dagsordenen i Nilfisk. »Da jeg startede i Nilfisk, lå CSR nederst på en hylde i R&D. Nu ligger det øverst i ledelsen.«
Chief marketing officer i Nilfisk Camilla Ramby er blevet nomineret til ‘årets sustainability leder’ for at have været med til at sætte bæredygtighed på dagsordenen i Nilfisk. »Da jeg startede i Nilfisk, lå CSR nederst på en hylde i R&D. Nu ligger det øverst i ledelsen.« Illustration: Nilfisk. Se større version
I Nilfisk hænger data og bæredygtighed uløseligt sammen, hvis virksomheden skal nå sine egne – og kundernes – mål. 
11. november kl. 10:27

Nilfisk begyndte for alvor at arbejde med bæredygtighed, da chief marketing officer Camilla Ramby blev ansat for tre et halvt år siden som fyrtårn for en bæredygtighedsstrategi, der blandt andet indeholder mål for CO2-udledning i 2030 som en del af Science Based Targets.

Energiforbruget har længe været et optimeringsfokus for den 115 år gamle producent af rengøringsmaskiner, men hvor den bæredygtige strategi primært blev drevet indefra for et år siden, er der det seneste halve år blevet presset mere og mere på fra kunderne globalt. 

»Bæredygtighed er bredere end CO2, så vi ser især også meget på vandforbrug. Det er vi nødt til for at være en ansvarlig leverandør globalt,« siger Camilla Ramby om den ellers klassiske produktionsvirksomhed, hvor udgangspunktet er ‘alt det grimme’, som hun siger: metal, plast, kemikalier, energi- og vandforbrug.

»Vi oplever, at det ikke længere kun er de store virksomheder, der stiller en lang række krav om emissioner og vandforbrug. Det er også de mindre virksomheder, så det er som om, fødekæden er sat i gang,« siger hun. 

For eksempel stiller kunderne krav helt ned på komponentniveau, for blandt andet at være sikre på, hvilke komponenter de skal bruge, hvis maskinen skal repareres, for at sikre sig, at komponenterne eksempelvis er fremstillet ved hjælp af grøn energi.

Få fuld adgang til Tech Management

Vi skriver til direktører, strategiske ledere og projektledere. Som Danmarks teknologifokuserede ledelsesmedie hjælper Tech Management dig med at navigere i og forstå nye teknologier, implementere de nødvendige forandringer og følge vigtige trends inden for forandringsledelse, projektledelse mv. Vi har viden og råd både til dig, som netop er gået i gang med teknologi- og strategiimplementering, og til dig, som er godt i gang.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Tech Management
Alt indhold på Tech Management er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden