Danmarks nationale datastrategi

Brødtekst

Danmark er nummer 1 i offentlig digitalisering, men hvordan klarer SMVerne sig når det kommer til digitalisering og datadrevne løsninger? Og kan al digitalisering finde værdi gennem innovation? Hvis vi i Danmark skal komme godt igennem COVID-19 og sikre vores digitale innovationspotentiale, er der brug for et fælles mål og en fælles indsats.

Som AI-ekspert har jeg længe råbt højt omkring hvorledes datagrundlaget er totalt afgørende for en virksomheds eller organisations AI-drevne innovationspotentiale. Kort sagt, så skal man finde sine innovationsmål og derefter se kritisk på om det data man har til rådighed understøtter disse mål. Hvis de innovationsmål er AI-drevne, så er det en AI-opgave at evaluere og sikre det nødvendige grundlag på forhånd.

Virksomheder og organisationer går i dag baglæns til værks og har indsamlet data uden dette fokus. De er derfor nødt til at lave en mindre PoC der kan bruges til at evaluere datagrundlaget, og hvis data viser sig at kunne understøtte det valgte innovationsmål, kan man investere i det større projekt:

AI løsning på POC-niveau
Illustration: EDJ

Med denne tilgang risikerer man dog at resultatet let kan være at det data man har indsamlet UDEN at inddrage AI-eksperter eller have sine innovationsmål for øje, IKKE kan bruges til at understøtte disse. Så skal man i gang med sin dataindsamlingsstrategi og opsamle data i en længere periode inden man når han til at kunne lave løsninger der kan produktionssættes:

Grafik
Illustration: EDJ

Efter at have set dette udmønte sig gang på gang er det så småt begyndt at løbe mig koldt ned ad ryggen når vi som nation løber rundt med armene i vejret over Danmarks førsteplads i offentlig digitalisering. Forstå mig ret; Det er et rigtig godt udgangspunkt for Danmark, men det kan også risikere at være en rigtig farlig sovepude.

For hvem siger at det data vi indsamler understøtter vores innovationsmål – dvs. det samfund vi ønsker at skabe? Hvem har i det hele taget sikret at vi sørger for at etablerer disse innovationsmål, så vi ikke bare lader tilfældigt opsamlet data definere os gennem det muliges kunst? Hertil kommer at rigtig meget offentlig data ofte er uhensigtsmæsigt opdelt, svært tilgængeligt eller helt utilgængeligt for danske virksomheder – ikke mindst SMVer som kan have svært ved at nedbryde de barrierer der findes i dag.

Behovet for innovation skal selvfølgelig stilles over for de dataetiske hensyn, som Danmark også har aspirationer om at være førende inden for på nationalt plan. Vi er nødt til at sikre balancen mellem de to hensyn gennem en fælles indsats. Det hele skriger på det jeg tidligere har omtalt som en ’national datastrategi’.

Denne dialog har jeg fortsat i mit virke i Danmarks Erhvervsdigitaliseringsudvalg sammen med IT-branchen, og jeg glad for at kunne fortælle at en national data strategi er det første af 12 konkrete forslag som IT-Branchen nu præsenterer til en genopretning af danske virksomheder, der både på kort og lang sigt vil styrke den digital omstilling og vækst i erhvervslivet.

Nu ser jeg frem til at følge hvordan forslaget bliver taget imod og sat i spil i praksis.

Dette indlæg har tidligere været bragt på Version2.dk.

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Prøv Tech Management i en måned til 49 kr.

Latest news