Coronaledelse: Giv ansvaret tilbage til medarbejderne

Foto : Nanna Skytte

Coronaledelse: Giv ansvaret tilbage til medarbejderne

De første hektiske måneder med corona i hverdagen har givet den hierarkiske ledelse et comeback, men nu er det tid til, at medarbejderne igen får så meget medansvar som muligt, vurderer ledelsesekspert Hans Niemann.  
Opgaver, der før var lagt ud til medarbejderne, er med coronakrisen blevet skubbet tilbage til lederne. Nu gælder det derfor for lederen om at lægge ansvaret fra sig igen. Lykkes det, vil vi om halvandet års tid se, at epidemien har hjulpet nye organisationsformer som f.eks. mere fleksible arbejdstider frem i virksomhederne. 
Vil du have fuld adgang til Tech Management?

Vil du prøve Tech Management?

Styrk dit lederskab - bestil et abonnement i dag

Bestil abonnement
Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Prøv Tech Management i en måned til 49 kr.

Fakta: Gode råd til SMV-ledelsen
  • Giv så meget magt til dine medarbejdere, som du overhovedet kan. Lad medarbejderne stå for den direkte kontakt med kunderne, lad dem indgå aftaler om levering, idéudvikle og lignende.
  • Din største opgave er at sikre, at der hele tiden er en klar retning for, hvad virksomheden prioriterer højest – og at kommunikere den. Sørg for at kommunikere meget præcist, uanset om det er virtuelt eller til fysiske møder.
  • Hjælp med at løse de ting, der er problematiske for medarbejderne, og som de ikke selv kan gøre noget ved. Det kan f.eks. være samarbejdet mellem afdelingerne og kommunikationen mellem medarbejderne. Byg samarbejdskompetencerne mellem medarbejderne op.

Latest news