Coronaepidemien tvinger butiksejer mod digitalisering

Foto : PRAG

Coronaepidemien tvinger butiksejer mod digitalisering

Katrine Prag, der ejer tre store genbrugsbutikker, har løbende ønsket sig at få lavet en webshop, men har haft for travlt til at prioritere det. Nu er der stort set ingen kunder i butikkerne på grund af corona, og hun er derfor gået i gang med at stable en webshop på benene. »Det er en helt uvirkelig tid,« siger hun. 

I genbrugstøjbutikkerne Prag på Vesterbrogade og Nørrebrogade i København og på Nørregade i Aarhus har der nærmest ikke været en kunde forbi, siden Danmark af statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag i sidste uge fik besked om at ‘lukke ned’ for landet.

»Jeg er virkelig deprimeret og ked af det. Det er sket fra den ene dag til den anden,« fortæller ejer af butikkerne Katrine Prag. 

Hun driver butikkerne sammen med sin mand.

»I de knap ti år, jeg har haft forretningerne, har jeg tænkt over, at vi skulle have en webshop. Jeg er altid blevet helt træt ved tanken, men nu er vi blevet presset ud i det,« siger Katrine Prag. 

Digitalt værktøj hiver væksten i vejret hos iværksætter

Hendes mand er p.t. er på barsel med deres andet barn på fire måneder. Derudover har de et barn på to år. 

»Der er rimelig meget run på privat,« siger hun. 

Men det private må ligesom hos så mange andre passes ind sammen med forretningen i det selvstændige pars liv, efter at coronakrisen brød ud. I stedet for at gå ned, prøver de nu at tænke nyt. 

Finder selv løsning

I weekenden spurgte hun derfor om hjælp på LinkedIn til at komme hurtigt i gang, så salget kan flyttes online. Hun fik et par slagtilbud på at få stablet en webshop på benene hurtigt, men selvom de virkelig var til spotpris, er der ikke råd til den investering nu. 

»Alle ting tæller, så vi er selv gået i gang. Min ene butiksbestyrer har lidt erfaring med shopify og er i gang med at oprette en konto der, og nu er vores næste skridt at få det samkørt med vores kassesystem. Jeg har fået et tilbud på en integration på 8.000 kroner, og det tror jeg, vi gør. At forsøge at rykke salget er lige nu vores eneste mulighed,« fortæller Katrine Prag. 

Mikkeller booster salget med tre nye simple digitale tiltag

Hun har tre bestyrere ansat på fuld tid i butikkerne, derudover har hun 30 deltidsansatte og 20 ungarbejdere. Normalt er der flere på arbejde ad gangen i butikkerne, men bemandingen er blevet skåret ned, og så arbejder alle tre bestyrere hjemmefra. 

»Deres hovedopgave er nu at se på webshoppen, og så har de på den positive side fået tid til en masse opgaver, som de aldrig nogensinde har haft tid til med den normale drift, men som de nu kan taste ind og løse,« siger Katrine Prag. 

Hun har samtidig med arbejdet på webshoppen opfordret alle medarbejdere til at tænke kreativt i forhold til forretningen. I en facebookgruppe for de ansatte deler de ideer. 

»De ekspedienter, der er på arbejde, er f.eks. begyndt at tage en masse billeder af vores tøj og være modeller for tøjet selv, og så lægger ud på Instagram i forskellige stories. Vi håber, at det også er noget, kunderne vil begynde at lægge mærke til,« siger Katrine Prag. 

Håb og vend sten

Regeringen har meldt sig med to hjælpepakker til erhvervslivet, og mandag fik små og mellemstore virksomheder mandag i denne uge mulighed for at udskyde momsbetalinger og indbetalinger af B-skat. Onsdag kom regeringen med en hjælpepakke på yderligere 40 mia. kroner blandt andet målrettet selvstændige.

»Jeg håber, at regeringen kommer ind og hjælper lidt mere, og samtidig prøver jeg selv at finde udveje,« siger Katrine Prag. 

Katrine Prag
Katrine Prag, indehaver af PRAG genbrug.
Illustration: Privatfoto

Hendes første skridt bliver, ud over at åbne en webshop, at forsøge at få huslejen for butikkerne udskudt og måske nedsat i et par måneder, til krisen er overstået. 

Ændrede åbningstider kan også komme på tale. Nabobutikker som f.eks. Moss Copenhagen på Vesterbrogade har allerede lukket ned, og fra onsdag kl. 10 blev en stor del af detailhandlen stoppet for at dæmme op for smittespredningen. 

»Jeg følger den udvikling nøje,« siger Katrine Prag, der onsdag eftermiddag bestemte, at to ud tre butikker nu skal være midlertidigt lukket, mens butikken på Vesterbrogade skal holde åbent for maksimalt fem kunder af gangen med de korrekte foranstaltninger med håndsprit og afstandstagen.

Katrine Prag har også forsøgt at hente hjælp og vejledning hos A-kassen for selvstændige, ASE, hvordan hun er stillet.

Indtil videre har det dog været umuligt at komme igennem til A-kassens juridiske rådgivning, der er simpelthen for travlt, og ventetiden var mandag minimum tre timer på at få fat på rådgiverne. 

»Jeg må i gang med nogle andre overvejelser. Rent praktisk skal jeg have fundet ud af, hvordan vi gør det, når vores websalg starter op. Vi skal til at pakke varer og styre salget på en ny måde,« siger Katrine Prag med lidt håb i stemmen: 

»Det er en helt uvirkelig tid.«

Om Tech Management

Vil du også gerne være en teknologisk frontløber? Så er Tech Management noget for dig. Lær af de bedste cases, få state of the art-værktøjer og lad dig inspirere af de førende digitale tænkere.

Tech Management er mediet, der tager den teknologiske og digitale udvikling seriøst, skærer igennem hypen og ser på den konkrete anvendelse i virksomheder og organisationer.

Alt hos os handler om, HVORDAN nye teknologier kan nære innovation, skabe nye forretningsmodeller og munde ud i bæredygtig vækst. Kom med ombord og få adgang til en konstant opdateret samling af unik viden.

Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement, log ind eller skriv til techmanagement@ing.dk

Seneste nyt