Coop jager guld i kølediskene: Skal stabilisere elnettet

22. november 2022 kl. 05:311
Kølediske i Coop 365 butik i Nørresundby
Cirka 50 procent af energiforbruget i et supermarked går til køling. Men man kan godt regulere både op og ned for forbruget i kortere tid, uden at det går ud over fødevaresikkerheden. Dette reguleringspotentiale er Energinet meget interesseret i - og villig til at betale godt for. Derfor går Coop nu ind på markedet for såkaldte systemydelser. Illustration: Coop.
Grundige test har bevist, at Coop kan op- og nedregulere elforbruget i kædens kølediske på under to sekunder, så nu kan supermarkedskæden tjene penge på den mest profitable del af markedet for systemydelser
Artiklen er ældre end 30 dage

Når en sky går for solen, eller vinden blæser kraftigt, vil det fremover få elforbruget i Coops kølediske til at regulere op eller ned - og koncernens indtjening til at stige. Efter grundige test er supermarkedskæden nemlig på nippet til at gå ind på markedet for såkaldte systemydelser.

Læs hele artiklen

Tech Management er Teknologiens Mediehus’ ledelsesmedie, der klæder dig på til stærk ledelse i den teknologiske transformation.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Tech Management
Alt indhold på Tech Management er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
24. november 2022 kl. 20:09

Hvordan undgår man at virksomheder vælger ikke at sænke deres elforbrug (mere effektive køleskabe osv), fordi de kan sælge deres difference?