Brug de nye teknologier – og lad dig ikke bremse af bump på vejen

Ny teknologi er altid spændende. Det er nye ting som regel. Men det er ikke nok i sig selv, at noget er nyt. Teknologi skal bruges intelligent for at skabe værdi for virksomheder og deres kunder. Og det kan være svært. Men der findes genveje til at fjerne nogle bump på vejen.
Brødtekst

Vi møder tit de lovende udsagn om nye teknologier. De kan redde verden, fikse klimaudfordringerne, helbrede os fra alskens sygdom og bringe os allesammen til Mars på få minutter. Man føler næsten, at teknologierne kan implementeres på én eftermiddag og vupti, så ligger verden for ens fødder. Gid det var så vel. Men det er det sjældent.

Vi er alle sammen godt klar over, at nye teknologier tales op og hypes. De fleste af os er gentagne gange stødt på Gartners Hype Cycle, og vi ved, at vi pirres af de vilde nyheder og de store potentialer. Belært af erfaringer ved vi også, at hype er hype og at forretningsudvikling og teknologiimplementering kræver meget mere end en fiks idé. Men de nye teknologier er bare så utroligt medrivende og fascinerende!

Betyder det så, at vi skal negligere vores nysgerrighed og begrænse vores begejstring for ny teknologi?

Svaret er entydigt nej. Når hypen lægger sig, så viser det sig jo ofte, at teknologi (næsten) kan flytte bjerge. Virksomheder, der succesfuldt implementerer ny teknologi på en god måde, opnår store fordele. Konkurrencekraften øges, og pludselig fremstår virksomheden som en uovervindelig first mover med unikke evner. Dels på grund af den nye teknologi, men først og fremmest fordi den er formfuldendt implementeret. For teknologien i sig selv gør det ikke alene.

Som virksomhed når man især langt med teknologi, når man mestrer den på et højt niveau og omsætter den til processer, produkter og løsninger, som rammer plet i forhold til kunders behov. Også det behov, som kunderne ikke vidste, de havde. Det er der talrige eksempler på. Der fandtes hæderlige søgemaskiner inden Google gav den gas med sine algoritmer. Der var fællesskaber på nettet, inden Facebook fandt det rigtige format. Både batterier og elbiler var på markedet, inden Tesla trykkede speederen i bund. Og man kunne også købe nyt og brugt på nettet, inden Amazon åbnede sine digitale døre og hævede niveauet for onlinehandel og distribution til nye højder. Med andre ord, så er det kombinationen af mange faktorer, der for alvor giver vinger til ny teknologi. Men det er også det, der skaber besvær undervejs.

Innovationsrejsen er lang og regningen ligeså

Som virksomhed er rejsen mod succesfuld teknologiimplementering derfor både lang og uforudsigelig. Indledende teknologiinteresse skal omsættes til egentligt kendskab, kompetencer og eksekveringsevne. Begejstringen for det nye skal bevares, også når idéer og tiltag ikke lykkes. Skeptikernes korslagte arme skal konstant gøres til skamme og erstattes af optimistisk gå-på-mod hos både ledelse og medarbejdere. Og så skal der afsættes både tid, penge og faciliteter til at afprøve nye idéer, produkter og teknologier i praksis.

Fra min stol kigger vi oftest på industrien, når vi beskæftiger os med innovation og forretningsudvikling. Og her er faciliteter til udvikling og test ofte et dyrekøbt gode. Virksomheders materiel, maskiner og produktionshaller bruges jo primært til kundeorienteret produktion, og derfor er det dyrt at sætte det hele på pause, fordi man vil prøve en vild idé eller teknologi af. Og endnu mere bekosteligt, hvis der skal køres lange iterative udviklingsprocesser.

Men der skal være plads til at begå fejl undervejs – også i fysisk forstand. Plads til at prøve ting af på nye måder. Både i forhold til det rent tekniske, men i særdeleshed også med henblik på at opnå en form for markedsvalidering, hvor der stilles skarpt på produkters og teknologiers funktionalitet, kompatibilitet og markedsmæssige berettigelse i et kundenært univers.

Undervejs på hele denne innovationsrejse kan man hele tiden høre, at taxameteret tikker. Og presset stiger for at få strømmen vendt, så penge kommer ind i stedet for at fosse ud.

Klar til at blive købt af kunderne

Endelig nærmer målet sig. Innovationsrejsen lakker mod enden, og det nye produkt er klar til at komme på markedet. Med den nye teknologi velimplementeret, er man som virksomhed nu klar til at tage en større bid af markedet og få return on investment. En hurtig rundringning til kunderne i kundekartoteket er alt, hvad der mangler for at få det nye produkt ud til en masse betalingsvillige brugere.

Men så let går det sjældent. Klapsalverne fra kunderne udebliver, og deres tegnebog forbliver dybt i bukselommen. Lige så meget som vi fascineres af det nye, lige så meget kan det nemlig skræmme os. Og ny teknologi og nye produkter modtages ofte med en god portion skepsis i markedet. Og så kan det hele jo næsten være lige meget.

Men det er absolut ikke lige meget. Ovenstående – karikerede, overfladiske, forkortede og forsimplede – innovationsrejse skitserer, at teknologi er en svær størrelse at arbejde med. At der er mange bump og dyre tiltag undervejs. Også selvom man gør alle de rigtige ting.

Men jeg vil gerne opfordre til, at danske virksomheder alligevel vælger nye teknologier til. Virksomheder skal være sultne efter at forbedre sig. Og det er der heldigvis også mange, der er. For enten udvikler man en virksomhed, eller også afvikler man den. Så enkelt er det.

Øvelsen går derfor ud på at gøre innovationsrejsen så god som mulig. Virksomheder skal lære af andre, blive bedre til at ramme plet hos kunderne, og undgå at træffe uheldige valg. På den måde kan de møde bumpene med oprejst pande og forsøge at gøre dem mindre og reducere antallet af dem.

Forhindringer kan formindskes

Det er her, vi som fond kan gøre en forskel. Hjælpe betingelsesløst. Vi har som formål at øge danske virksomheders konkurrenceevne. Det gør vi blandt andet ved at hjælpe dem med at optage og udnytte ny teknologi til at skabe smidige processer, konkurrencedygtige produkter, nye forretningsmodeller og øge afsætningen.

Uanset, om det handler om 3D-print, kunstig intelligens, virtual reality, blockchains, cybersikkerhed, internet of things, 5G-teknologi, dataudnyttelse eller generel digitalisering, så forsøger vi hele tiden at hjælpe virksomheder på rette vej. Både i det indledende møde med teknologien, men også gennem konkrete implementeringsforløb, hvor vi bistår virksomhederne med at forbedre forretningen.

Som fond kan vi gøre en positiv forskel for danske virksomheder. Det gør vi ved at skabe viden og værktøjer, som kan lette deres innovationsrejser og hjælpe dem med at ramme plet, når der skal implementeres ny teknologi. Og det er der behov for. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at under halvdelen af de danske virksomheder er innovative – og blandt de mindre virksomheder, er det færre end hver tredje. Så der er plads til forbedring.

Sammen med vores samarbejdspartnere hjælper vi på flere forskellige måder. Med viden, med værktøjer og med kompetenceudvikling, som stilles til rådighed for især de mindre og mellemstore virksomheder. Det betyder, at vi kan være med til at reducere risikoen og det økonomiske sats hos de virksomheder, der gerne vil inspireres og eksperimentere med nye produkter. Vi stiller testmuligheder til rådighed og hjælper med udvikling af digitale forretningsmodeller, servicekoncepter og skarpe værditilbud. Vi bistår med afsætning gennem for eksempel digitale salgskanaler. Vi henter erfaringer hjem fra udlandet, til brug i danske virksomheder. Og vi samler eksperter og erfarne konsulenter, så de kan levere 360-graders hjælp til virksomheder, der gerne vil fjerne nogle bump på innovationsrejsen mod en fremtidsparat forretningsmodel baseret på eksempelvis data, blockchains eller additiv fremstilling.

Kort sagt kan vi, ved at virksomheder søger og bruger den viden, som vi skaber, være med til at gøre vejen fra idé til handling kortere og mindre risikabel. Og derfor er det på sin plads at gentage, at teknologibegejstringen og innovationslysten ikke skal tæmmes, men tværtimod fremelskes, understøttes og omsættes til ny forretning i danske virksomheder. Det er nemlig afgørende for konkurrenceevnen, at erhvervslivet innoverer og udnytter de nye teknologier.

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Bestil et 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement her.

Vil du prøve Tech Management?

Styrk dit lederskab - bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement her

Nævnte firmaer

Seneste nyheder