Algoritmer sætter kursen: Kunstig intelligens optimerer ekstremt konservativ branche

På to år har Maersk Tankers i en ny digital afdeling udviklet tre værktøjer, der kan ændre rederiets drift gennemgribende. Den digitale afdeling kan på sigt udvikle sig til sin egen startup, der kan blive skilt fra, fortæller chief digital officer Peter Schrøder.
Peter Schrøder ligner ikke en Maersk-mand i den traditionelle forstand med slips og et pænt og ikke bemærkelsesværdigt jakkesæt. Han har i stedet cowboybukser på og en skjorte i den mere afslappede ende af spektret. 
Vil du have fuld adgang til Tech Management?

Savner du den indsigt, der gør dig i stand til at se de nyeste teknologier i et forretningsmæssigt perspektiv? Tech Management er mediet om ledelse, forretning og teknologi for bestyrelsesmedlemmer, direktører og strategiske ledere i særligt de små- og mellemstore virksomheder.

Om Tech Management

Vil du også gerne være en teknologisk frontløber? Så er Tech Management noget for dig. Lær af de bedste cases, få state of the art-værktøjer og lad dig inspirere af de førende digitale tænkere.

Tech Management er mediet, der tager den teknologiske og digitale udvikling seriøst, skærer igennem hypen og ser på den konkrete anvendelse i virksomheder og organisationer.

Alt hos os handler om, HVORDAN nye teknologier kan nære innovation, skabe nye forretningsmodeller og munde ud i bæredygtig vækst. Kom med ombord og få adgang til en konstant opdateret samling af unik viden.

Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement, log ind eller skriv til [email protected]

Tre digitale værktøjer

På halvandet år har Maersk Tankers digitale afdeling udviklet tre helt nye værktøjer: 

Platformen InSite digital, hvor Maersk Tankers kan kommunikere med samarbejdspartnere i form af andre rederier, der lægger driften af deres skibe ud til Maersk Tankers i en såkaldt pool. Behovet for en ny platform var akut, da den eksisterende var blevet lagt ned af det store cyberangreb mod Maersk i 2017. Det tog fire måneder at udvikle og lancere den nye platform, som fortsat videreudvikles.

SimTanker: Et digitalt værktøj, som chartrerne i Maersk Tankers kan bruge til at træffe beslutninger ud fra og lægge sig fast på, hvilke laster og rejser, der vil være de mest optimale at fragte på et givet tidspunkt. SimTanker kan være med til at vurdere beslutninger om laster 13 uger ud i fremtiden på baggrund af data. 

Værktøjet er udviklet på 18 måneder og forbeholdt Maersk Tankers selv. Det gik i luften 1. oktober 2019 og ventes at være med til at løfte indtjeningen i rederiet. Maersk Tankers ønsker ikke at offentliggøre konkrete mål for hvor meget.

SimBunker: Digitalt værktøj, som Maersk Tankers bruger til at begrænse udgiften til brændstof, som i visse situationer udgør op mod to tredjede af skibenes driftsomkostninger. 

Værktøjet er udviklet på 12 måneder. Det blev taget i brug af Maersk Tankers i forsommeren 2019 og er solgt til tre andre rederier. 

Det forventes at give Maersk Tankers en årlig besparelse på 2 mio. dollars årligt. Målet er at få tusinder af skibe til at bruge platformen allerede i 2020. 

De store udfordringer

Da Peter Schrøder kom ind som Chief Digital Officer i januar 2018, var stillingen helt ny, og han skulle selv bygge en digital afdeling op fra grunden i Maersk Tankers. Hans arbejde med at skabe tre digitale værktøjer har især budt på tre store udfordringer:

Commitment

»Jeg havde en bekymring om, hvorvidt der var commitment fra organisationens side til at gå hele vejen. Jeg var ikke i tvivl om, da jeg begyndte, at der var engagement hos ledelsen til at skabe en digital afdeling, men bliver det ved med at være der hele vejen? Jeg oplever indtil videre et stort commitment fra ledelsen og vores ejer til at blive ved med at tro på den digitale udvikling.« 

Typen af organisation:

»Jeg frygtede, at der ville være barrierer for at skabe en moderne digital enhed i en traditionel industri, hvor organisationen har været præget af hierarki. Foreløbig har vi fået lov til at arbejde med en anden struktur ‘på siden’ af virksomheden med eget regelsæt.«

Kompetencer: 

»Jeg var i tvivl, om vi ville være i stand til at tiltrække de rigtige kompetencer. Det er et svært marked at agere i, men vi har været ekstremt heldige og måske og lidt dygtige til at få de rigtige mennesker om bord og med på den her rejse.« 

Mød Peter Schrøder...

Læs mere og tilmeld dig her.

jhhf
Illustration: Sabine Kjellmann

Latest news