Mute-knappen har ændret mødets magtbalance

Foto : Bigstock

Mute-knappen har ændret mødets magtbalance

Det virtuelle møde er coronatidens vigtigste ledelsesredskab, men det er vanskeligt at håndtere og kræver en ekstra indsats som leder samtidigt med, at det bliver sværere at brænde igennem som leder.
Evnen til at sætte dagsordenen og brænde igennem til det virtuelle møde er coronatidens vigtigste ledelsesredskab, og simpelthen måden at lede på, når medarbejderne rykker hjem i privaten.
Vil du have fuld adgang til Tech Management?
Vil du prøve Tech Management?

Styrk dit lederskab - bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement her

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Bestil et 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement her.

Lederens tjekliste til det virtuelle møde
Vurdér mødets karakter

a: Mødets størrelse: Mange deltagere giver ikke de samme muligheder for dialog som få deltagere.

b: Mødets indhold: Følsomme emner (ansættelser, afskedigelser, MUS) samt udviklingsopgaver egner sig bedst til fysiske møder, mens drift og information ofte kan klares virtuelt.

Konkretisér mødeledelsen

a: Udarbejd en klar dagorden

b: Sørg for, at alle bliver hørt.

Plusser ved det virtuelle møde
  • Effektivt og mindre præget af udenomssnak
  • Mere struktureret
  • Ofte kortere.
  • Møder kan afsløre talenter blandt de mere stille og introverte medarbejdere. Med andre ord kan ledere finde kompetencer og talenter, som ikke kommer frem i de fysiske møde

 

Virtiuel ledelse under corona-krisen. Rapport II: De kvantitative studier’ af Steen E. Navrbjerg, FAOS og Dana Minbaeva, CBS.

Den nye rapport ligger i forlængelse af en rapport fra juni 2020, som baserede sig på 36 interview med ledere og medarbejdere på 18 arbejdspladser. Den nye rapport baserer sig på 594 spørgeskemabesvarelser om nedlukningen i foråret 2020, samt på en ny interviewrunde i efteråret 2020. Projektet er finansieret af Innovationsfondens COVID-19.

Latest news