Andy, Astro-Andreas, hr. Mogensen.
Ved man i disse dage ikke, hvem Andreas Mogensen er, så har man gemt sig i en radiodød afkrog af udkantsdanmark. For den danske astronaut er overalt. I tv, radio, aviser, museer og på alle landets skoler er han castet som vor allesammens helt - båret frem som en rockstjerne, der crowdsurfer på et hav af danske hænder. Vi vil ham så meget.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Var det så et "vildt bud" eller "et godt gæt" eller et usikkert skud der imellem? Din sidste bemærkning tyder mere på underholdning end på seriøsitet ;-)
de dér "yes!"-sejre, som mange synes afhængige af, og som som så skulle være nødvendige for overhovedet at udklække fremtidens teknologiudviklere.
Der er da en særlig fascination i rumrejser og -forskning. Det var fx 60'ernes populærvidenskabelige tidsskrift 'vor viden's dækning af månens geologi, der gav interesse for den mere jordnære udgave hér.
Men udover tek-udvikling, så er der et par andre opgaver, der hænger lidt.: analyser af ekstremt komplekse miljøproblemer hernede på jordoverfladen, korrekt håndtering af store og meget variende datamængder, bjerge af administration, omfattende undersøgelser og oprydning af fortidens og nutidens synder osv. Som tekudviklingen gerne skulle bidrage positivt til, fremfor at øge truslerne endnu mere.
De udførende skal ofte arbejde konstant op ad bakke og i modvind, imens politikere og befolkning skal overtales til at acceptere nødvendigheden deraf, og der skal udføres løbende selvforsvar mod langt mere ressourcestærke, indædte modstandere 24/7, året rundt. En livslang stafet-maraton med jævne lønninger, minimalistisk presse-smiger og 0 guldmedaljer og sejrsskamler.
Jeg er ikke helt overbevist om at nutidens kick- og fascinationsgivende mediedarlings, såsom rumrejserne, i sig selv giver tilstrækkeligt med mandskab, interesse og ikke mindst selvmotivation og udholdenhed nok til disse mere jordnære, presserende opgaver.
Det synes jeg er svært at tro at vi kunne. Første del af at kunne gøre noget ved et problem er at indse at det er der. Og hvad angår klimaproblematikkerne så har rumfarten givet os en uvurderlig indsigt ved at give os mulighed for at kigge på vores klode udefra.
Jeg kender desværre ikke svaret, men mon ikke det er rimeligt at antage, at uden rumteknologien ville det stå endnu værre til med indsatsen for klimaet og miljøet ?
Jo, det er det er det. Men man kan også spørge om man kunne have opnået det samme hvis man havde satset de samme penge på miljø og klima?
Det er pudsigt som der kan bruges penge på helt vilde projekter, som så kaster noget af sig i sideeffekter. Psykologisk har det noget med begejstring at gøre. Det skal være vildt og svært for at acceptere omkostningerne. Når revisoren påpeger at de penge kunne være brugt bedre på andet bliver han nedstemt, for det andet giver ikke begejstring/spænding.
Chat GPT svarer, at de gamle raketter som Space Shuttle udledte op mod 700tons co2, mens FalconX 9 ligger omkring 2-400tons, alt afhængig af en masse faktorer. Omregnet i træer svarer det til 6.000-18.000 træer.
Chat GPT er nu meget underholdende og nem at bruge, men det er også lidt for nemt, og utrolig svært at være kildekritisk.
Det lyder som et vildt gæt, men lad os da håbe, der kommer flere bud, så vi kan blive klogere.
Jeg kender desværre ikke svaret, men mon ikke det er rimeligt at antage, at uden rumteknologien ville det stå endnu værre til med indsatsen for klimaet og miljøet ?
Jeg svarer lige Jer begge på en gang: artiklen handler om Andreas Mogensens rumfærd med Elon Musk's SpaceX, så det er den rejse, jeg spørger til - og det er jo åbenlyst, at det kun er opstigning og returtur, der direkte koster energi, forberedelser og kommunikation undervejs koster dog også, men lad det hvile...
Cirka lige så mange, som hvis turen tog 3 dage.
Et halvt års færd med hvad?
Jeg er jo bestemt ikke klimafanatiker, men bare for det moderne perspektivs skyld: hvor mange træer skal der plantes for at købe CO2-aflad for sådan et halvt års færd?
Sikke da et højstemt helteepos forfatteren her har begået, heldigvis kommer vi da ned på Jorden(!) igen til sidst, og henvisningen til Marstal, Møller, Mærsk og alle de andre søfarende købmænd er jo helt relevant, selv om det nok er mere passende at drage sammenligning med oldtidens kendte opdagelsesrejser som Magellan, Vasco da Gama, Columbus og alle de andre seje gutter, som rejste ud i det uvisse uden at være sikre på, hvornår eller om de kom hjem igen. Kip med Dannebrog, når det giver mening, men en tur med SpaceX er altså ikke en sejr i Tour de France og knapt nok en dansk præstation.
Glem nu ikke at Andreas rejser op til ISS i et af milliardærernes rumskibe!
Korrekt. Og den pågældende milliardær har som den eneste af de tre ikke engang benyttet sig af sine frynsegoder til at tage turen selv.
- Branson: Ren rumturisme. Har selv taget turen. Har aldrig sendt noget i omløb.
- Bezos: Rumturisme. Har selv taget turen. Har aldrig sendt noget i omløb. Har dog kontrakt på fremtidige, rigtige rumaktiviteter.
- Musk: Kommerciel rumtransport. Har haft mere end 200 opsendelser til omløb - både satellitter og astronauter til ISS. Har aldrig selv taget turen.
Vi står også i en tid, hvor underholdning aldrig har fyldt mere i økonomien end den gør nu. Og det har faktisk drevet meget udvikling.
Helt korrekt, men uden Nasa, Esa, Jaxa osv, så var der ikke samme 'marked' for ISS, som nu handler om udforskning, nysgerrighed og fred. Firmaer og milliardærer har altid stået bag rummissionerne, fx står Boeing og Lockheed jo bag ting som Apollo og Artemis. Men det er drevet af Nasa. Jeg er på ingen måde imod milliardærerne. Heller ikke i Marstals tid. Det var netop deres internationale udsyn, der gjorde byen rig og bragte historier hjem. Men vi står i en tid, hvor der er brug for at være ekstra skarp på værdien af rummissionerne, hvad det er vi tager med hjem og hvem vi vælger at være rollemodeller.
Glem nu ikke at Andreas rejser op til ISS i et af milliardærernes rumskibe!
Og så tvivler jeg på at det var Marstal sogneråd eller den danske stat som finansierede de skive som sejlede ud fra Marstal. De har været finansieret af private købmænd.
Lige nu er det legetøj, men hvem kommer til at etablere den første minedrift i rummet? Næppe NASA eller ESA, men måske Kineserne. Eller nogle af den frie verdens milliardærer, som reelt flot står i spidsen for store private aktieselskaber.
Men værdien i at drage ud ligger i, hvad man tager med sig hjem.
Der er stadig et stykke vej til virkeliggørelse her. Jeg tog ganske vist ikke milliarder med hjem - kun lidt indsigt, tolerance og sprog/kultur. Men det blev værdsat, selvom jeg ikke blev pengerig af det.
Sandheden er at vi ikke kan skille millardær eskapisterne fra folk som Andreas Mogensens. Elon Musk skabte SpaceX og kører stadig videre med hans Mars planer. Vi skal udnytte et samliv på jorden med de visionære, selvom de muligvis er nogle være milliardær eskapister.