LEDER Usikre systemer og borgerfjern it skal øverst på digitaliseringsministerens to do-liste

13. januar 2023 kl. 13:146
LEDER Usikre systemer og borgerfjern it skal øverst på digitaliseringsministerens to do-liste
Illustration: MI Grafik.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det holdt hårdt med at få stablet en regering på benene efter det seneste folketingsvalg. Da den så kom, indeholdt den til gengæld en digitaliseringsminister, og det er utrolig positivt. Digitaliseringen af den offentlige sektor har stået uden tydeligt politisk ejerskab alt for længe, og med budgetoverskridelser i milliardklassen, usikre systemer i centrale dele af staten og et tydeligt fravær af borgerinddragelse er der nok at tage fat på for den nyslåede minister.

Øverst på dagsordenen må stå, at borgeren skal tilbage i centrum for digitaliseringen af den offentlige sektor, vi alle sammen betaler for.

Bedst eksemplificeret ved den dybt skandaløse udrulning af MitID, har Digitaliseringsstyrelsen og andre it-begejstrede myndigheder skabt en uheldig tradition for, at mere eller mindre obligatoriske systemer trækkes ned over hovedet på borgerne, uden at det står klart, hvad den enkelte får ud af det.

De tekniske krav for at tilkoble sig løsningen har vist sig at være urealistiske for mange, og de massive ventetider til at få hjælp hos borgerservice viser med al tydelighed, at Digitaliseringsstyrelsen slet ikke har været forberedt på, hvad det betyder, når man ændrer adgangskravet til det digitale samfund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et andet eksempel er den seneste version af Digital Post. Her har Digitaliseringsstyrelsen valgt at gøre det muligt med flere forskellige postkasser, hvilket betyder, at man i dag kan tjekke den samme post i E-boks, på Borger.dk og i den nye, konkurrerende postkasse fra Netcompany, Mit.dk. Det kan måske smart, hvis man er den type borger, der går op i at have flere forskellige af de såkaldte visningsklienter at vælge imellem - det er dog uklart, om den type borger findes.

Til gengæld er det stensikkert, at det for mange skaber total forvirring om, hvilken post der kommer i hvilke postkasser, og om man er forpligtet til at tjekke dem alle sammen. Omkring en fjerdedel af danskerne er ifølge flere undersøgelser digitalt udfordrede, og en af den nyslåedes ministers vigtigste opgaver bliver at sørge for, at det ikke bliver sværere for dem at deltage i samfundet. It-tække og en nyere smartphone må ikke være et krav for at være selvhjulpen borger i Danmark. Det er både en dårlig forretning og decideret uværdigt.

Derudover skal ministeren sørge for, at der bliver strammet gevaldigt op på it-sikkerheden i det offentlige Danmark. I november leverede Rigsrevisionen en historisk hård kritik af it-beredskabet for 13 forskellige samfundskritiske it-systemer på tværs af ministerområder.

Ingen af de ansvarlige myndigheder har acceptable planer for reetablering af deres vigtigste systemer, hvis de rammes af et uheld eller bliver mål for et hackerangreb, og problemet rækker langt videre end de 13 undersøgte systemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den daværende VLAK-regering gennemførte tilbage 2017 et såkaldt kasseftersyn af 428 kritiske it-systemer i staten, og allerede dengang lød konklusionen, at hvert tredje var i så dårlig stand, at det udgjorde en trussel for driften af den offentlige sektor.

»Det er på tide at tage skeen i den anden hånd,« lød det fra daværende innovationsminister Sophie Løhde (V) - det tætteste vi har haft på en digitaliseringsminister indtil nu. Siden er der ikke sket noget som helst, selvom både Version2 og andre medier igen og igen har dokumenteret, at myndighederne ikke overholder selv de mest basale minimumskrav til ansvarlig it-sikkerhed.

Der er nok at tage fat på for den nye minister - hermed et venligt forslag til, hvor man kunne starte./adf

Illustration: Ingeniøren.
6 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
6
15. januar 2023 kl. 10:27
"....... man i dag kan tjekke

"....... man i dag kan tjekke den samme post i E-boks, på Borger.dk og i den nye, konkurrerende postkasse fra Netcompany, Mit.dk."

Det er så vist ikke helt korrekt. Jeg kan i hvertfald ikke få post fra PFA på Mit.dk, og PFA havde ingen intentioner om at ændre på det, som jeg forstod dem. Så hvis man benytter Mit.dk på mobilen er man faktisk også nødt til at have eboks.

5
14. januar 2023 kl. 22:03
Vi burde tænke totalforsvar

Vi burde tænke totalforsvar og lave regelmæssige øvelser hvor vi slukker for strømmen på kommunekontoret etc. og sikrer os at alle arbejdsgange kan køre videre...

Sikke fromme tanker anno 2023..

  • Totalforsvar ..eksister ikke
  • Regelm. øvelser ..eksister ikke
  • Komm & Stat ..dør, hvis strøm kappes

Ku' næsten tro vi lever i Plutins land, hvor alle 'lyver' for ledelsen, da de ellers mister deres surt velerhvervede rettigheder..

Men der er nok en anden fejl et eller andet sted, for hverken den nye regering ses have eller det nye digi.ministerie (Marie Bjerre, en vanlig djøf'er) vil kunne tiltrække kompetente faglige personer.

De tunge drenge koster langt udover stat og kommunes kendte lønrammer.

4
13. januar 2023 kl. 16:49
Hvor mange ting kommer til at virke den dag vores elnet bombes?

Med krigen i Ukraine i baghovedet kan jeg ikke lade være med at tænke over hvor farlig denne her hovedløse digitalisering for digitaliseringens skyld kan være. Ikke bare er vi utroligt sårbare over for cyberangreb men den dag vores elnet er bombet væk kan der ikke være meget tilbage der virker.

Vi burde tænke totalforsvar og lave regelmæssige øvelser hvor vi slukker for strømmen på kommunekontoret etc. og sikrer os at alle arbejdsgange kan køre videre evt på nedsat blus uden strøm.

3
13. januar 2023 kl. 16:05
Desillusioneret

Forventningerne til de næste 2-3 år er rimeligt lave, med det setup. Jeg er villig til, at blive overrasket.

2
13. januar 2023 kl. 15:35
Stop tvangsdigitaliseringen

Hvis man vil f.eks. ansøge om adressebeskyttelse "hjælpes" man af vejledninger på engelsk.

I mine øjne er det et eksempel på, hvordan profitmaksimering er den drivende kraft for de private selskaber, som den danske stat har overdraget opgaven til. En oversættelse af vejledningerne til dansk vil koste penge og gå ud over profitten, så det behøver man ikke - danskerne må lære engelsk.

Det bliver formodentlig endnu værre i fremtiden, nu hvor man har valgt en Microsoftchef til at stå i spidsen for den fortsatte tvangsdigitalisering.

Det, at man er dygtig til at "kaste med koder", eller er dygtig til at fremstå (!) kompetent, er faringsmæssigt ikke ensbetydende med, at man evner, finder det passende eller relevant at sætte sig i brugernes sted og levere velfungerende løsninger.

Hele balladen med en overbelastet Borgerserive ser jeg som et resultat af, at de valgte leverandører har lavet nogle i alle henseender elendige løsninger og tørret udgifter, besvær og frustrationer over på borgerne og samfundet.

Men; der er nogle der griner hele vejen til banken - f.eks. ham her: https://www.dr.dk/nyheder/penge/den-gyldne-direktoer-bo-nilsson-kan-faa-naesten-2-milliarder-kroner-i-bonus

1
13. januar 2023 kl. 14:46
Vi mangler

Vi mangler oplysning til borger fra samfundet (OBS). Måske programmerne lever endnu udenfor mit synsfelt. Vi har stadig mulighed for hjælp på det lokale aktivitetscenter (ældrecenter), også Ældresagen og Faglige Seniorer yder IT hjælp.