Digitaliserings-iver koster milliarder og slider statsansatte op: Sæt loft over it-projekter

27. august 2023 kl. 08:0023
Digitaliserings-iver koster milliarder og slider statsansatte op: Sæt loft over it-projekter
Illustration: Nanna Skytte.
Artiklen er ældre end 30 dage

Selvom vi i Danmark elsker at kalde os selv for verdensmestre i offentlig digitalisering, er det efterhånden ved at være alment kendt, at techno-guldmedaljen har en alvorlig bagside. Som Version2 kunne afdække sidste år, fosser milliarderne ud af statskassen alene i rene budgetoverskridelser på it-projekter, og senest er det kommet frem, at det også har menneskelige omkostninger at digitalisere med hovedet under armen.

Version2 har således afsløret, at Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST), der er tovholder på skattevæsenets gigantiske it-projekter, er ramt af massive stressproblemer og medarbejderflugt. En aktindsigt kunne afsløre, at 42 procent af medarbejderne har været påvirket af stress i 2022, og mere end hver femte medarbejder har forladt styrelsen samme år. Det er 605 ansatte på en statslig arbejdsplads, der har haft stress-symptomer i løbet af 12 måneder.

Kigger man mod Digitaliseringsstyrelsen, der har ansvaret for lige så afgørende dele af Danmarks digitale infrastruktur i form af blandt andet MitID og Digital Post, er billedet desværre det samme.

Også her har knap halvdelen af de ansatte haft arbejdsrelateret stress i løbet af 2022, og også her forlod mere end hver femte medarbejder arbejdspladsen i løbet af året. Det er dybt alarmerende af flere årsager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For det første kan vi som samfund ikke være tilfredse med, at offentlige arbejdspladser er indrettet på en måde, så medarbejderne får stress og flygter. Men lige så beskæmmende alvorligt er det, at det offentlige i sin teknologi-begejstrede digitaliseringsoptimisme tilsyneladende har sat gang i et selvopretholdende kaoshjul af urealistiske it-projekter, pressede medarbejdere og spildte skattekroner.

Det er som udgangspunkt en vanskelig opgave at lægge et komplekst samfund som det danske ned i digitale kasser i form af it-systemer. Når det så samtidig sker med ofte urealistiske ambitioner for, hvad der kan lade sig gøre og med hvilken tidsramme, så har man opskriften på de it-katastrofer vi har set med blandt andet skatteinddrivelse og ejendomsvurderinger..

Medarbejdere i både skat og Digitaliseringsstyrelsen beretter om urealistiske tidsplaner, og samtidig er de offentlige it-arbejdspladser i hård kamp med private virksomheder om de eftertragtede kompetencer, der kan bygge vores allesammens it-systemer. Men alligevel bliver politikerne ved med at læsse på. It-udgifterne stiger år for år, og der bliver iværksat flere og flere projekter - tilsyneladende uden skelen til, hvad der reelt set kan lade sig gøre.

Udover at de astronomiske budgetoverskridelser på statslige it-projekter og forsinkelser svækker afgørende funktioner i velfærdssamfundet som inddrivelse af skatter og ejendomsvurderinger, får vi også i mange tilfælde sendt it-løsninger i drift, der simpelthen ikke er gode nok. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

De massive problemer med udrulningen af MitID peger klart og tydeligt på en forhastet proces, der simpelthen ikke var gennemarbejdet, da man kastede den obligatoriske it-løsning i hovedet på alle voksne danskere. Et andet eksempel er Kommunernes Ydelsessystem - KY.  

Som Version2 og andre medier over de seneste par år har afdækket, har det enorme projekt været plaget af problemer fra starten. Udover de seneste afsløringer om, at systemet ulovligt trækker i danske borgeres kontanthjælp, har systemets mange fejl også ført til massivt øget arbejdspres i kommunerne. Flere steder har man måttet ansætte flere mennesker til en opgave, som systemet skulle gøre lettere, og blandt andet Esbjerg har berettet om stressede medarbejdere, der græder på arbejdet under udrulningen af det nye system.

De ufærdige it-systemer giver altså også stress og forringet arbejdsmiljø på brugersiden i for eksempelvis kommunerne. Når brugerne bliver presset i bund af en ufærdig it-løsning, bliver de dårligere til deres arbejde, uanset hvor dygtige de er, og så betaler borgeren prisen i form af dårligere service. Det er uværdigt uanset hvad, og det er uacceptabelt, når vi bruger så mange milliarder af kroner på it hvert år.

Et lille lys i mørket er, at man i det mindste på skatteområdet lader til at have erkendt problemet. Et politisk flertal vedtog før sommerferien en aftale, der sætter et fornuftigt loft over, hvor mange og hvor store it-projekter, styrelserne under Skatteministeriet må have kørende på samme tid.

Afsløringerne fra UFST og Digitaliseringsstyrelsen sammenholdt med kaotiske forløb som MitID og KY viser med al tydelighed, at politikerne omgående bør indføre samme princip på tværs af ministerområder, regioner og kommuner. Regeringen har slået sig op på at være villig og i stand til at træffe upopulære men nødvendige beslutninger. De har desværre indtil videre været totalt fraværende på it-fronten, men et samlet loft for mængden og størrelsen på it-projekter i det offentlige er et godt sted at starte. Det kan kun gå for langsomt./ adf

23 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
23
5. september 2023 kl. 16:12
Re: Re: Re: Re: Re: Keep it simple. Mon ikke

Hej Lise Det er jo en katastrofe, dyrt for borgerne. Hvem er det der ikke respekterer deres faglighed?

Politikere, spinpersoner, centraladministrationen eller? Så er det på tide at få taget en opgør med dem, hvis Fagforbund tillader det.

22
4. september 2023 kl. 12:50
Re: Re: Re: Re: Keep it simple. Mon ikke

Ja, men gør de det?

Nogle gør ... men de taler ofte for døve øren, fordi deres faglighed ikke bliver respekteret. Andre har givet op.

21
4. september 2023 kl. 12:27
Re: Re: Re: Keep it simple. Mon ikke

Hej NisMed så er det heldigt, der er andre, der forstår og derfor har en forpligtigelse til at gøre de rette personer opmærksomme på hvor "skoen trykker".

Ja, men gør de det?

20
31. august 2023 kl. 14:23
Re: Re: Keep it simple. Mon ikke

... som hverken har faglighed eller vilje til at stå imod, når politikerne/ministerierne stiller urealistiske krav.

Noget kunne tyde på det! Med så er det heldigt, der er andre, der forstår og derfor har en forpligtigelse til at gøre de rette personer opmærksomme på hvor "skoen trykker".

19
30. august 2023 kl. 19:35
Re: Keep it simple. Mon ikke

Mon ikke mange af problemerne kommer af at dem der bestiller projekterne ikke har føling med hvor meget de forskellige ønsker til funktionaliteten bidrager til kompleksiteten af projektet, og derfor ikke forstår at begrænse sig.

Meget tyder på at cheferne i styrelserne er blevet skiftet ud til nogle nikkedukker, som hverken har faglighed eller vilje til at stå imod, når politikerne/ministerierne stiller urealistiske krav.

18
27. august 2023 kl. 21:15
Keep it simple. Mon ikke

Keep it simple. Mon ikke mange af problemerne kommer af at dem der bestiller projekterne ikke har føling med hvor meget de forskellige ønsker til funktionaliteten bidrager til kompleksiteten af projektet, og derfor ikke forstår at begrænse sig. Bedre hvis de begrænsede sig, så de kun bestiller de vigtigste funktioner, som der er mest økonomi i at automatisere.

17
27. august 2023 kl. 12:24
Re: Re: Re: Stress kommer tit af at

Jeg har været fortaler for at folk skiftes mellem det offentlige og det private

Måske ikke en dårlig idé - det offentlige kunne starte med at ansætte dem der går arbejdsløse i jobs, som svarer til det de har givet dem uddannelse i. Førhen, hvade man løntilskudsjobs, men det kostede stadigt pensionen (der gives fuld pension i løntilskud i det offentlige) så staten valgte at spare det bort, og det er meget svært, eller nærmest umuligt at få løntilskudsjobs i staten. Hvis det offentlige antager alle arbejdsløse, vil det automatisk medføre jobs skiftevis i det offentlige og i det private. Samtidigt medfører arbejdet i det offentlige kvalifikationer, der gør det nemmere at få job i det private og omvendt, jobs i det private medfører kvalifikationer der kan bruges hos det offentlige.

16
27. august 2023 kl. 12:10
Re: Re: Re: Stress kommer tit af at

Jeg har været fortaler for at folk skiftes mellem det offentlige og det private

Enig - jeg satte sagen lidt på spidsen - en vekselvirkning kunne nok være gavnlig begge veje. Også for privatansattes forståelse af, at de mange offentlige opgaver, som skal løses, ikke er "et beskæftigelsesprojekt", som Jens D. Madsen skriver.

15
27. august 2023 kl. 12:03
At skabe beskæftigelse.

Jeg har altid betragtet det offentlige lidt som almennyttigt beskæftigelsesprojekt. Kan det være tilfældet her? Formålet er også at skabe beskæftigelser til en god løn.

14
27. august 2023 kl. 11:13
Re: Re: Stress kommer tit af at

Hej Lise

*Mange offentligt ansatte foretrækker trods lønnen at arbejde for almenvellet i stedet for i en virksomhed, som mere eller mindre etisk og miljøvenligt fabrikerer overflødigt tingel-tangel *

Nu er der jo mange virksomheder der producerer 'det jeg ikke vil kalde tingel-tanger' der kan nævnes mange, der 'skriger' på it-folk, l senest har der været 'opråb i det Sønderjyske' da der blev reduceret kraftigt på optag på engelsk sproget uddannelse. Virksomhederne er jo næsten villige til at ansætte dem ved studiestart.

MEN det må ikke blive en drøftelse mellem det offentlige og det private.

Jeg har været fortaler for at folk skiftes mellem det offentlige og det private, med f.eks. 10 års mellemrum, så kan der komme folk til det offentlige med erfaring fra det private, og folk fra det offentlige til det private. Det tror jeg kan give en bedre forståelse begge veje. Gennem arbejdslivet er man jo i forskellige stadier, måske ønske nye udfordringer.

13
27. august 2023 kl. 09:50
Re: Stress kommer tit af at

Så dem der bliver ansat har vel ikke mulighed for at få job til en højere løn, fordi evner og erfaring ikke rækker.

Sikke da en fordom, du fik luftet der. Mange offentligt ansatte foretrækker trods lønnen at arbejde for almenvellet i stedet for i en virksomhed, som mere eller mindre etisk og miljøvenligt fabrikerer overflødigt tingel-tangel. Jeg har mødt særdeles dygtige folk i det offentlige ... men desværre også det modsatte.

Det værste er faktisk, at nogle af de chefer, der ansætter, simpelthen ikke er i stand til at vurdere ansøgernes IT-mæssige kvalifikationer og derfor ofte vælger ansøgere, der ligner dem selv. Med en humanistisk eller samfundsfaglig kandidatgrad kan man nå langt op i graderne i det offentlige. De vil hellere ansætte en kandidat i no-matter-what i stedet for en erfaren IT-udvikler med en mellemlang uddannelse. Eller måske en cand.it fra ITU, som aldrig har skrevet en linje kode.

12
27. august 2023 kl. 01:52
Stress kommer tit af at

Stress kommer tit af at der bliver stillet for høje krav i forhold til ens evner.

Ifølge kommentarsporet på Version2 så er lønningerne meget lavere i disse styrelser end ellers. Så dem der bliver ansat har vel ikke mulighed for at få job til en højere løn, fordi evner og erfaring ikke rækker.

Årsagen til problemerne kan så findes i at det er meget komplekse projekter som skal udføres af medarbejdere med motivation og evner som er under middel.

11
26. august 2023 kl. 22:40
Ledelse

Det er 100 % ledelsen, den er gal med. En masse mellemledere, der ikke ved meget om it, vælter rundt til en masse møder og bekræfter hinanden i, at de er vildt gode til at træffe beslutninger. Når de så skal formidle "beslutningerne" til medarbejderne, er det som regel sort snak eller på en god dag barnagtige betragtninger om kapabiliteter, agilitet, datakvalitet og anden it-lingo, lederne har opsnappet. Tager man det alvorligt, bliver man stresset. Dem, der vil overleve, smutter og gør desværre de tilbageværende mere stressede

10
26. august 2023 kl. 21:37
Re: Jeg har længe funderet over

Manglende viden - Ofte er man påvirket af at man vælger store professionelle aktører som forstår sig i det commercielle spil. Der er desuden en tendens til at beslutningstagerne benytter sig af nogen der har styr på "reglerne". Denne kombination, samt at man måske ikke ligger inde med et højt teknisk vidensniveau til at sætte de rette retningslinjer i et udbud. Samt, at der nogle klare "regler" for hvilke tilbud der vinder et udbud efterfølgende.

En person jeg kender, har arbejdet med it som leder hos en stor virksomhed. Han fortalte, at når det nåede en vis størrelse, så blev tilbuddene ikke givet efter det som de kostede. I nogle tilfælde, var det rent underskud. Og i andre, der blev beløbet sat efter en forventning om, hvad det skulle koste - altså, hvad at man forventede at de andre kunne tilbyde. Det drejede sig så om, at ligge en smule under, men ikke for meget under. For lå man for meget under, så blev man valgt fra, eller kom ikke igennem kvalifikationsprocessen.

9
26. august 2023 kl. 21:08
Re: Jeg har længe funderet over

Tak, for din gennemgang af "regeltyraniet"; du har ret: DK er ikke et europæisk land; det er en kulturforskel - og det vil koste meget blod, sved og tårer at ændre.

Det er ikke bare IT, det er alt der er ved at blive ædt op af regler (også den lokale smed eller det lokale plejehjem). Det kræver at hele samfundskulturen skal ændres, hvis der skal ske noget. Ingen har ind til nu vist sig villige til at pille ved dette og den almindelige borger er ikke sen til påkræve flere regler når lejligheden byder sig.

Hvis man bevæger sig lidt ud af "osteklokken" opdager man, at de fleste danskere ikke er så mærkelige; det er stort kun os STEM'er, der er lidt underlige. Knap halvdelen lider af "autoobese" (selvfedme) og tror vi/de er så meget "bedre" end andre europæere. Men det er en fejltagelse!

Men sandheden er som bekendt ildehørt og siger man den. bliver man straffet. Danskerne er blevet fundamentalister, der tror at kun danske uddannelser duer. Det er ikke bare IT, det er alt der er ved at blive ædt op af regler (også den lokale smed eller det lokale plejehjem). Det kræver at hele samfundskulturen skal ændres, hvis der skal ske noget. Ingen har ind til nu vist sig villige til at pille ved dette og den almindelige borger er ikke sen til påkræve flere regler når lejligheden byder sig.

Man kunne også kalde kulturforsnævringen, "den anglophone syge" - for de andre anglophile har den også. De tror også, at det kun er dem, der taler det rigtige sprog. Vi kunne måske rette lidt op på fadæsen ved at uddanne flere humanister, lære mindst 2 europæiske eller andre sprog og lidt menneskelig respekt for forskellighed.

Men husk nu: ca 95% af danskerne er ikke så mærkelige - bare lidt vildførte;).

8
26. august 2023 kl. 15:17
Jeg har længe funderet over

Jeg har længe funderet over hvad det er der går galt og hvor og hvordan.

De fleste kyndige IT folk kan sætte forholdsvis potente systemer op, i løbet af uger i privaten. Så kan man tilføje noget hædning, logning, custom UI, skalering osv. løbende. Hvorfor er det så at dette ikke kan lades sig gøre når vi taler offentlig regi? Hvorfor bliver det overkompliceret ubrugbart, dyrt og tungt.

  • Regler - Vi elsker regler og halvdelen af os bruger forholdsvis mange timer dagligt på at læse op på regler, tilpasse os regler, lave regler, kontrollerer og føre tilsyn med regler, true med regler, advare omkring regler, håndhæve regler.

Der er stort set regler for alt og ingen vil være ansvarlig for at have brudt en regl. Alt skal "klappes af" og godkendes i mange led ofte med måneders ventetid på et muligt afslag, fordi nogen går med livrem og seler højere oppe i beslutningsledet.

Hvis vi var lidt mindre forhippet på at lave regler ved hver en lejlighed. Hvor det at være fejl-finder ikke var en hædret diciplin i sig selv, men Danmark undergik en kulturændring mod mere pragmatisme og mere hensigts betonet tokning af nogle få grundlæggende spilleregler. Så kunne der være lys forude.

  • Manglende viden - Ofte er man påvirket af at man vælger store professionelle aktører som forstår sig i det commercielle spil. Der er desuden en tendens til at beslutningstagerne benytter sig af nogen der har styr på "reglerne". Denne kombination, samt at man måske ikke ligger inde med et højt teknisk vidensniveau til at sætte de rette retningslinjer i et udbud. Samt, at der nogle klare "regler" for hvilke tilbud der vinder et udbud efterfølgende.

Det er ikke bare IT, det er alt der er ved at blive ædt op af regler (også den lokale smed eller det lokale plejehjem). Det kræver at hele samfundskulturen skal ændres, hvis der skal ske noget. Ingen har ind til nu vist sig villige til at pille ved dette og den almindelige borger er ikke sen til påkræve flere regler når lejligheden byder sig. Dette vil kun tage til i styrke og snart er der et krav til at alle mennesker bruger hovedparten af deres arbejdstid på at kende, forstå/tolke, implementerer, håndhæve og efterleve regler, om det er dagplejemoren eller tømresvenden. Om det er godt eller skidt afhænger nok af hvem man spørger.

7
26. august 2023 kl. 13:15
Re: Re: Re: Det kan roligt sige

Længe inden den iagtagelse, mod slutningen af ZETA-(GIS)piloten i '82, blev jeg opmærksom på at "kortudtrækket" tog 15 minutter - med denormalisering af koordinaterne (ca 60 punkter per bundt) tog det kun 15 sekunder, men de to ekstra måneder tog at skrive koden om blev hurtigt sparet et kvarter ad gangen.

Det, at regne på den slags, er det som jeg forventer at elektroingeniører faktisk er dygtige til. De er vandt til, når de laver ting der styrer hardwaren, at timing er er meget vigtigt, og ofte er data der sendes ud og modtages tidsstemplet af enten hardwaren eller softwaren ved indgangen, så man kender præcise cycles som dataene ankommer. Det er intet galt med at bruge if-then kodning, og i f.eks. VHDL vil kompileren kunne danne et ganske effektivt kredsløb på baggrund af koden. Men, er man ingeniør, så kender man også til assembler, hvor mange indstruktioner der udføres, og hvor lang tid det tager, samt det energiforbrug som bruges. Man ved, hvordan man strukturerer sine if-then's, så der udføres færrest indstruktioner som muligt. En god elektroingeniør kender sådanne detaljer, og kan regne ud hvor lang tid deres program tager i mikrosekunder, og hvor meget effekt der bruges, når der trykkes på en tast i pico- eller nanojoules! Ellers, er man ikke en rigtig elektroingeniør. Elektroingeniørerne kender detaljerne, og ved utroligt præcist hvor mange ladninger der omlades, når processoren udfører en indstruktion.

Det er i modsætning til den typiske programmør, der har en handelsskoleuddannelse, og lærer at det første man gør som programmør, er at lave en "forretningsplan".

6
26. august 2023 kl. 12:09
Re: Re: Det kan roligt sige

Der skulle have stået: Det kan man roligt sige!

Det er selvfølgelig pinligt, at min "disclaimer" blev aktuel allerede i første linje;) (Overskrifter var dog ude af syne, da jeg trykkede på "udgiv";)

En anden tilståelse, jeg er faktisk matematiker, men holder mest af "Isaac Newton"- metoden og udlede de formler jeg skal bruge, når jeg skal bruge dem. Jeg har heller ikke noget imod elektro-ingeniører - min tidligere omtalte unit-manager var også designer af en kontroller, kaldet KMZ-11. Det var hans ytring om, at han havde implementeret firmwaren på KMZ-11, som en stor løkke med mange if-then-else-konstruktioner, der dannede baggrund for min betragtning.

Jeg sætter stor pris på elektronik-ingeniører; for uden nogen, der gad regne på komponenterne, skrev jeg nok stadig programmer med blyant på papir.

Et godt systems udvikling kræver både gode hardware- og software-folk.

Da jeg første gang blev gjort opmærksom på yde evne problematikken, troede jeg den gik på at maskinerne stod tændt hele tiden, men kun blev aktiveret, når man trykkede på tasterne (og i efterfølgende "sekunder").

Længe inden den iagtagelse, mod slutningen af ZETA-(GIS)piloten i '82, blev jeg opmærksom på at "kortudtrækket" tog 15 minutter - med denormalisering af koordinaterne (ca 60 punkter per bundt) tog det kun 15 sekunder, men de to ekstra måneder tog at skrive koden om blev hurtigt sparet et kvarter ad gangen.

5
26. august 2023 kl. 10:34
Re: Det kan roligt sige

Matematikere og elektronik-ingeniører er i mine øjne ikke (nødvendigvis) de rette til at styre systemudvikling. Denne indsigt hørte jeg første gang for over 30 år siden fra min "unit-manager", der selv var elektroingeniør.

Men, ofte er det matematikere og elektronik ingeniører som mangler, eller man ikke konsulterer, når der laves megadyre projekter, uden ordentlig sikkerhed. Når det kommer til brugerkommunikation, tror jeg fremtiden er i retning af ChatGPT? Hvordan skulle vi være nået dertil uden matematikere og elektronikingeniører?

Jeg tror, at problemet ofte er det omvendte. Programmører uden elektronik og matematik baggrund. Og at softwaren designes matematisk forkert, eller datalogisk forkert, fordi at programmørerne ikke kan det.

Naturligvis, så betyder brugergrænsefladen også lidt. Men, det er ufatteligt lidt hvad den betyder. Mennesker kan klare næsten alt. Jeg har set brugergrænseflader, der betragtes som gode, trods du skal "fange" menuerne på skærmen, og de flytter sig, eller undviger, når du forsøger at klikke. Den slags er ikke matematik. Det er et eksempel, på personer der ikke kan matematik, og ikke kan regne, f.eks. koordinaterne og udregne resultatet af en skalering. Måske hopper menuerne, så du får fat i punktet under det du ønskede på grund af regnefejl. Trods det, betragtes de af personer uden matematik og datalogisk kunnen som gode og toppen af toppen. Mange mobiltelefoner har en dårlig brugergrænseflade med meget stor risiko for fejl, og trods det, så brokker normale mennesker sig ikke. De lærer at bruge den, og venner sig til det, og de betragter det som deres egen fejl, når de gør forkert, og ikke som softwarens fejl. Mens, matematikere, dataloger og elektroingeniører analyserer brugergrænsefladen, og kommer til, at knappen sidder forkert, eller at den bruges forkert, og det er årsagen til fejl, ikke brugeren. Spørger man derimod advokaten, så har softwaren ingen fejl, for man ønsker ikke at hænge på erstatningen.

4
26. august 2023 kl. 02:21
Re: Re: KISS løsninger, tak

de økonomiske spændetrøjer (manglende finansiering) for sundhedssektoren bl.a. kunne lindres ved - at indføre mere it

I "gamle" dage besluttede man nogle steder at sygeplejersker , læger m.fl. skulle indtaste samme data to gange for at være sikre på, at det var tastet korrekt mindst en gang.

Hvis man nu indfører it som reelt reducerer indtastnings- og arbejdsmængden, så kan det hjælpe

3
26. august 2023 kl. 01:41
Re: KISS løsninger, tak

Hvorfor skal projekter (it-faget) år efter år blive ved med at trækkes med amatører samt delvis måske kvalificerede xyz - suk. Der findes utallige knaldgode folk i faget.

Okay, man skal ikke skrive på V2 natten efter fredag, men mængden af knaldgode folk er ikke u-tællelig. Heller ikke, hvis man medtager Indien (hvor n er ret stor).

Hvad var det egentlig, jeg ville? Jo, der er mange knaldgode, men inden for forskellige discipliner. Nogle er generelt gode, nogen er specielt gode til noget. Nogle er gode til at overskue en katastrofe (spørg ikke, hvor de har lært det). Nogle kan finde til bunds i gamle, bemøgede programmer. Nogle kan se et problem, som kunden tænker det. Andre har overblik. Eller har en meget optimistisk tilgang til opgaver (ok, men stram snor). Nogen tænker stort og taler i tåger (ideerne er måske gode nok, de skal bare fattes af de andre). Nogen kan trække på en meget stor viden om det, man ikke bruger i virksomheden.

Og så er der de andre, som ikke er rigtige it-folk, eller som har andre funktioner end deres it-viden. Hvis det fungerer, så er de særdeles værdifulde.

Et eller andet sted skal der vel også være nogle nye, der har brug for erfaringer. Og så knalder man panderne sammen, når mosefund og nyuddannede mødes. Og her skrider meget, da os gamle ikke nødvendigvis kan se det fornuftige i det nymodens pjat, de andre kommer frisk fra skolen med. For der er leverance i næste måned. Og de nye kan næppe helt greje, at vi bruger så meget tid på at vedligeholde noget, der burde laves helt forfra.

Øh?

Vi (de) skal bruger folk rigtigt. Hvor de gør mest nytte, og hvor de føler sig så godt tilpas som muligt. Måske skal vi have en træhest, hvor hver leder, der kalder mennesker for "resurser", skal sidde to timer?

Vi/I kan ikke lave alting. Især ikke inden 2024. Vi skal arbejde mindre hårdt/forjaget, for så holder folk længere, it-systemerne bliver bedre, og brugerne tør stå op næste dag. Så må vi droppe nogle af systemerne. Vi kan trods alt ikke have 25% af befolkningen til at "lege programmører".

I øvrigt hørte jeg for et par dage siden, en politiker (det er sådan en slags idealist, der mener at kunne ændre verden og livet ved at italesætte det), der mente, at de økonomiske spændetrøjer (manglende finansiering) for sundhedssektoren bl.a. kunne lindres ved - at indføre mere it. Jeg hørte ikke, hvem der sagde det, jeg var travlt optaget med at bide i et gulvtæppe!

2
25. august 2023 kl. 19:55
KISS løsninger, tak

Glem alle de utallige smarte metoder for løsning.. de virker dårligt som man ellers forventer i de store projekter, hvor kunden/bruger er alm. privatpersoner/delvis 'it-analfabet'.

I den type projekter, så trim "fyldet" af ikke faglærte it-folk - de går hyppigt i vejen og skaber elendig projektstemning.. derouten tændes for projekter. Dvs at projekter skal bestå af ~50% it-faglærte med nogle års praktisk erfaring på alle væsentlige led/niveaueer.

Er ~50% ikke muligt ifm. store projekter - hyppigt tilfældet i den forbindelse, så skal projektet opdeles i mindre bidder, således de kan bemandes korrekt - og husk - man kan aldrig trylle gode it-folk frem i sidste øjeblik, når projektet skrider. Brandslukning efter brandslukning koster de gode it-fag-folk, for de rejser.

Om folk måske er omskolet eller har en anden forudgående uddannelse har ingen betydning, men der skal evne+viden+erfaring i hovedet, ellers sejler arbejdet.

Ansæt testpersoner, der passer til de kommende brugerprofiler, it-arkitekter samt kodefolket m.fl. er ikke en bruger eller kunden.

Tænk på om du anser en murer praktiserer advokatvirksomhed for faglært, en biolog laver reparationsarbejdet på Storebæltsbroen -do-, en tømrer er din læge eller en advokat er tagtækker på dit bondehus etc. etc.

Hvorfor skal projekter (it-faget) år efter år blive ved med at trækkes med amatører samt delvis måske kvalificerede xyz - suk. Der findes utallige knaldgode folk i faget.

Giv gode folk en ordentlig løn, en passende ansættelse og respekter at it-faget ikke er noget man bare kan beherske efter et kursus/fag/modul på et semester.

Kræv evner+viden+erfaring hver gang.

1
25. august 2023 kl. 17:23
Det kan roligt sige

Selvom vi i Danmark elsker at kalde os selv for verdensmestre i offentlig digitalisering, er det efterhånden ved at være alment kendt, at techno-guldmedaljen har en alvorlig bagside.

Selvom vi i Danmark uddanner flere ingeniører end nogensinde og de (næsten) allesammen bruger IT i større eller mindre grad, er der måske ikke tænkt nok på at de "digitale indfødte" skal rustes til rollen i fremtiden.

Denne rustning begynder i uddannelsen, hvor mange studieretninger udvikler deres egne IT støttefag - mere eller mindre.

Derudover er oftest diplom-ingeniører, der udfører programmeringen - i agile grupper, uden "rigtige" lead-programmører til at styre/lede/inspirere udviklingen.

Matematikere og elektronik-ingeniører er i mine øjne ikke (nødvendigvis) de rette til at styre systemudvikling. Denne indsigt hørte jeg første gang for over 30 år siden fra min "unit-manager", der selv var elektroingeniør.

Test er en aktivitet, som fortrinsvis udføres efter programmeringen - i bedste fald efter big-V modellen; men der der skal til er Test Drevet Udvikling (Test Driven Development), hvor testen udvikles før programmeringen.

Endelig er der YdeEvneProblematikken - det forhold at kun en mindre del af hardware-kapaciteten udnyttes af softwaren. Typisk kun få promille, hvor velskrevet kode kan nå op på 40-50%. Man kan aldrig nå op mellem 50 og 100% - den slags ses kun i "vendor benchmarks", som ikke udfører noget produktivt. Årsagen er at CPU'er idag er meget hurtigere end den RAM alle instruktioner og data læses fra.

Inden I nu belønner denne kommentar med massevis TD (Thump Down), skal I lige vide, at jeg har en "customer support" baggrund, hvor forkerte oplysninger fører til at man senere må ringe til "kunden" og beklage at man tidligere tog fejl. Der har jeg været for mange år siden og af det lært, at selvom første svar kommer lidt senere, kan man spare tid på ikke at udslynge sine fejlagtige antagelser i først omgang. Så nu lægger jeg antallene af TU og TD sammen og ser summen som tegn på interesse.

(Med forbehold for stavefejl og udeladelse af ord;)