Dansk sejr i Alperne gør ikke Danmark til et bedre cykelland

11. august 2023 kl. 11:4028
Dansk sejr i Alperne gør ikke Danmark til et bedre cykelland
Illustration: Ingeniøren.
Artiklen er ældre end 30 dage

For andet år i træk har vi fejret en dansker som vinder af Tour de France - en triumf, der er med til at sætte spot på Danmark som det cykelland, vi gerne siger, at vi er. 

Desværre viser virkeligheden uden for Tour-feltet, at det er en sandhed med modifikationer. Danskerne tramper nemlig stadig mindre i pedalerne i takt med, at antallet af biler på vejene stiger år for år. 

Samlet set cykler vi over 20 procent mindre nu, end vi gjorde for knap 10 år siden, viser tal fra DTU's Transportvaneundersøgelse. Fra et gennemsnit per dansker på cirka 640 km om året i 2014 til 460 km i 2021. Udviklingen er især præget af, at yngre generationer under 50 år dropper cyklen, og at kun to ud af tre danskere i dag ejer en cykel.

Ingeniørens afdækning på sidste uges avisforside peger på nogle af årsagerne til, at det går den gale vej i vores verdenskendte cykelland, og at der både er plads og gode grunde til at forbedre vilkårene for cyklisterne i en tid, hvor biltrafikken bare stiger og stiger. Den ekstra biltrafik betyder både øget trængsel, forurening, øget støjniveau og øget CO2-udledning. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er oplagt, at især trængslen får de forældre, der ellers selv fandt vej til skole på cyklen i deres barndom, ikke tør lade deres egne poder begive sig ud i den tætte trafik på den tohjulede.

Kvaliteten af de danske cykelstier har også en del at lade tilbage. Særligt i en tid, hvor der også er sat strøm til cyklerne, kan flere føle sig fristet til at skifte bilkø og busforsinkelser ud med frisk vind på cykelstien godt hjulpet frem af el-motoren. 

Det er derfor helt galt, når Ingeniøren kan afdække, at cykelstier bliver til hullede forhindringsbaner eller helt forsvinder ved kommunegrænsen, fordi nabokommunen ikke har investeret i cyklismen. Eller når man i sommerhusområder ikke kan cykle til strand eller bager, fordi der ingen cykelsti er. For ikke at tale om de mark-omkransede danske landeveje, hvor det alt for mange steder i landet er med livet som indsats, hvis man bevæger sig ud på to hjul. 

Samtidig er cykelstierne mange steder i byerne slet ikke er dimensioneret efter det moderne cykelblend, hvor hurtige el-cykler nu blendes ind i den eksisterende blanding af cykelpendlere, børnefyldte kassecykler, løbehjul mv.    

Artiklen fortsætter efter annoncen

Politikerne har ellers ikke fedtet med ambitionerne. For knap 10 år siden lancerede daværende transportminister Magnus Heunicke (S) en national cykelstrategi, der med ministerens ord skulle "inspirere til, at endnu flere danskere i alle aldre kommer op på cyklen." Og da daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) - som parantes bemærket navngav sig selv som cykelminister - kaldte partierne sammen om en ny infrastrukturaftale i 2021, stregede han infrastruktur ud og kaldte i stedet sit oplæg for “Grøn Mobilitetsplan” men henvisning til, at cyklismen skulle tænkes med. 

Aftalen endte med 3 milliarder kroner øremærket til bedre vilkår for cyklister. Det lyder måske flot, men svarer til under 2 procent af den samlede infrastrukturaftale, selv om 10 procent af danskernes samlede rejsetid i dag foregår på cykel. Og det forslår som et Tour de France-hold uden hverken sprintere eller bjergryttere. 

Skal vi virkelig have rykket ved vilkårene for cyklisterne, sikret Danmarks brand som førende cykelnation og i øvrigt forbedret folkesundheden både via mere bevægelse og mindre støj og forurening fra bilerne, er vi nødt til at skrue op for ambitionerne.

Der er brug for mere ambitiøse investeringer, men også for en stærkere ansvarsplacering. Med nedlæggelse af amterne landede ansvaret for cykelstierne uden for de statslige vejstrækninger hos kommunerne, hvor de skal slås om pengene med nedslidte skoler, pressede børneinstitutioner og ditto ældrepleje. Og hvor en investering i en cykelsti i en landkommune måske mest af alt kommer bykommunen ved siden af til gavn i form af mindre trængsel i byen.  

Cykelinfrastruktur stopper naturligvis ikke ved kommunegrænserne, men bør tværtimod være med til at binde kommunerne godt sammen. Derfor kunne det være en idé at placere tværkommunal cykelinfrastruktur i regionernes regi. Regionerne sidder i forvejen med en del af den offentlige trafik og på sygehusene, hvorfor de har flere incitamenter til at fremme cyklismen både for at spare på sundhedsudgifterne og kunne tilbyde et farbart alternativ til dyr busdrift. 

En anden mulighed er at etablere en statslig cykelstyrelse med ansvar for at sikre en stærk cykelinfrastruktur på tværs af hele landet - måske en opgave for Vejdirektoratet. Bemærkelsesværdigt er det, at vi i Danmark af alle lande ikke har en national cykelstrategi i dag. 

Endelig bør det være lige så naturligt at sikre penge til et supercykelsti-system i en region, som det i dag er for politikerne at forhandle en ny motorvej eller bro hjem til sit bagland. At supercykelstier faktisk kan være en både populær og lækker sag at slås for, viser forskning omkring det supercykelsti-system, der i de senere år er bygget op i hovedstadsområdet, hvor det er lykkes at få flere kommuner med i et samarbejde. 

Et projekt fra Københavns Universitet viser således, at det københavnske cykelstinet har fået antallet af cykelture og kørte kilometer til at stige med hhv. 60 og 90 procent sammenlignet med et nulscenarie, hvor cykelstierne ikke var blevet anlagt. En cost-benefit analyse fra DTU, der også tager udgangspunkt i hovedstadens supercykelstier, viser, at investeringer i nye cykelstier kan tjene sig selv hjem igen mellem 1,7 og 2,9 gange over en 50 års periode. Regnes sundhedseffekterne med, har investeringen i supercykelstierne en intern rente på hele 23 procent. 

Danmark kunne med fordel skele til Holland, som har etableret en række cykelgader, hvor vejarealet til bilister begrænses markant med både design på belægning i form af såkaldt ‘traffic calming’ byplanlægningsstrategier. I mange byer er der bilfrie eller såkaldte zero-emission-zoner, hvor traditionel bilisme helt nedtones.

Måske Jonas Vingegaard kan vinde, når det går op ad bakke. Men resten af cykeldanmark har brug for mere medvind og færre bump på vejen./hm+trb

28 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
29
29. august 2023 kl. 10:21
Re: Cykelstier

I omtalte periode har man jo netop etableret utallige supercykelstier, som er samarbejder mellem kommuner om at etablere kvalitets-netværk til pendler cyklister.

Supercykelstier bliver ikke etableert. De bliver udnævnt.

Kommunerne bliver enige om hvor der skal være Supercykelstier. Så sætter de nogle skilte op på de eksisterende cykelster, og vupti!, så er de super, uanset hvor elendige de så er.

28
29. august 2023 kl. 09:56
De Hollandske tal 2022

cykel, bil, offentlig.

https://youtube.com/playlist?list=UU67YlPrRvsO117gFDM7UePg&si=K22HWDUo7zkEVK9T

27
27. august 2023 kl. 16:48
Re: Re: Re: Ukomfortabel/farlig vejbelægning problem er løst.

Peger det ikke i hver sin retning? Du vil gerne have motion, men værktøjet (din racercykel) skal belaste dig mindst muligt pr. kilometer. Du får mere motion af at køre dine motionskilometre på en gammel havelåge.

Jeg var på en tur rundt om Arresø på min racer, da jeg kom i tanker ovenstående argument. Ud fra logikken, så tænker jeg, at HJN kører en Skoda 105 LS, da HJN kun skal transporteres fra A til B. Alle andre biler vil kun være fråds.

/Bjørn

26
24. august 2023 kl. 10:33
Re: Re: Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

ja det er den manual man har brugt og bruger i Holland. Det nordlige Belgien har også udviklet sig i en meget positiv retning der ligner den hollandske. Det må være effekten af at se ,og på egen krop afprøve noget genialt designet.

Her kan man få en lille snas af den forståelse. https://youtube.com/watch?v=XpQMgbDJPok&si=icRn7DwStxFleosw

eller 5 minutters rundkørsel meditation. https://youtu.be/FR5l48_h5Eo?si=s6BsEnEhVHUtsDfX

25
22. august 2023 kl. 16:58
Re: Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

værsågod https://en.wikipedia.org/wiki/CROW_Design_Manual_for_Bicycle_Traffic

24
16. august 2023 kl. 16:20
Re: Re: Re: Ukomfortabel/farlig vejbelægning problem er løst.

Nu har jeg udviklet stærk allergisk reaktion overfor dårlig sidestilling og smalle hårdt pumpede dæk.

Hehe. Jeg elsker min racercykel lige så højt, som jeg elsker min e-cykel med lav indstigning, remtræk og 622-50 dæk (bagdækket har indtil videre kørt 10.000 km). Jeg kan virkelig mærke, at fabrikken også laver MTB. I forhold til min gamle e-cykel fra 2013, så er der virkelig sket noget indenfor e-cykler.

Mvh Bjørn

PS: Ignorer venligst HJN. Han er en typisk troll

22
16. august 2023 kl. 15:38
Re: Re: Ukomfortabel/farlig vejbelægning problem er løst.

Hej :-)

FIn pointe, men jeg er ikke helt enig, for man skal vel også kunne køre på sin racercykel med 23 mm dæk, og hvad med os der vælger billigere/ældre cykler?
<<<<<<< Hej David. Jeg har ingen som helst tro på at det bliver bedre for jer. Jeg fik bare lige lyst til at nævne at det for nogle ,er muligt at løse dette møg irriterende problem ved cykling.

Det har altid plaget mig som en af de mest irreterende problemer med den "gammeldags" cykel teknologi. Derfor blev jeg ikke cykel rytter. Jeg knoklede afsted på min 10 gears sølvgrå Peugeot racer i brøndby cykel klub. Men brugte alt for meget tid med at kigge ned i asfalten og være irriteret over hvad der hvar galt med den her konstruktion. (Cyklen).

Da jeg begyndte mit andet cykel liv, med store mængder elektro doping, blev det meget klart at det var det absolut vigtigste problem der skulle løses i en fart. Og det blev det.

Nu har jeg udviklet stærk allergisk reaktion overfor dårlig sidestilling og smalle hårdt pumpede dæk.

21
15. august 2023 kl. 19:14
Re: Danskerne er simpelthen blevet for

Derfor mener jeg, at hvis vi virkelig mener at flere skal cykle, så skal færre køre i bil, og det sker kun ved at lave begrænsninger for bilerne.

Et typisk tudefjæs argument. Hvordan skal man vinde over de stærkere konkurrenter? Ved at svække de stærke, eller ved at hanke op i sig selv og blive bedre?

20
15. august 2023 kl. 08:24
Re: Re: Re: Ukomfortabel/farlig vejbelægning problem er løst.

Du får mere motion af at køre dine motionskilometre på en gammel havelåge.

Nej. Sidde komforten på "havelågen" gør det umuligt at køre med en intensitet og en distance, som giver effektiv motion. Racer cyklens vinkler giver en siddeposition så du kan sidde i timevis, køre intervaller, spurter og bakkekørsel, som ellers ville være umuligt på en "havelåge".

19
14. august 2023 kl. 21:30
Re: Re: Ukomfortabel/farlig vejbelægning problem er løst.

Citat: "For os der gerne vil have motion, og ønsker at belaste miljøet mindst muligt, og derfor fravælger elcykler, er det altså også nemmere at drive et racerdæk end et 2,3" dæk" Peger det ikke i hver sin retning? Du vil gerne have motion, men værktøjet (din racercykel) skal belaste dig mindst muligt pr. kilometer. Du får mere motion af at køre dine motionskilometre på en gammel havelåge.

18
14. august 2023 kl. 16:12
svarede René Low [5]
Re: Re: Re: Helt enig - det går

det danske politi til at være de bedste i vest europa til at forhindre indførelse af 30km/t zoner i byer.

Politikerne har jo dygtigt transformeret politiet, fra nogen som skulle hjælpe til bedre vaner, til skatteopkrævere. Det giver lidt til finansloven, men er dårligt på alle andre parametre.

Jeg er enig med David Cartagena, "Det er trafikkulturen den er gal med", og her er 30 kontra 50 km/t mindre betydende. Faktisk læste jeg tidligere på ugen en politiker, som klagede over at visse ikke overholdt en 60 km/t- grænse, og mente at det skulle løses ved at sænke grænsen til 50 km/t. Det er ligeså hjernedødt, som at kræve højere fængselsstraffe, når man ved at der ikke er plads i fængslerne.

17
14. august 2023 kl. 12:32
Danskerne er simpelthen blevet for

Danskerne er simpelthen blevet for rige! Selv relativt unge mennesker har råd til en bil, så de gider ikke at få ødelagt frisuren af cykelhjelm, blive våde i regnvejr, komme svedige frem, eller for den sags skyld bruge offentlig transport med mindre de er for berusede til at køre selv.

Derfor mener jeg, at hvis vi virkelig mener at flere skal cykle, så skal færre køre i bil, og det sker kun ved at lave begrænsninger for bilerne.

Det vil jeg se, for jeg tror på det. Protesterne er store når Københavns kommune forsøger at begrænse antallet afparkeringspladser, og det er det sted i landet hvor færrest har bil og den offentlige transport er mest udbygget, suk.

16
14. august 2023 kl. 12:08
Re: Ukomfortabel/farlig vejbelægning problem er løst.

Hej :-)

FIn pointe, men jeg er ikke helt enig, for man skal vel også kunne køre på sin racercykel med 23 mm dæk, og hvad med os der vælger billigere/ældre cykler?

For os der gerne vil have motion, og ønsker at belaste miljøet mindst muligt, og derfor fravælger elcykler, er det altså også nemmere at drive et racerdæk end et 2,3" dæk.

Besparelsen er ca. 40 Watt, hvilket er i hvertfald 2-3 km/h i snit.

Jeg har fået ødelagt hjul men kommunen nægtede erstatning med den begrundelse at det var en lastbil der lige havde ødelagt belægningen, selvom den havde været sådan længe. Det skete for 10 år siden, men tingene har desværre ikke forbedret sig vejmæssigt

15
14. august 2023 kl. 12:00
Re: Re: Helt enig.Jeg er selv cykellist

Hej Bjørn.

Jeg oplever heldigvis også mange venlige billister der er søde og tager hensyn. De får altid en thumbs up.

Har selv altid en baglygte på af den kraftige slags, og har også på det seneste tænkt på at erhverve mig en Garmin radar med baglygte til cyklen så jeg ved hvornår bilerne kommer, for i modvinden er det umuligt at høre bilerne.

Tak for tippet.

Venligst David

14
14. august 2023 kl. 11:57
Re: Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

Er helt enig. Jægerspris, Frederikssund, Ganløse, Hillerød, Skibby, ja jeg ka blive ved har samme lave standard for vedligeholdelse af cykelstier.

Ofte er de værre end vejen hvor bilerne kører, og når manså kører på landevejene er kanten hvor vi som cykellister kører ofte den værste del af vejen.

13
14. august 2023 kl. 10:36
Cykelstier

Der er en åbenlys mangel i analysen. Det fremgår at det gennemsnitlige km tal pr dansker er faldet fra 640km/år til 460km /år. Der nævnes ganske vist at det primært er unge der ikke sætter sig i sadlen, men argumentet om, at cykelinfrastrukturen er for dårlig, tilsat et eksempel på en sti der slutter ved kommunegrænsen er jo ikke årsagen, og derfor næppe løsningen. I omtalte periode har man jo netop etableret utallige supercykelstier, som er samarbejder mellem kommuner om at etablere kvalitets-netværk til pendler cyklister. Præcis hvad man efterspørger i lederen. Selv denne avis har bragt den gode nyhed https://ing.dk/artikel/supercykelsti-lokker-pendlere-ud-af-bilerne. Problemer med huller i vejen osv, havde man jo også i 2015 så det er nok heller ikke her vi ser årsagen til det store fald. Så med supercykelstierne i lederens argumentation, burde man jo forvente at km tal pr dansker skulle stige. Så det er åbenbart noget andet der skal til, eller har supercykelstierne holdt hånden under en kollapsende kultur?

Det er jo heller ikke sommehusgæsters brug af cykel fra sommerhus til bager der flytter decimaler i den statistisk og selvfølgelig kan man cykle der uden cykelsti. Man kan også gå uden fortov, men så længe fokus er på det som ikke er vigtig får vi ikke ny viden om det vigtige, hvorfor de unge ikke cykler (eller om de tager offentlig transport), eller hvad der reelt er årsagerne? Hvor stor en del af cykel-km falder i byer vs på landet? Hvilket datamæssige fejlkilder er der i selve km opgørelsen?

12
13. august 2023 kl. 13:56
Ukomfortabel/farlig vejbelægning problem er løst.

Men kun for nogle priviligerede.

Cykel producenter har nemmelig endeligt erkendt hvor vigtig komforten er for at maksimere køre glæden på en el-cykel til hidtil uhørte niveauer.

Med en start pris omkring 25.000 til 30.000kr, har elektriske cykler i dag. 1: stive stærke stel. 2: brede punkterfri road dæk, minimum 2.3 tommer tykke. 3: affjedring foran og i sadel pinden. 4: Oprejst side position 5: elektrisk mid motor og mere end nok kraft og rækkevidde. 6: indbygget lys der køre fra fremdrifts batteriet, brede skærme, og baggage muligheder.

Dette er minimum. Næste level er 30 til 70.000kr. Full suspension, bælte drev og automat gear.

Jeg har kørt på sådan en de sidste 10 år, den var dog med baghjuls motor, og kostede en tredie del fordi jeg selv byggede den. Jeg har ladet cyklen tage alt det ukomfort , der gav mig ondt i skuldrene allerede en uge efter jeg købte min første el-cykel, og glad kørte fra kbh til høje Taastrup. Og dette uhørt høje komfort niveau, sammen med el motoren, er grunden til at at el-cyklen med flere længder udkonkurrere min bil, min motorcykel, og det offentlige transport jeg aldrig bruger.

Så hvis man vil opgradere sig selv, og træde ind i den super mobile tids alder, er det en klar anbefaling at investere i sådan et transportmiddel. Ikke nogen fornuftig grund til at tro at Danmark skulle komme ud ad dødvandet i nærmeste fremtid.

11
12. august 2023 kl. 22:41
Re: Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

Nej tak! det er ikke en kvalitetsstandard for cykelstier der mangler, det er bare mere bureaukrati, når nogen tager målebåndet frem og punker vej&park. Det er penge der mangler, og der er aldrig nok. Her i kommunen, der ligger i provinsen? i udkanten af region Hovedstaden, har jeg ikke hørt nogen klage over cykelstierne, men der er nogen der har ventet i årevis på en cykelsti, og så er der alle dem der vil have motorvej hele vejen fra Kbh, fordi de ynder at køre i myldretiden.

10
12. august 2023 kl. 17:30
Re: Re: Re: Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

Problemet er at cykelstier i en provinskommune, specielt i udkantsdanmark, er det første der bliver skåret ned på når budgettet skal "tilpasses". <

Jeg troede, at det var i Slagelse, du boede. Beskrivelsen passer i alle tilfælde på Hillerød, hvor vedligeholdelse af cykelstier er et fremmedord. Og Hillerød ligger dog i det "rige" Nordsjælland :(

Men bevares, vejene i vores kommune er lige så dårlige, som cykelstierne er. Så vi behøver ikke ofre de store penge på chikaner og bump.

Mvh Bjørn

9
12. august 2023 kl. 17:14
Re: Re: Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

Så det kan sagtens lade sig gøre

Selvfølgelig kan det lade sig gøre!

Problemet er at cykelstier i en provinskommune, specielt i udkantsdanmark, er det første der bliver skåret ned på når budgettet skal "tilpasses".

8
11. august 2023 kl. 22:00
Re: Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

Der skal bare klappes noget lappeasfalt på og det er helt OK at tampe det lidt med en pladevibrator - skidt med at det bugter sig i bakkedal eller falder fra hinanden nogle måneder senere. >

Jeg har faktisk oplevet noget andet (en enkelt gang). På den cykelsti (Hillerød, Slettebjerget), jeg kører på til arbejde, lavede et eller andet firma stikledninger fra vejen, over cykelstien og ind på en parcel.

Da cykelstien så blev repareret, blev der lagt nogle asfalpræparerede plader på tværs af cykelstien. Derefter kom de asfalt på. Resultat: Cykelstien er lige så plan, som den var tidligere :))))))

Så det kan sagtens lade sig gøre, at efterlade en ordentlig cykelsti, når der har været gravet.

Mvh Bjørn

7
11. august 2023 kl. 19:59
Vi mangler en kvalitetsstandard for cykelstier

Der er tilsyneladende ingen standard for kvaliteten af cykelstier, som i: Der er tilsyneladende ingen tekniske krav overhovedet.

Her i Slagelse går kommunen meget op i at når der graves huller i vejen skal der lappes midlertidigt med asfalt og så nogle måneder efter fræses op og lægges endelig asfalt.

Cykelstien ? Who cares ?

Der skal bare klappes noget lappeasfalt på og det er helt OK at tampe det lidt med en pladevibrator - skidt med at det bugter sig i bakkedal eller falder fra hinanden nogle måneder senere.

Hvis der blev lavet en national minimumsstandard for hvor mange og hvor dybe huller og ujævnheder der må være i cykelstier, ville kommunerne blive nødt til at tage vedligeholdet (mere) seriøst - i mods

6
11. august 2023 kl. 19:00
Re: Helt enig.Jeg er selv cykellist

Det er næsten hver dag man oplever at biler overhaler med 80 og holder en halv meters afstand, og i hvertfald 2-3 gange om måneden jeg oplever at blive direkte chikaneret.
<

Jeg investerede i dette forår i en cykelcomputer OG en baglygte med radar. Det er meget betryggende, at jeg nu på forhånd ved, hvornår jeg bliver kørt ned :-/

Når jeg/vi kører på smalle veje, så er det super, at jeg lige får en melding om en bagfra kommende bil. Så kan jeg lige kigge på bilisten, og det får dem til at trække en del mere udenom mig :)

Jeg cykler selv dagligt 30 km (vi har fravalgt bil nr 2), og mine observationer er typisk: Uopmærksomme bilister der mere er optaget af kommunikation med medpassager, mobiltelefon etc. Bilisten der liiige skal udenom, for derefter at spærre vejen pga en modkørende. Bilisten der ikke bruger blinklys/ikke orienterer sig. Chikane oplever jeg heldigvis meget sjældent. Bilister der kører meget hurtigt ned til en vej, så jeg er i tvivl, om de har set mig/har tænkt sig at stoppe.

Og så er der de chauffører, der anerkender, at jeg giver tegn, så de kan se, hvad jeg har tænkt mig. Thumbs up fra en chauffør er dejligt, for så har de set mig. Øjenkontakten med lastbilchaufføren, så jeg ved, at han har set mig.

Ellers elsker jeg at cykle. I weekender på mountainbike eller racer. Til daglig på min superdejlige e-cykel.

Mvh Bjørn

5
11. august 2023 kl. 15:17
Re: Re: Helt enig - det går

Hvad er det for noget pladder med "bil lobby"?

et eller har forhindret vores beslutnings tagere i at få vores trafikale system up to date. som i de dårligste i vest europa. og det danske politi til at være de bedste i vest europa til at forhindre indførelse af 30km/t zoner i byer.

hvordan kan man ikke have set hvor vild en teknologisk transport udvikling el-cyklen er.

nu er vi 20 år bagud Holland med alt hvad der drejer sig om transport.

4
11. august 2023 kl. 15:06
Helt enig.Jeg er selv cykellist

Helt enig.

Jeg er selv cykellist, og kører vel i snit 40 km dagligt. Det er med livet som indsats at køre på landevejene. Når det så er sagt er det jo umuligt at lave cykelstier alle steder. Det er trafikkulturen den er gal med.

Efter Tour starten sidste år i Danmark hjalp det lidt, og jeg oplever oftere nu venlige billister der overhaler mig og giver mig god plads samtidig med at de kører langsomt forbi, men antallet af sindsyge idioter der direkte chikanerer os cykellister er også steget.

Det er næsten hver dag man oplever at biler overhaler med 80 og holder en halv meters afstand, og i hvertfald 2-3 gange om måneden jeg oplever at blive direkte chikaneret.

Indenfor den sidste måned har en Iveco varebil med trailer med vilje forsøgt at presse mig i grøften, og da jeg så gjorde fakter stoppede han helt op. Samme dag var der to andre der kørte hurtigt, og virkelig tæt på når de overhalede.

I denne uge har der været to der nærmest har klippet mig under overhaling.

Der skal gøres noget. Der skal lovgives om at holde afstand til cykellister, og undervises i det til teori når man tager kørekort, for den undervisning er nemlig ikke eksisterende. Udover det skal billister i praksis prøve at sidden på en cykle imens en bil med 80 km/h køre forbi dem med en halv meters afstand. De skal simpelthen prøve det på egen krop så de ved hvad de udsætter os andre for.

Jeg har en gang haft mulighed for at køre efter en billist der lavede en vild overhaling af mig. Da jeg konfronterede ham blev han noget flov. Jeg tror han lærte af det.

Når nu jeg er i gang, så er hundeluftere på cykelstierne også et kæmpe problem. De tror de ejer hele cykelstien med deres kilometer lange snore, og mange ofte uden at have hunden i snor.

Og ja i Holland oplever man en anden respekt omkring cyklister. Ja det gør man forøvrigt i mange andre lande.

3
11. august 2023 kl. 14:02
Re: Helt enig - det går

Hvad er det for noget pladder med "bil lobby"? Biler er ligesom alle andre transportmidler nødvendige for at få vores samfund til fungerer.

At chikanerne dem man ikke kan lide, er ikke kun et højrefløjsfænomen, men trives også lige i bedste velgående i den frelste venstrefløjselite.

2
11. august 2023 kl. 13:44
Helt enig - det går

Helt enig - det går den helt forkerte vej - og alt for hurtigt. Bilerne bliver flere og større hele tiden. Resultatet er stadig mindre plads til traffikens svage og lagt farligere veje for alle. Jeg undres specielt over hvorfor SUV salget er eksploderet i en tid hvor CO2 udledning skal minimeres og vi dårligt nok kan drikke et glas mælk uden dårlig samvittighed. Trist at sundhed, miljø og klima ikke har højere prioritet, men der må være en magtfuld bil lobby bevægelse som politikere ikke tør sætte sig op imod.