Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Uglen har en datastrategi. Har I?

5. november 2020 kl. 08:57
Artiklen er ældre end 30 dage

Vi kan ikke hævde at være faktabaserede uden at have en datastrategi, men en datastrategi er holistisk og bør være sponseret af topledelsen. Måske er det derfor, vi stadig halter på det område.

Corona-krisen er over os, og den ændrer markeder, brancher og processer med en forrygende styrke. Ingen er upåvirkede, selv om de ikke står i første række med selve sygdommen eller er ramt af myndigheders akutte intervention. Nogle brancher har en vild optur og andre har en dramatisk nedtur, og for alle gælder, at eksempelvis mødekulturen er under hastig forandring. 

Digitalisering af møder

Selv har jeg lige været på kursus for at blive bedre til at præsentere og facilitere dialog, når meget nu foregår digitalt på Teams eller Zoom med mødedeltagere spredt ud i møderum og hjemmearbejdspladser. (Til de særligt interesserede kan jeg fortælle, at meget handler om øjenkontakt, stemmeleje, billedudsnit og vinkling). Det er et meget håndgribeligt eksempel på, hvor mange flere sider af vores liv og arbejde, der bliver digitaliserede, og det understreger i mine øjne behovet for at have en datastrategi. Mere om det senere. 

Strudsetaktik

Kriser aktiverer nogle meget klassiske reaktioner. For det første er der strudse-taktikken. Vi leger lige, at samtalen om krisen er selve krisen, og med snusfornuft bandlyser vi så al brug af det kætterske ord. I forhold til corona ser vi den aktive og voldsomme benægtelse florere både online i form af konspirationsteorier og hos populistiske politikere, som gerne vil genvælges. Manisk optimisme er også en slags fornægtelse, selv om det selvfølgelig er vigtigt at bevare håbet i sin organisation. 

Brændende platform

Tanken om den brændende platform er strudse-taktikkens modpol. Som ledere kan vi bruge de objektive fakta til at sætte en forandring i gang. Får vi accept af tanken om en brændende platform under hele organisationen (eller måske endnu bedre en lysende fremtidig mulighed), åbner vi vinduet for en samlet og stor forandring, hvor lederskabet er nødvendigt og efterspurgt. Igen er der noget om snakken, men langt fra alle virksomheder har den slags brandvarme udfordringer under hele forretningsmodellen, og måske får vi svært ved at skelne mellem barnet og badevandet, hvis vi definerer selve forandringen som livsnødvendig.

Uglen vil have fakta

Jeg vil i stedet erklære mig som fortaler for ugle-taktikken. Nøgleordene er fakta, manøvredygtighed og klogskab. Vi må fastholde et solidt overblik over fakta og realiteter. I en krisetid har vi ikke brug for at lukke virksomhedens sanseapparat. Tværtimod. Vi må vende os mod den teknologi og de processer, som fremskaffer den relevante information. Vi får nemlig brug for fakta til at efterse processer, produkter, kunder, aktiviteter og interne systemer. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når flere dele af vores liv (kunderelationer, medarbejderrelationer, produktionsprocesser og mødekultur) digitaliseres, får vi endnu mere brug for en datastrategi. Jo større og hurtigere forandringerne er, desto vigtigere bliver det at have sanseapparatet og manøvredygtigheden intakt. Alligevel er der ikke mange, som har lige præcis en datastrategi. 

Den herreløse datastrategi

Hvad er en datastrategi? Det er en high-level strategi, der fastslår hvordan data hænger sammen med den overordnede forretningsstrategi. Den beskriver mål og use-cases, og hvordan en organisation bruger data til at opnå værdiskabende mål. Strategien bør også rumme en sektion om orkestreringen fra rå data til reflekteret indsigt, og om de teknologivalg vi overordnet set bygger vores infrastruktur på. Den skal naturligvis også medtage krav til styringsmodel, processer, metoder og governance. Og give andre svar: Har vi de rette kompetencer? Den rette kultur og ledelseskraft?

Når mange virksomheder ofte er ret blanke i forhold til den overordnede datastrategi, tror jeg, at det hænger sammen med, hvor holistisk og tværorganisatorisk den egentlig er. Den handler jo netop ikke kun om teknologi, ikke kun om salg og markedsføring, ikke kun om R&D og ikke kun om logistik og produktion. Den rummer et aspekt af topledelse, strategi og HR-overvejelser, og det gør den desværre en smule herreløs. Og ja, it-chefen burde vel have den!? Men hun tager den ikke, oplever jeg. Omvendt ser jeg mange i den nyere rolle som Chief Digital Officer, der tager en position i forhold til at professionalisere datadrevet ledelse. 

Uglen er ikke kun et billede på klogskab, for den navigerer også fint i mørket, og vi er mange, som gerne vil låne lidt af denne spidskompetence. Kriser handler jo også om at slukke ildebranden og improvisere. Men uglen gør det bare så faktabaseret som muligt og bygger samtidig virksomhedens fremtid, mens strudsen står med hovedet i busken. Fremover handler ugle-taktikken mere og mere om at have en intelligent datastrategi. Og det handler om lederskab, ejerskab og gennemslagskraft. Om det er CIO eller CDO eller for den sags skyld en helt tredje, der eksekverer til fordel for hele organisationen, spiller ikke en trille.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning