Trafikprofessoren: Her er de bedste forslag til en havnetunnel i København

Plus24. august 2020 kl. 16:085
Trafikprofessoren: Her er de bedste forslag til en havnetunnel i København
Havnetunelen kan enten bygges som en østlig korridor eller en vestlig korridor. Illustration: By & Havn.
Havnetunnelen kan bygges som en vestlig eller østlig korridor. Men der er store forskelle.
Artiklen er ældre end 30 dage

En nye havnetunnel i København kan bygges på ni forskellige måder - men der er forskel på varianterne, når det gælder gevinster for trafikken, fortæller en professor i transport over for Ingeniøren.

Samtidig viser den forundersøgelse, som Transport- og Boligministeriet fremlagde i selskab med Københavns Kommune i fredag, at de ni delforslag adskiller sig fra hinanden på både pris, teknisk konstruktion samt påvirkning af miljø og byens indbyggere.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
5
25. august 2020 kl. 11:03
Aflastning af Indre By

Aflastning af Indre By

Hele formålet med havnetunellen er angiveligt at aflaste Københavns Indre By for biltrafik. Mig bekendt er der ikke i de vel 25 år man har snakket om en havnetunnel foretaget nogen som helst analyse af, om vi ikke kunne opnå dette på en langt billigere måde - fx ved simpel trafikregulering. Kunne Ing.dk ikke sætte lidt fokus på det? FX - hvilke trafikreguleringer skal der til for at opnå den samme effekt på biltrafikken i Indre By som en havnetunnel?

4
24. august 2020 kl. 20:32
"Med den østlige korridor

"Med den østlige korridor bliver bilister nord for København altså dirigeret uden om Øresundsmotorvejen."

Muligvis, men det helt afgørende er jo at alt den tunge trafik (og den øvrige trafik) mellem Køge Bugt Motorvejen og Nordhavn mv ikke skal gennem byen. Så de østlige varianter er muligvis lidt billigere - men de rammer ved siden af behovet.

Med en østlig variant vil der netop blive ekstra pres på Øresundsmotorvejen, da trafikken ledes helt ud mod den østligste/sydligste tilslutningsanlæg for at komme ind i havnetunnelen og tage turen nordpå.

3
24. august 2020 kl. 19:07
Metrokombi

Er der ikke en rimlig økonomisk gevinst ved at bore metro og motorvejstunnel sammen? Det ser ud til at de evt alt efter metrovalg vil følge hinanden en del af vejen?

2
24. august 2020 kl. 16:43
Lidt spørgsmål til Otto Anker

Lidt spørgsmål til Otto Anker Nielsen.

  1. Mener du ikke en Öresundsmetro mellem KBH og Malmø bør indtaenkes i disse overordnede planer. 2. Vil man kunne spundse og laegge motorvejens beton overside i kote ca 5 langs Amager strand, for at højvandssikre hele området. Og laegge sandklitter oven på og etablere en ny strand.
1
24. august 2020 kl. 16:34
hvorfor ikke i havnen?

synes det er mærkeligt at alternativet med tunnel i havneløbe ikke undersøges.. Er der nogen undersøgelser der viser målene for de mange bilister?? Der skrives det bliver hurtigere at komme nordfra ti sverige! Ja men hvor mange har gavn af det - I forhold til alle de biler der skal gennem centrum for at komme til amager..?

Jeg har endnu ikke oplevet at det er strækningen ud mod lufthavnen der har været flaskehals - derimod altid ind mod centrum