Tekniske problemer med flyvekontrollens milliard-investering

20. februar 2008 kl. 09:032
De danske fly risikerer at blive forsinket i en lang periode, fordi flyvekontroltjenesten Naviair har problemer med at få teknikken i et helt nyt system til at spille. Det giver samtidig flyvelederne en pukkel af overarbejde.
Artiklen er ældre end 30 dage

Naviair, som dirigerer flytrafikken i det danske luftrum, har uforudsete problemer med at få et nyt flyvekontrolsystem til 1,2 milliarder kroner til at fungere efter hensigten.

Systemet blev taget i brug kort før årsskiftet, og Naviair havde advaret om, at kapaciteten fra starten var begrænset, og at det ville medføre forsinkede fly. Men forsinkelserne risikerer at vare længere end til udgangen af marts, hvis ikke problemerne bliver løst.

For tiden bliver fra 13 til 23 fly dagligt forsinket, fordi flyvelederne ikke kan følge med trafikken i luftrummet. Systemet er kun oppe på 70 procent af sin kapacitet.

Naviair flyveledere flyvekontrol flykontrol Illustration: www.miklosszabo.com.

Der er behov for at tilføje en stribe manglende funktioner til systemet og rette uhensigtsmæssigheder op. Leverandøren af systemet, franske Thales, er i gang med et analysearbejde, som ventes at vare to-tre uger. Først derefter kan Naviair sige noget om tjenestens fremtidige kapacitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De tekniske fejl betyder ekstra arbejde til flyvelederne, der i forvejen har arbejdet så hårdt i indkøringsperioden, at de har en pukkel af afspadsering til gode.

»En af de tekniske mangler tvinger flyvelederne til at telefonere rundt i Europa for at få oplysninger, som systemet burde give automatisk. Disse telefonopkald tager lang tid og forsinker hele arbejdsgangen,« siger Naviairs operative chef, Jesper Skou.

Skal erstatte papirsedler

Han fortæller, at det danske luftrum er inddelt i bokse, og at hver flyveleder styrer trafikken i én boks. Trafik, der kommer fra udlandet og skal lande, skal med sikkerhed afvikles, og den eneste elastik i arbejdet er at sænke mængden af fly, der skal dirigeres ud af luftrummet, altså afgange.

»I bokse, hvor der tidligere måske kunne være 35 fly i timen, er vi nu gået ned på for eksempel 28 fly i timen. Den slags aftales med en central styrelse i Bruxelles, og der kan man udsætte afgange til Danmark, så belastningen bliver det, vi ønsker,« siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv om Naviairs nye system befinder sig i Kastrup, har tjenesten ansvar for afviklingen af hele landets flytrafik, inklusive Grønland og Færøerne. Flytjenesterne i de øvrige lufthavne er elektronisk forbundet med systemet i Kastrup.

Det nye flyvekontrolsystem skal blandt andet erstatte de små papirsedler med navne på hvert enkelt fly i luftrummet. Sedler, som i årevis har cirkuleret fra den ene flyveleder til den næste, efterhånden som fly nærmer sig lufthavnen, dukker op på én radarskærm og forsvinder fra en anden.

Dokumentation

Naviair

2 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
2
21. februar 2008 kl. 16:37
Idiotarbejde

Flyveledere og Flykontrol er så modsat idiotarbejde som jeg kan forestille. Ergo kan man ikke erstatte samme Flyveledere med Computere. Hvilket jeg iøvrigt også mener om Patientjournaler. Mine ønsker for radio her Tetranettet er størst mulige FIASKO.

1
20. februar 2008 kl. 14:21
Kravspec?

Der er behov for at tilføje en stribe manglende funktioner til systemet og rette uhensigtsmæssigheder op

Uhensigtsmæssigheder er vel forventeligt, men en stribe manglende funktioner? Burde man ikke have haft sådanne ting med i kravspec'en?