Brintfabrikken Hysynergy i Fredericia står egentlig så godt som klar til at starte op med de første 20 MW, men problemer med afilteren (på engelsk: deoxidiser), der fjerner ilt fra den producerede brint, udskyder nu åbningen til senere på året.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kunne man ikke bruge ilten i fx. et forbrændingsanlæg?
Nu nævnte jeg lige forbrændingsanlæg, men det vil vel være endnu mere tillokkende ved cementfremstilling?
Cement belaster klimaet med CO2 både fra forbrænding og fra kridt.
Det er mit indtryk at CCS fra almindelig affaldsforbrænding er rasende dyrt, og at de 750,- pr. ton slet ikke rækker. Måske kunne fordele fra oxyfuel være med til at finansere PtX som tydeligt lider under dårlig økonomi?
På tegningen vises det at ilten 'smides væk' er det virkelig tilfældet? Kunne man ikke bruge ilten i fx. et forbrændingsanlæg?
Tegningen viser et aec anlæg. I dem er der endnu mere brint i ilten, end omvendt. Hvor meget brint afhænger af en lang række faktorer (herunder den aktuelle strømtæthed i elektrolysecellerne). Så hvis man skal anvende ilten til ting, hvor man ikke ønsker brint i ilten, skal den renses først.
Hvis man alligevel vil hente CO2 ud af en skorstensrøg, er det oplagt at bruge oxyfuel processer (hvor ilten ikke kommer fra atmosfærisk luft, men fra elektrolyse), for her er det næppe et problem med brint i lufttilførslen, blot man kender volumenforholdet, så man kan korrigere for det i brændstoftilførslen.
Af hensyn til brændere mm, vil man ved oxyfuelforbrænding ofte vælge at recirkulere "røgen", så CO2 kan "dæmpe" hastigheden på forbrændingen, da der jo netop ikke følger kvælstof med ilttilførslen. Ved helt nye anlæg, kan det være realistisk i stedet at anvende brændere designet til oxyfuelforbænding uden recikulation.
Du har helt ret vedrørende ilt til forbrænding. Processen er velkendt og kaldes oxy-fuel.
Jeg er sikker på, at det nok skal komme, men de tekniske udfordringer (som jeg er nogenlunde velbevandret i) er i mine øjne større end de tekniske udfordringer ved elektrolysen (som jeg ikke aner noget om, så det er en ret ukvalificeret sammenligning).
På tegningen vises det at ilten 'smides væk' er det virkelig tilfældet?
Kunne man ikke bruge ilten i fx. et forbrændingsanlæg?
Hvis man brænder affald i ren ilt, evt. fortyndet med vanddamp, består røgen af CO2 og vanddamp. Ved simpel afkøling kan man så lave Carbon Capture nærmest gratis.
Og, når man undgår kvælstof fra atmosfæren, giver forbrændingen vel også mindre NOx?
Ligger der en hund begravet?
Jeg tror man gør alting billigst muligt indtil der kommer bedre økonomi i produktionen af elektrolysebrint.
Der bruges en del brint til fremstilling af HVO-diesel, men der bruger man sort brint.
Jeg har også undret mig over henvisningen til PED.
Mit bedste bud er, at det ikke er selve hardwaregodkendelsen, der mangler.
Når du får et stykke udstyr godkendt under PED, skal du ikke kun kunne eftervise, at de trykbærende komponenter kan tåle den påvirkning, de er designet til. Du skal også eftervise, at komponenterne ikke kan blive udsat for en påvirkning, der overskrider det, de er designet til.
Denne sidste del kan indebære funktionstests, der først kan foretages, når anlægget står færdigt. Og det er måske en af disse, der har fejlet. Så er det sandsynligt, at de ikke kun skal skifte komponenter, men også gentænke en del af deres design, og det kan jo godt tage noget tid.
The main electrolyser facility is ready for start-up, but the company has experienced a quality issue on high pressure fittings in the deoxidiser, which removes oxygen and moisture from the hydrogen flow as part of the electrolyser’s high-pressure auxiliary system. This unit is part of the electrolyser supplier delivery package.
Approval of the deoxidiser is the last remaining milestone before achieving PED (pressure equipment directive) certification. Following a failed test late on 29 February, the unit will require an on-site rebuild, which impacts the timeline for completion of the HySynergy 1 facility. Start-up is now expected in the middle of the second quarter of 2024.
Er der nogen som forstår hvad investor relations medarbejderen skriver? Er beholderen ikke allerede CE PED mærket? Hvad har en fitting(s) med trykbeholderen at gøre. Hvorfor skal den rebuildes onsite i stedet for bare at få en ny shippet ind fra norge (de kan godt finde ud af at levere udstyr fra dag til dag)?
"Everfuel forventer nu, at fase 1 på 20 MW (fase 2 er på 100 MW og fase 3 på 300 MW) med en produktion på cirka 40 ton grøn brint om dagen "
Den første fase med 20 MW kan højest lave 10 til 12 t/dag. Det koster minimum 40MWh at lave et ton brint.
Har ingeniøren ikke glemt at regne strømforbruget om til husstande og tilsvarende for vandforbruget?