Vores læser Per Rosenberg spørger:
Det viser sig nu, at Storstrømsbroen har en mindre levetid end vore andre jernbanebroer. En uvidende kan se, at denne bro er bygget noget anderledes. Hvorfor?
Paul Stig Andersen, geografisk fagspecialist hos Banedanmark, svarer:
Storstrømsbroen er i 1930’erne projekteret og opført af et engelsk firma efter et konstruktionsprincip, der har til formål at optimere materialeforbruget.
Hvis man antager, at bropillerne står med en konstant afstand og lader hver anden af de overliggende brodragere være i overlængde, så de krager (i dette tilfælde ca. 9 meter) ud over understøtningen – og forbinder disse dragere med kortere dragere (i dette tilfælde 2 x 9 meter kortere end afstanden mellem bropillerne), så opnår man en sådan optimering.
Læs også: 2021 ... 2024 ... 2022 ... Storstrømsbroen skal alligevel være klar om seks år
Problemet er samlingen mellem de lange og de korte dragere, som både skal kunne overføre belastningerne og optage de bevægelser, der opstår i en stor stålkonstruktion, når den udvider sig eller trækker sig sammen i henholdsvis varmt og koldt vejr.
På grund af samlingens udformning bliver de indre kræfter her mere end dobbelt så store som i tilsvarende tværsnit umiddelbart ved siden af samlingen.
Man har ved projekteringen af samlingen, da broen skulle opføres, ikke taget tilstrækkeligt højde for dette, og især den intense godstrafik, der var på broen, indtil Storebæltsforbindelsen åbnede, har slidt på samlingerne.
I 2011 blev der konstateret revner i ni samlinger, og disse blev forstærket. Der er etableret et overvågningssystem på samtlige samlinger, således at eventuelt fremtidige revner opdages, inden de bliver kritiske.
Læs også: Storstrømsbro kan blive opført som 'falsk' skråstagsbro
Følgende forhold har haft indflydelse på beslutningen om at udskifte broen i forbindelse med opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby:
· Ovennævnte revner.
· Broen må som udgangspunkt ikke længere bruges til godstransport.
· Jernbanedelen er enkeltsporet.
· Jernbanetraceet på især broens nordside giver ikke mulighed for højhastighedsdrift.
· Vejdelen er meget smal og betonen i dårlig stand på grund af saltning.