Spørg Fagfolket: Hvorfor har vindmøllevinger ikke ekstra vingespidser som fly?

Plus24. september 2023 kl. 18:0713
Simens vindmølle
Illustration: PR-Foto / Siemens.
En læser undrer sig over, at man ikke går efter at øge effektiviteten ved at udforme vindmøllevinger som flyvinger.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vores læser Lasse Frøding har spurgt:

Fly-vinger har en 'ekstra vingespids', der reducerer brændstofforbruget væsentligt. Hvad med vindmøllevinger, kunne det ikke også være en fordel for stabiliteten af vingen?

Henrik Stiesdal, opfinder og vindmøllepionér, svarer:

Det korte svar er, at jo, det kunne det godt, dog ikke for stabiliteten, men for effektiviteten. Men praktiske forhold gør, at det ikke er så attraktivt alligevel.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
13 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
13
26. september 2023 kl. 13:31
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Husk vinden er gratis !Giver

Så må du jo spørge Vestas, Siemens mv. hvorfor man ikke gør det...

Det er jo netop det de gør, de fremstiller lange vinger uden winglets !

12
Journalist -
26. september 2023 kl. 06:59
Journalist
Re: En læser undrer sig over

Hov! Det var en tanketorsk fra min side. Er hermed rettet. Bh. Mie, ing.dk

11
26. september 2023 kl. 00:09
Re: Re: Re: Re: Re: Husk vinden er gratis !Giver

Men det korte svar er at vinden er gratis, og det er billigere at fremstille længere vinger

Så må du jo spørge Vestas, Siemens mv. hvorfor man ikke gør det...

...så får du nok at vide at det ikke er økonomisk for kun 2%!

10
25. september 2023 kl. 18:18
Re: Re: Re: Re: Husk vinden er gratis !Giver

Længere vinger er ikke de winglets der blev spurgt om...

Der blev spurt om hvorfor man ikke bruger winglets !

Artiklen redegør ganske glimrende for de tekniske forhold, der udelukker winglets.

Men det korte svar er at vinden er gratis, og det er billigere at fremstille længere vinger.

Den gratis vind er en helt basal læresætning for vindmøllekonstruktion. Det er showstopper for mange raffinerede konstruktioner, hvis alternativet er at man bare kan øge diameteren/det bestrøgne areal.

9
25. september 2023 kl. 15:53
En læser undrer sig over

En læser undrer sig over, at man ikke går efter at reducere brændstofforbruget ved at udforme vindmøllevinger som flyvinger.

En vindmølle skulle da i forvejen helst ikke forbruge noget brændstof.

8
25. september 2023 kl. 13:44
Re: Re: Re: Husk vinden er gratis !Giver

Jo, Vestas 8 MW møller har 80 m lange vinger, så 80 cm længere vinger betyder ikke alverden på hverken fremstilling. transport eller montage.

Længere vinger er ikke de winglets der blev spurgt om...

Der blev ret specifikt spurgt om den bøjede model.

7
25. september 2023 kl. 12:09
Re: Re: Husk vinden er gratis !Giver

Du læte vist ikke ulemperne ?

Jo, Vestas 8 MW møller har 80 m lange vinger, så 80 cm længere vinger betyder ikke alverden på hverken fremstilling. transport eller montage. Tårnhøjden varierer mellem 105 m, og 140 m, så hvis man overhovedet vil øge tårnhøjden med de 80 cm, så er det heller ikke den store ændring.

6
25. september 2023 kl. 11:35
Re: Re: Husk vinden er gratis !Giver

Du læte vist ikke ulemperne ?

Det tror jeg faktisk han gjorde, ved at gøre opmærksom på at øget energiproduktion også kan opnås ved at øge det bestrøgne areal = længere vinger + højere tårn, og at ulemperne derved måske er mindre end som beskrevet for winglets.

5
25. september 2023 kl. 10:51
Winglets

Så vidt jeg husker, har jeg set winglets i Nes vindmøllepark på sydspidsen af Eysturoy, Færøerne.

4
25. september 2023 kl. 10:51
Re: Supergod artikel.Som så fint beskrevet

MEN vi læsere mangler fortsat en mulighed for at anerkende den gode artikel på samme måde som debat-indlæg. Måske ønsker redaktionen ikke denne eksplicitte vurdering - hvilket er "old school". Kunden / læseren har ALTID ret i sin bedømmelse, hvor upopulær den end er. læs bogen om "kundeklager" som tidligere er anmeldt her på ing.dk.

3
25. september 2023 kl. 10:47
Re: Husk vinden er gratis !Giver

Husk vinden er gratis !

Du læte vist ikke ulemperne ?

2
25. september 2023 kl. 10:19
Supergod artikel. Som så fint beskrevet

Supergod artikel.

Som så fint beskrevet i artiklen herover, så giver winglets (og dens kammerater) samme effekt som "bare" at forlænge vingen.

Men ved at "forlænge" vingen i højden, øger man, helt lavpraktisk, antallet af lufthavne hvor der er plads til flyet. Altså opnår man med winglets effektivitet, uden at man skal til at flytte terminalerne flyende dokker ind til de ekstra meter fra hinanden, som en vingeforlængelse ellers kunne have medført.

1
24. september 2023 kl. 18:57
Husk vinden er gratis ! Giver

Husk vinden er gratis !

Giver winglets 2 %, så kan man i stedet øge arealet med 2 %, hvilket svare til at man øger diameteren med 1 %, det er en enklere og billigere løsning.