Spionfly med brintmotor

30. oktober 2007 kl. 11:222
Spionfly med brintmotor
Illustration: Boeing Illustration - Chuck Schroeder.
Boeing har sammen med testet en ny brintmotor, der skal drive et ubemandet spionfly i op til syv dage i træk.
Artiklen er ældre end 30 dage

Flyproducenten Boeing og motorproducenten Ford er gået sammen i et projekt, der skal føre til udviklingen af en brintmotor til et ubemandet det ubemandede spionfly Hale (High Altitude Long Endurance).

Motoren er baseret på en fire-cylinderet benzinmotor fra Ford Fusion samt hybridbilen Escape og skal sikre billig og driftsikker fremdrift til Boeings spionfly, skriver The Engineer.

Motortesten blev udført under kontrollerede forhold hos Aurora Flight Sciences i Virginia, hvor motoren kørte uafbrudt i tre dage i under forhold svarende til 65.000 fods eller knap 20 kilometers højde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Boeing Tests HALE Hydrogen Propulsion System Using Ford-Developed Engine Illustration: Boeing Illustration - Chuck Schroeder.

»Testen demonstrerede den tekniske parathed i brintmotoren,« sagde en stærkt tilfreds vicedirektør i Boeing, Darryl Davis i en pressemeddelelse efter testen.

Flyet, der endnu ikke er færdigudviklet, skal operere fra stratosfæren i op til syv dage. Det skal kunne bære 900 kilo overvågnings- og kommunikationssystemer til det amerikanske militær. Det bliver udstyret med propeller og bygges i ekstremt lette materialer, oplyser Boeing.

2 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
2
1. november 2007 kl. 13:58
Re: Hvorfor brint?

Enten lang procestid i bevillingsprocessen eller miljøbevidsthed ;-)

Brintsamfundet var særdeles "hot" et par år tilbage så naturligvis søger man at være "buzzword compliant" i sine projektbeskivelser og CO2 neutralitet peakede for 6 måneder siden så ....

1
1. november 2007 kl. 08:01
Hvorfor brint?

Man ville gerne have lidt flere specifikationer på et fly som kan holde sig i luften i 168 timer i 20 km højde og med næsten et tons nyttelast, men hvorfor vil man bruge brint som brændstof? Brint må jo opbevares under tryk og trykbeholdere er tunge!

Hvis det mest interessante er "long endurance" på høj højde, var det vel nemmere med en zeppeliner, så kunne brændstoffet (det lille der skal bruges!) nemlig med fordel være brint!