Søforsikringsselskab håndterer corona som andre pludselige kriser

12. marts 2020 kl. 14:55
Shipping
Illustration: Bigstock.
For tiden står coronavirussen på alles dagsorden, og ledere i alverdens virksomheder forholder sig til den globale pandemi. Virus er ikke den eneste trussel mod særligt de maritime virksomheder - alligevel er fremgangsmåden, når uheldet er ude, den samme.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Ingen havde forudset det globale udbrud af coronavirus, da MDC (Maritime Development Center) udsendte invitationer til et arrangement, der tirsdag blev afviklet i Codan-huset i København.

Talerne var blevet bedt om at tale mere generelt om, hvordan maritime virksomheder på forhånd kan ruste sig til at håndtere pludseligt opståede kriser. 

Det skete under overskriften 'We have an emergency – Get mustered' – eller: 'Vi har en nødsituation – til mønstring!'

Inde og ude

Men til arrangementet, hvor der hverken manglede håndsprit eller mexicanske øl af mærket Corona, stillede de to talere fra det internationale forsikringsselskab Skuld faktisk med en oversigt over ikke alene de mange forskelligartede nødsituationer, der kan ramme et rederi – direkte eller indirekte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Senior vice president Krester Kjøger Kjær og vice president Claus Spinding havde også medbragt en skitse, som illustrerede noget af det, man kan gøre i et forsøg på at afbøde effekterne af en pandemi som corona.

I Skulds perspektiv er de umiddelbare trusler i forbindelse med et virusudbrud som det aktuelle blandt andet besætningernes helbred og sikkerhed. Men det er også forsinkelser og tabte indtægter.

Internt i forsikringsvirksomheden betyder det blandt andet, at man entrerer med in- og eksterne eksperter til at håndtere situationen. 

Og eksternt satser man eksempelvis på at udsende nyhedsbreve, seminarer og kundespecifikke møder.

Mange trusler

Men et globalt virusudbrud er som nævnt blot en af mange kriser, en virksomhed som Skuld forholder sig til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

”Så hvad er en nødsituation?” spurgte Claus Spinding under tirsdagens præsentation og listede en lang række af de kriser, som forsikringsselskabet forholder sig til. 

Skibe kan kollidere med andre eller gå på grund med eller uden risiko for forurening og tab af menneskeliv.

Skibe kan også bryde i brand eller lække olie og forurene et større havområde.

Og i visse dele af verden er der som bekendt også risiko for at blive angrebet af pirater. For nu at nævne nogle eksempler. 

Samme opskrift

Et forhold er dog det samme, uanset hvilken nødsituation forsikringsselskabet står overfor. Og det er den trepunkts-køreplan, man bruger til at håndtere en krise.

Først holdes et møde, så man kan få et overblik over skaderne.

Derefter går man i gang med at håndtere situationen i samarbejde med forsikringstageren. 

Og endelig inddrager man de eksterne ressourcer, som måtte være nødvendige i den aktuelle situation. 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning