Smarte danske ‘klistermærker’ gør panservogne ekstra usynlige

Plus4. februar kl. 12:008
Fra venstre mod højre i denne billedserie, optaget med et termisk kamera, pakkes en varevogn ind i den kamulerende folie Camifoil fra startup-virksomheden DECPT.
Fra venstre mod højre i denne billedserie, optaget med et termisk kamera, pakkes en varevogn ind i den kamulerende folie Camifoil fra startup-virksomheden DECPT. Illustration: DECPT.
Den danske startup-virksomhed DECPT har udviklet et kamufleringsmateriale, der på en gang afskærmer termisk udstråling og slører synligt lys.
Artiklen er ældre end 30 dage

Når der tales om innovation inden for militær- og forsvarsområdet, kan tankerne hurtigt falde på våbenfremstilling, missilforsvar, droner samt overvågnings- og kommunikationsteknologi. Innovation inden for kamuflering kan derimod hurtigt lyde som en niche – og det er den niche, den danske Nivåbaserede startupvirksomhed DECPT satser på.

DECPT er et datterselskab af virksomheden Inmold, der udvikler nano- og mikrostrukturerede folier. Siden august 2022 har DECPT arbejdet på at udvikle en kamuflage­folie, kaldet Camofoil, der kan monteres direkte på militære køretøjer.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
9. februar kl. 07:10
Re: Godt at FE er inde

Det er en virkelig god og super relevant observation. Det er så absolut en balancegang som vi heldivis har en masse myndigheder der kan hjælpe os med at håndtere. Specielt for en start-up virksomhed som vores, der også skal overleve og for hvem det derfor også er vigtigt at skabe opmærksomheden, helt uden at bruge penge på det. Derfor har sikkerhed i vores virksomhed en uforholdsmæssig høj prioritet som desværre også tager meget tid og mange kræfter væk fra vores kerneopgaver, men, som du påpeger, er det desværre en nødvendighed i disse tider. Os, "Sikkerhedsbsvidste", betragtes til tider som "Sølvpapirs-hatte", men det mener jeg så absolut ikke vi er....rent geopolitisk er sikkerhed mere væsentligt end nogensidnde, men også i alle virksomheders interesse, da en læk eller lignende, jo virkelig kan skade forretningen og i vores tilfælde faktisk betyde at vi "dør". Sikkerhed = win-win. 

7
5. februar kl. 20:46
Re: Hvor bliver varmen af?

Der er på YouTube videoer som beskriver simple eksperimenter med “termotæpper” - de der ultra tynde,  blanke, space blankets - som også bruges af katastrofehold.

Filmene viser at en person uden kontakt reducerer sin IR udstråling meget betydeligt, men kontakt til personen (skulder, hoved) straks giver varmesignatur pga. varmeledning til/gennem materialet.

Artiklens materiale synes ikke at udstråle varme pga. varmeledning (fra et køretøj, for eksempel).


Men naturligvis kan man ikke snyde naturlovene:

  • en soldat vil sikkert om natten gerne holde på sin varme
  • et køretøj, med personer og elektronisk udstyr, vil måske gerne bortskaffe sin varme.
6
5. februar kl. 18:37
Er Ranslirpa allerede løs?

Kom til at tænke på, at Agent 007 havde en Aston Martin med samme egenskab. Det eneste Q ikke havde nået at sløre var hjulspor og situationen, hvor døren blev åbnet.

5
5. februar kl. 12:05
Godt at FE er inde

Godt at FE er inde over dette arbejde. Undrer mig dog, at det overhovedet er tilladt at skrive en sådan artikel. Selve virkningen er selvfølgelig kendt, det viste Harry Potter allerede med sin usynlighedskappe, MEN hvis nu fjendtlige magter arbejder på det samme, men lige mangler det sidste i forhold til materialevalg til at gøre deres kampvogne usynlige på en slagmark ikke så langt herfra, så kan disse magter nu meget nemt google sig frem til adressen, hvor denne forskning udøves.

Må det foreslås, at der sættes ekstra bevogtning op ved adressen. Der vil sikkert snart komme ubudne på besøg.

Nogle ting bør gå under offentlighedsradaren, bl.a. det her omtalte. Men firmaets iver efter at vise, hvad de kan, og ING.DKs iver efter at vise ny og hype teknologi bør have lavere prioritet ... i disse tider. Desværre.

Industrispionage er jo ikke noget nyt!

https://ing.dk/artikel/kinesiske-kandidatstuderende-saetter-rekord-forsker-advarer-om-spionage 

4
5. februar kl. 09:23
Hvor bliver varmen af?

Det der altid har været problemet med termisk sløring er at hvis man forhindre varmen i at slippe ud, så bliver der meget varmt inde i området der isoleres...

Så hvad sker der med varmen? Hvordan lukker man den ud under kontrollerede forhold så man f.eks. kan holde på varmen i en kritisk periode og tillade afkøling når man ønsker det?

3
4. februar kl. 20:41
Re: Termisk usynlighed

undrer jeg mig over hvordan de varmeafgivende elementer i og nær hjulkassen er kamufleret. 

Tilsyneladende er den rullet helt ind i stoffet, så den kan ikke så godt køre med det på. Det må også blive meget lunt inde i bilen.

2
4. februar kl. 18:14
Termisk usynlighed

Hvordan vil dette opnåes når man stadig har varme udstødningsgasser, køler og evt. varme bremser også? Eller det er måske blot tiltænkt stillestående køretøjer?


Når man ser billedet i artiklen, undrer jeg mig over hvordan de varmeafgivende elementer i og nær hjulkassen er kamufleret. 

1
4. februar kl. 14:53
Superspændende

Jeg sad forleden dag og tænkte på hvorfor man ikke laver et reflektivt camouflagemateriale, som gengiver omgivelserne, så f.eks. en soldat vil reflektere samme farve og 'mønster' som sine omgivelser.  Problemet er vel, at det ikke må reflektere lys over  en hvis styrk (som fra direkte sollys), for så er man jo opdaget.

Men noget andet  jeg kommer til at tænke på - om man kunne bruge det som varmeisolering? Hvis et f.eks. et hus ikke kan udstråle varme med disse klistermærker på -  så må det vel betyde, at varmeudstrålingen bliver inde i huset?