I dette holdningsstof udtrykker forfatteren sin personlige holdning om emnet.

Sådan bruger du data til at navigere dig gennem krisen

2. juni 2020 kl. 10:55
Nanna Kejser og Rolf Greisen
Illustration: PA Consulting.
For blot et par uger siden så mange virksomhedsledere primært deres data som et aktiv til at sikre en profitabel drift, men nu står vi i en ny situation, hvor data er afgørende vigtigt for enhver virksomheds covid-19 krisehåndtering.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Dette er et debatindlæg. Du er også velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til atl@ing.dk

Erfaringen fra tidligere kriser, som for eksempel 11. september, viser, at store samfundsændringer sætter nye krav til beslutningstagere i alle virksomheder. Ledere skal vurdere hvilke beslutninger, der er sikrere end andre, og i hvor høj grad beslutningerne skal baseres på fakta og data.

Især ved en V formet krise, som de fleste mener denne er, bliver cash-flow altafgørende. Derfor er det essentielt at have den data til rådighed, der kan være med til at sikre, at de rigtige beslutninger bliver taget på de rigtige tidspunkter.

Hvis du ikke har de rigtige data til rådighed eller ikke kender kvaliteten af datamaterialet, kan du risikere at tage de forkerte beslutninger, som eksempelvis at bede dine medarbejdere om at gå ned i løn uden at vide, om det giver den ønskede effekt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er mange usikkerheder, men en ting er sikkert: Der er et stort behov for data, både når krisen er her, og når samfundet åbner op. Her vil vi igen se en ændring i forbrugernes adfærd, og der vil derfor være nye forhold og data at forholde sig til. 

Fem råd til datadreven kriseledelse

Her kommer vores fem bedste råd til, hvordan du ved hjælp af data kan navigerer bedst igennem covid-19-krisen:

  1. Kend kvaliteten af de understøttende data, så du er bevidst om, hvor dataunderstøttede dine lederbeslutninger er. Det er OK at beslutte efter ren mavefornemmelse, hvis datakvaliteten ikke er god nok, og du blot er bevidst om det. 
  2. Scenarie-planlægning kan være en god måde at styre sig ud af en krise på. Det er ikke nu, du skal lave de store forkromede strategier, du skal i stedet planlægge ud fra scenarier. Men du må acceptere, at det ikke er muligt at kalkulere alt ud fra data. Data giver mulighed for at finde det sted, hvor du helst vil befinde dig, og påvirke retningen. 
  3. Lav en vurdering af datakvalitet, så både kortsigtet og langsigtet indsats kan skaleres efter nødvendighed. Det kan være med til at sikre, at der er fokus på at højne datakvaliteten i det rigtige tempo.
  4. Husk hygiejnen, gå ikke på kompromis med data governance, hverken i forhold til lovgivning eller det hårde arbejde, det har været at opbygge gode vaner og styring. Selvom det er vigtigt at få ekspederet ordrer, er det også vigtigt, at du tænker på i morgen, hvor data igen er afgørende for at få succes.
  5. Sørg for at du udnytter data og prognoser for at få et nøjagtigt overblik over rentabiliteten af for eksempel ydelser og forretningsenheder



Vær opmærksom på, at den her krise blot er en af mange, der kan ramme os. Derfor er det aldrig spildte kræfter at få styr på din data management. Data optimerer altid din forretning, både under normale forhold og som nu i en uforudsigelig krisetid.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning