Russisk specialenhed kan stå bag det uforklarlige Havanasyndrom

Plus2. april kl. 12:4347
Russisk specialenhed kan stå bag det uforklarlige Havanasyndrom
Diplomater på den amerikanske ambassade i Havana, Cuba, rapporterede i 2016 om en række uforklarlige sygdomssymptomer, blandt andet i form af høretab. Ny uafhængig undersøgelse udpeger russisk specialenhed som skurken. Illustration: MI Grafik/Lasse Gorm Jensen.
En omfattende undersøgelse fremlægger en lang række indicier men ingen direkte beviser for, at russisk specialenhed har angrebet amerikanske diplomater flere steder i verden med ukendte akustiske og mikrobølgevåben.
Artiklen er ældre end 30 dage

I 2016 blev flere medarbejdere på den amerikanske ambassade i Havana på Cuba pludselig ramt af en række uforklarlige sygdomme, herunder markante høretab. Mistanken gik hurtigt på et eller andet målrettet angreb.

Da der ikke umiddelbart fandtes nogen forklaring, blev fænomenet kendt som Havanasyndromet.

Gennem årene har Ingeniøren gentagne gange skrevet om dette syndrom, når nye rapporter og undersøgelser er fremlagt – se listen under denne artikel. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
47 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
47
7. april kl. 20:55
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Klart. Men så er det ikke en hel m2 der dækkes, det er vigtigt. Og tak for at give tallet for afstand og effekt, det er der meget få der forstår…

Jeg arbejder primært med akustik, men det er præcis de samme mekanismer. Og det forstår de fleste heller ikke….

46
7. april kl. 16:03
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Det er 1 meter fra en 100 mW sender. 10 meter fra senderen er signalstyrken 1000 gange mindre.

Sorry fejlberegning. Signalstyrken 1 meter fra senderen er 800 nanowatt/cm^2.

10 mikrowatt er omkring 25 cm fra senderen. Hvilket ikke er umuligt hvis senderen er din mobiltelefon.

45
7. april kl. 15:51
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

10uW/cm2 er en del….Det er jo 100mW/m2 - der er en kraftig sender meget tæt på så. Det er ikke dit access point i hvert tilfælde.

Det er 1 meter fra en 100 mW sender. 10 meter fra senderen er signalstyrken 1000 gange mindre.

44
7. april kl. 15:32
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

10uW/cm2 er en del….Det er jo 100mW/m2 - der er en kraftig sender meget tæt på så. Det er ikke dit access point i hvert tilfælde.

43
7. april kl. 15:13
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Jeg vil påstå en magnetron på 800W bag sig godt kan opvarme en kop kaffe med eks. 10 grader på 50 meters afstand.

Jeg tvivler stærkt på at du kan noget på 50m afstand med en magnetron, med mindre du laver noget med en parabol eller lignende.

Output fra en magnetron er ikke “laser like” , det er en “Cardiod” form med side lobes, uden at jeg har den helt præcise form.

Nej, jeg vil ikke stikke hovedet ind i en åben mikroovn, eller stå lige foran den (antager at sikkerhedskontakten er sat ud af drift) - men jeg vil da gerne være i samme lokale. 

 

42
7. april kl. 13:36
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Det viser jo bare, at masten alene er meget farlig …

41
7. april kl. 13:19
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Nej, og hvem siger det ikke var det russerne anvendte her ?

Det gør Ingeniøren i deres konspirationsteori, hvor de hævder at angrebet skete med flux på 10 mikrowatt per kvadratcentimeter. Og Jens som forsvarer at det faktisk er realistisk.

 

40
7. april kl. 12:56
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Jeg tror heller ikke på problemet med mobilmaster.

Man er mere udsat for stråling fra selve telefonen, dog meget mindre end fra en 800W-magnetron, som russerne meget vel kunne have anvendt ifm. havanasyndromet.

39
7. april kl. 12:44
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Mange mennesker har klaget over mobilstråling, og de har uafhængigt haft ensartede symptomer. Og det betyder at der sandsynligvis er et problem, som blot endnu ikke er påvist videnskabeligt.

Placebo effekt. Der er et kendt studie fra Frankrig, hvor mange personer i en landsby klager over hovedpine med mere efter at en stor mobilmast blev opsat. Efter 2 år kom det dog frem at der aldrig var blevet etableret strøm til masten, som derfor blot var en pyntegenstand.

 

 

38
7. april kl. 12:39
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Nej, og hvem siger det ikke var det russerne anvendte her ?

37
7. april kl. 12:36
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Du stikker lige hovedet ind i mikroovnen og trykker "Tænd".. Husk at fjerne dørsikringen :-D

Jeg mener naturligvis ved lav effekt der ikke medfører opvarmning. RF skader ved høj effekt er ikke kontroversielt. 

 

 

36
7. april kl. 12:24
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Du stikker lige hovedet ind i mikroovnen og trykker "Tænd"..

Husk at fjerne dørsikringen :-D

35
7. april kl. 12:14
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Ingen har kunnet påvise en effekt i kontrollerede forsøg og det ved du godt.

At ingen kan påvise en effekt, betyder ikke at vi kan udelukke en effekt.
Det betyder kun at vi endnu ikke har påvist en effekt.

Mange mennesker har klaget over mobilstråling, og de har uafhængigt haft ensartede symptomer. Og det betyder at der sandsynligvis er et problem, som blot endnu ikke er påvist videnskabeligt.

Om det lykkedes at påvise videnskabeligt, og hvornår, ved vi ikke - jeg gætter på, at det først sker, når vi har fundet noget nyt, der skal erstatte mobiltelefoner, og man ønsker at sælge det nye, og udfase det gamle.

34
7. april kl. 12:09
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Jeg vil påstå en magnetron på 800W bag sig godt kan opvarme en kop kaffe med eks. 10 grader på 50 meters afstand.

Naturligvis med korrekt direkte skud, men sikkert også gennem et vindue.

Er dog ikke nok vovehals til at udføre forsøget ;-)

33
7. april kl. 12:01
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Det giver ingen mening, og er stærk useriøst, at afvise elektromagnetisk stråling kan have betydning for biologisk liv, alene ud fra en beregning der viser at der ikke er en stor varmeafsætning.

Ingen har kunnet påvise en effekt i kontrollerede forsøg og det ved du godt.

 

 

 

32
7. april kl. 11:35
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Artiklen ligger op til, at det er muligt at påvirke hjernen/hørelsen med relativt små elektromagnetiske felter.

 

Det er svært at vurdere hvor meget at en absorbering på få milliwatt kan betyde.

Ser vi på opvarmningen, så betyder den intet. At regne på den, svarer til at påstå, at du ikke kan blive døv af et kanonslag, for lyden kan jo ikke opvarme en kop kaffe mere end nogle få milligrader. De fleste mennesker er så intellgente, at de ikke hoppper på varmevirkning som forklaringen. Det er typisk den type beregninger vi ser, når man ønsker at bortforklare en effekt. Vi kunne også nemt bortforklare at lyd og kanonslag kan skade med sådan en forklaring. Og at det er muligt for slanger at detektere infrarød stråling.


Forestiller vi os, at få milliwatt elektromagnetisk stråling absorberes, og måske på grund af ulineære effekter, bliver omsat til rystelser eller lyd, så kan det være hørbart. Spørgsmålet er så, om viberationer uheldige steder, f.eks. kan nedbryde en overfladespænding.

Bliver de få milliwatt ensrettet på grund af ulineære effekter, så kan man forestille sig, at der opstår en elektrisk strøm, eventuelt pulserende afhængigt af den påtrykte modulation. Hvad den kan medføre i hjernen er meget svært at vurdere.

Moduleret stråling kan nemt medføre elektriske pulserende strømme, viberationer, og meget andet, grundet ulineariteter. Og der findes stort set INTET i naturen, som er uden ulinearitet.


Vi er enige om, at effekterne fra en magnetron kan være meget store og skade. Men, moduleres den, med den rette modulation, så kan det måske have større betydning.


Metallegeringer i kroppen, og f.eks. amalgamplumper, kan måske også have en betydning.


Det giver ingen mening, og er stærk useriøst, at afvise elektromagnetisk stråling kan have betydning for biologisk liv, alene ud fra en beregning der viser at der ikke er en stor varmeafsætning.
 

31
7. april kl. 11:06
Re: Konspiration eller blot videnskabeligt interesseret

min konspirationsteori gå mere ud på at ing har lagt denne op for at få trollen på banen så der kan genereres nogle indlæg

Af og til kan man vitterligt  få den tanke ved visse artikler herinde, at de har været tænkt mere som madding for mindre kønne ting, fremfor til oplysning. 

Men lige denne artikel er skrevet af den vist mest naturvidenskabeligt interesserede og tænkende blandt alle skribenterne herinde. Og er vanen tro ganske gennemarbejdet. Ligner ikke andet, end hvad det er. 

Hvem af debattørerne, der så alligevel bider mest på,  netop som om det var trollemadding, og derved udstiller egne øreduske og lange, behårede haler; forbliver nok til individuel vurdering blandt læserne. 

30
7. april kl. 10:57
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Årsagen er ret simpel.. Mobilen skruer op for effekten, når afstanden til masten øges.

Masten bestemmer den nødvendige sendeeffekt fra telefonen (dog max. 2W) for at holde ping-kontakten til masten.

Derfor naturligvis ingen grund til at sove med telefonen få cm fra hovedet.

Men en meter er rigeligt når du sover.

29
7. april kl. 10:33
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Hverken wifi (100mW) eller mobil (2W) kan lave ballade og fremprovokere en reaktion allerede efter 5-10 min.

Men en magnetron fra en mikrobølgeovn kan !!

Magnetronen sender med 800W på 2,45 GHz, og er retningsbestemt.

Dermed kan man opnå ret høje feltstyrker i strålefeltet.

Lav en søgning på Youtube på "magnetron" og find flere vovehalse, der leger med dette uvæsen med fare for liv og lemmer.

På flere af videoerne ser man også eksempler på EMC-indstråling i kameraet, og helt sikkert meget mere end max EMC-krav 3 V/m..

 

28
7. april kl. 10:17
Re: konstrutiv interferens og brandsår(?)

"..Ikke at jeg forventer at du reelt er interesseret i svaret. Men det fungere ved at udsende signalet faseforskudt fra flere antenner, således at der opstår konstruktiv interferens præcis der hvor signalet skal bruges og destruktiv interferens alle andre steder..."

jo, jeg er skam interesseret i svaret, så mange  tak for det :-). 

Sådanne interferencer spillede måske også ind i denne sag fra 2009:(?): 
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://media.withtank.com/71ada80e9b/aschermann_electrosensitivity_final_20111.pdf&ved=2ahUKEwj6r7r-ya-FAxWaIBAIHaKpDK8QFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw0KPkY226JZTV1gTAYdeesj


Til de der ikke orker at læse den: omhandler en hønesyg mand med mangeartede symptomer, hér bla. tilskrevet reaktioner på em. Som evt. kan have bidraget til de lokale brandsårs-agtige læsioner, han troppede op med.  Fotos af disse; udførte em-målinger s4 tv.

Neurologen, der tilså ham, mente det var reelt, og vurderede endvidere patienten således: "No paranoid notions, no hallucinations, no evidence of depression, no contact disorder. Well-rounded intelligence, good technical understanding, willpower, and determination. No evidence of major neurotic traits".

Manden reagerede angiveligt  også meget på kemikalier. 

Jeg lurer på, om em-reaktioner med fordel kan undersøges som kombinationseffekter med lokalluftens indhold af gasser og partikler. Tester man reaktioner på em-felter, ville der i så fald komme ganske forskellige udfald under rent-rums betingelser, hhv. med diverse små-forureninger fra nærmiljøet. Inkl. fx afgasning fra forsøgspersonerne og testpersonalets egne evt. parfumerede  hygiejneprodukter fra hår, hud og tøj.  

Jeg har selv fået hudafskrabnings-/brandsårs-lignende læsioner i huden i kontormiljøer, især ved kombinationseffekter mellem diverse afgasninger og dagslys. Forhøjede helt lokale em-felter kan så også muligvis bidrage. 
 

27
7. april kl. 10:11
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Hvad der så vel ikke er gisninger, er de 10 my-watt/cm2, der jf. artiklen kunne påvirke hjernen hos forsøgsdyr. De em-styrker, der gjorde mig utilpas (lidt influenzaagtige symptomer/let hovedpine) og fik mig til at slå flyfunktionen til på min pc, var ca. halvt så store. (Men da jeg ikke kender de præcise frekvenser mv., ved jeg ikke, om de helt kan sammenlignes).

Varmeeffekt og fokusering fra router kan ikke have en betydning. Men, som Kristian Glejbøl skriver https://ing.dk/artikel/russisk-specialenhed-kan-staa-bag-det-uforklarlige-havanasyndrom#comment-2568117 kan energien måske absorberes i bestemte bindinger. Hvis det er muligt, så kan man frygte at en stråling der er afstemt til det, kan påvirke hjernen.

Jeg har i øvrigt selv haft problemer med mobiltelefoner og trykken i hovedet og hovedpine. Jeg har derfor altid mobiltelefonen slukket. Glemmer jeg at slukke mobiltelefonen får jeg hovedpine. Jeg har meget sjælden hovedpine, og i de tilfælde hvor det sker, viser det sig at jeg i 50% af tilfældene har glemt at slukke mobiltelefonen. I betragtning af, at jeg sjælden har hovedpine, og altid mobiltelefonen slukket, så er der en markant sammenhæng mellem mobiltelefonstrålingen og hovedpine. Det er specielt et problem, hvis jeg bor et sted langt fra en mobiltelefon station. Jeg har sjovt nok ikke problemer tæt på en mobiltelefonstation. Jeg har boet i et hus, hvor vi havde mobiltelefonmaster på taget, og der var intet problem. Derimod langt ude på landet, med stor afstand til basestationen, specielt i en bil, er der problemer.
 

26
7. april kl. 09:45
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

En wifi router må max sende med 100 mW (alle antenner kombineret) og tricket med at kombinere signalet fra flere antenner øger ikke på magisk vis denne sendestyrke. Det får blot modtageren til at fremstå som om den er tættere på afsenderen.

Den samlede effekt er den samme uanset antenner, men det er muligt at opnå en bedre fokusering med flere antenner, og derved en større feltstyrke hvor feltet fokuseres. Der er dog kun få antenner, og det er meget begrænset hvor meget feltstyrken kan multiplicers op. Jeg gætter på, at den højst kan blive 4 gange så høj, hvilket svarer til ca. den halve afstand til routeren.

Det er korrekt, at den lovlige sendeeffekt normalt højst må være 100mW for 2.4GHz båndet. For andre frekvenser må den være 200mW. Nogle typer kan hackes til at sende med lidt større sendestyrke. Det er stadigt meget lav effekt i forhold til en mobiltelefon.

En mobiltelefon kan sende med op til 2W lovligt. Det er mange gange mere end en router. Og afstanden til hjernen og øret, er meget meget lille.
 

25
6. april kl. 21:13
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Denne artikel er en skamplet på Ingeniøren.

Fuldstændigt enig. Det hører ingen steder hjemme, det er endog under EB niveau. Der præsenteres præcis ingen fakta.

Jeg holder fast i min konspirationsteori om at ideen er at vække visse trolle/tosser, ingen nævnt, ingen glemt, for at generere “debat”

24
6. april kl. 20:54
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Hvad der så vel ikke er gisninger, er de 10 my-watt/cm2, der jf. artiklen kunne påvirke hjernen hos forsøgsdyr.

Det er iøvrigt opspind ligesom det meste andet i artiklen. Der er masser af helt almindelig fagfællebedømt offentlig forskning indenfor området, og som viser at der skal meget større effekter til at påvirke noget som helst.

Denne artikel er en skamplet på Ingeniøren. Der er fuld bingo på samtlige tegn på konspirationsteorier og "journalisten" her holder sig ikke tilbage med selv at tilføje til teorien. Men der er nul evidens, hverken journalistisk, videnskabeligt eller teknologisk. Der er talrige evidens for at mange af påstandene er rent opspind fordi de går imod alment anerkendt viden. Hvad laver den slags på et medie for ingeniører?

 

 

23
6. april kl. 20:15
Re: Konspirationsteori

Basis for min tanke om egne jammere er, at de ikke har kunnet måle noget eller villet oplyse om det.

Det udelukker langt fra at det kan være almindelige lidelser uden nogen ydre fjendtlig årsag. Det er sikkert stressende at arbejde i et miljø, hvor man hele tiden føler sig overvåget, for medarbejderne gør jo det samme, så de ved det sker.

Hemmelige tjenester er notorisk den store konspirationsgenerator, fordi de aldrig fortæller alt, men samtidig vil gøre indtryk af at de har helt styr på det.

22
6. april kl. 15:10
Re: Konspirationsteori

Sandsynligheden for at du har ret er ca. 112% - min konspirationsteori gå mere ud på at ing har lagt denne op for at få trollen på banen så der kan genereres nogle indlæg

21
6. april kl. 14:26
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

jeg har bemærket, at i beskrivelse af nyere routere indgår formuleringer om mulighed for fokusering. Ved ikke, hvad det præcist betyder. 

Ikke at jeg forventer at du reelt er interesseret i svaret. Men det fungere ved at udsende signalet faseforskudt fra flere antenner, således at der opstår konstruktiv interferens præcis der hvor signalet skal bruges og destruktiv interferens alle andre steder. Det er en fordel for den tiltænkte modtager af signalet, som får et stærkere signal. Og alle andre, som modtager mindre signal og bliver forstyrret mindre.

Og nej, det kan ikke bruges til at angribe din hjerne. Vi snakker om signalstyrker, der kun lige akkurat når op over baggrundsstøjen. En wifi router må max sende med 100 mW (alle antenner kombineret) og tricket med at kombinere signalet fra flere antenner øger ikke på magisk vis denne sendestyrke. Det får blot modtageren til at fremstå som om den er tættere på afsenderen.

20
6. april kl. 13:22
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

jeg har bemærket, at i beskrivelse af nyere routere indgår formuleringer om mulighed for fokusering. Ved ikke, hvad det præcist betyder. 

Er det mon sådan, at hvis Jensen kan lidt extra it/em, så kan han fokusere feltet fra sin router og måske kan Petersen det samme, hvorefter det bliver særligt  trælst for Hansen, der bor imellem eller  lige over for? Især hvis Jensen og Petersen ikke rigtig kan li' ham. Alternativt kan kriminelle/fremmede magter overtage routerne remote og spille Jensen, Petersen og Hansen ud mod hinanden. Del og hersk eller afpres. Dette er rene gisninger, men er de helt urealistiske?

Hvad der så vel ikke er gisninger, er de 10 my-watt/cm2, der jf. artiklen kunne påvirke hjernen hos forsøgsdyr. De em-styrker, der gjorde mig utilpas (lidt influenzaagtige symptomer/let hovedpine) og fik mig til at slå flyfunktionen til på min pc, var ca. halvt så store. (Men da jeg ikke kender de præcise frekvenser mv., ved jeg ikke, om de helt kan sammenlignes). 

19
6. april kl. 12:27
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

mobiltelefoner hele viften af diverse IoT'ere.

Mobiltelefoner er tæt på hovedet og øret, og kan i forhold til afstanden udsende en stor stråling. IOT'er vil normalt sende lavere stråling, men det er forholdsvis nemt at hacke nogle routere, og programmere dem til en højere stråling end de tilladte normer.

Jeg vil ikke tage stilling til om det er konspirationsteori, men antager vi, at vi kan blive syge af radiobølger, også med forholdsvis lav intensitet, som artiklen lægger op til, så tror jeg mobiltelefoner og smartphones er en oplagt mulighed.

Russerne har også brugt at sende kraftig mikrobølgestråling mod ambassader for at aflytte dem. Visse typer legeringer, vil når de rammes af kraftig mikrobølgestråling kunne fungere som mikrofon, og sende en moduleret bølge tilbage. Havanasyndromet kan måske være et indirekte resultat af aflytning af ambassaden, og ikke være den egentlige hensigt.

18
6. april kl. 08:35
hvad med "despiration"?

= systematisk afvisning/bortforklaring af den simple regel, at teknologier, der risikofrit kan misbruges for magtens, vindingens skyld eller for egen  fornøjelses skyld, da også vil blive det. Indtil tilstrækkeligt mange misbruger teknologier på forskellig vis, så forsumper samfundene, efterfulgt af  kaos og elendighed. 


Måtte Ingeniøren forsøge at trække sig ud af despiratorernes favn, er det en god ting. 

17
6. april kl. 00:12
Konspirationsteori

Jeg er ked af at måtte sige det, men der er stor sandsynlighed for at Ingeniøren her bringer en vaskeægte konspirationsteori.

16
5. april kl. 12:13
Re: nok virkelighed fremfor konspiration

Udover mobiltelefoner hele viften af diverse IoT'ere. Med modtagere, sendere og software. Hvoraf en måske ikke ringe del evt. er hack- og moddellerbare? Vi er i så fald konstant vævet ind i et  varierende 3D-net af em, lyd og lys.  Hvor felter af ganske divers art kan fokuseres helt lokalt og i ubehagelig grad. AI assisteret. 

Indgår nok som fristende instrumenter i aktuelle hybridkrig. Underbeskrevet og underreguleret. 

Vil så også indgå i forretnings-, for sjov- og  kriminelt øjemed på tværs af alle grænser (samt i evt. afsporede dele af de institutioner, der skulle passe på os).  Disse ikke-ideologiske faktorer har nok en ret stor betydning for forløb, varighed og udfald af aktuelle krige, ligesom for alle krige forud. 

Hvor længe havde fx 2. VV varet foruden?

15
4. april kl. 20:57
Re: Konspiration

Der blev bl.a. undersøgt, hvordan elektromagnetisk stråling påvirkede rotter og rhesusaber. Ifølge et Reduktor-dokument var hovedformålet at skabe en stabil mekanisme, hvormed man kunne påvirke hjernen og andre organer med hjælp af lavenergieffekter dvs. en fluks mindre end 10 mikrowatt pr. kvadratcentimeter.

 

Russerne har måske hacket diplomaternes mobiltelefoner til at udsende strålingen.

Hvis årsagen er hackede mobiltelefoner kan vi frygte mulighed for langt større angreb.
 

14
4. april kl. 18:01
Re: Konspiration

Meget muligt de har ændret på frekvensen.

Russerne har sikkert leget med mikroovnen da de hørte om den amerikanske kvinde, der tørrede puddelhunden i ovnen i 80'erne.. ;-)

13
4. april kl. 17:25
Re: Konspiration

Men "lyset" går ikke gennem en mur.. Men 2,45GHz passerer glas.

Det behøver jo strengt taget ikke at være 2.45GHz (der er resonansfrekvens for vand). Det kan være at man går et et andet molekyle i kroppen. Ved at undgå vand gør man muligvis også strålen langt mere gennemtrængende. Hvad hvis man tuner magnetronen til en frekvens der fucker med receptorer eller neurotransmittere, eller bare det fedtvæv vi alle render rundt med imellem ørene?

12
4. april kl. 10:32
Re: Konspiration

En magnetron fra en mikroovn er meget retningsbestemt.. ;-)

Forestil dig en lommelygte. Den skyder bare med 2,45GHz istedet for synligt lys.

Du kan kun måle det, hvis du bliver ramt af "lyset".

Men "lyset" går ikke gennem en mur.. Men 2,45GHz passerer glas.

11
4. april kl. 09:08
tak til skribenten for seriøs opdatering af Havanasyndromet med

med metoder. 

 Følges vanen tro herinde ikke af tilsvarende i debatten; istedet trækkes ufoer, sølvpapirshatte og udenomssnak af den høje hat. Egentlig sært, da det nu er flere år siden en debattør herinde oplyste, hvordan han fik naboens hunde til at holde op med at gø, med metoder - ikke nødvendigvis identiske med - men dog af lignende art teknologi. Hvilket  ikke dengang syntes at overraske nogen, på nær undertegnede. 

Medmindre der altså er tale om Cosi fan Tutti,  med os gumpetunge Tutte-undtagelser. Så er debatten og den manglende dækning over tid  knapt  så sær, ej heller udbredt mistrivsel, frøerne kogt halvt møre og en civilisation  i frit fald. (Mens AGI-rogue med følge  satser på at flygte ud i verdensrummet til nye eventyr andet steds).

 Uden på nogen måde at fjerne blikket fra  aktuelle trusler fra konkrete lande som nævnt i artiklen, er man nok nødt til samtidigt at addressere lignende trusler fra egne rækker.  

10
3. april kl. 15:46
Konspiration

Eftersom de ikke har kunnet "måle" hvad det er, trods meget avanceret grej, så hælder jeg til at det kunne være deres egne jammere som skal hindre aflytninger.

Alternativt så må de ansatte anskaffe sig sølvpapirhatte.

9
3. april kl. 14:46
Re: Hvis, hvis, hvis

det har F am Oder næppe.

Frankfurt am Main

Frankfurt an der Oder.

8
3. april kl. 14:01
Re: Hvis, hvis, hvis

Frankfurtere

Frankfurtere skal da på grillen, synes de bliver kedelige i mikroovn :-)

7
3. april kl. 13:50
Re: Hvis, hvis, hvis

Man kan også skrive artiklen selv fra bunden.

Det har jeg ikke energi til (med en hånd, sidder på den anden) - originalen er lang - se link. (den nævner svjh også kun Frankfurt)

Men okay, Coop historien (opslaget) var OT. Oder (floden) er langt mod øst - du husker nok Oder-Neisse-grænsen mellem (Øst-)Tyskland og Polen.

Desuden har Frankfurt am Main en international lufthavn, det har F am Oder næppe.

6
3. april kl. 12:46
Re: Hvis, hvis, hvis

Så kan man Google amerikanske konsulater i Tyskland;

Man kan også skrive artiklen selv fra bunden. Det bør ikke være nødvendigt at google, hvilken Frankfurt der er tale om. Det bør stå der, når der kan være tvivl. 

5
3. april kl. 11:28
Re: Hvis, hvis, hvis

Se det aner jeg  jo ikke.

Så kan man Google amerikanske konsulater i Tyskland;

det gjorde jeg - og det er ikke Frankfurt an der Oder, så det må være Frankfurt am Main.

Der er en "365" i Nyk Mors, men en Kvickly, en 365 og en Super Brugsen i Nyk F.

Det er mig bekendt ikke noget US konsulat i nogen af de to Nykøbinger, men jeg kan ikke udelukke, at der bor en amerikaner, som ejer en Ford Consul i mindst én af disse byer ;-)

4
3. april kl. 08:50
Russiske agenter, der leger med

Russiske agenter, der leger med magnetronen fra en mikrobølgeovn.. Ikke usandsynligt.

Den kan sikkert fint skyde gennem et vindue.

I fremtiden bør alle ambassader være uden vinduer ;-)

3
2. april kl. 21:27
Re: Hvis, hvis, hvis

Hvor mange Frankfurtere har et amerikansk konsulat?

Se det aner jeg  jo ikke. Men altså det er lidt lige som at sige, at Brugsen i Nykøbing er blevet røvet. Ingen bliver klogere af det. 

1
2. april kl. 14:38
Hvis, hvis, hvis

Det er sikkert forbundet med de kinesiske flyvende tallerkner. Usandsynlig avanceret teknik. 

Eller med et paranoidt mindset kombineret med forskellige almindelige lidelser, der rammer andre end CIA- og NSA-folk.

Hvis jeg var en chef eller mellemleder i en organisation, der besad et sådan hemmeligt våben, ville jeg ikke risikere det ved at rende rundt i Frankfurt og stege folk i deres badeværelser. 

Hvilken Frankfurt for resten?