Rådgivere bag de store broer undrer sig over Lynetteholm: Miljøkrav er ændret radikalt

Plus28. september 2021 kl. 03:007
Rådgivere bag de store broer undrer sig over Lynetteholm: Miljøkrav er ændret radikalt
Visualisering af Lynetteholms kyst i en stormflodssituation med Øresundsbroen i baggrunden. Illustration: By & Havn.
Hverken Storebæltsbroen, Øresundsbroen eller Femern-forbindelsen måtte blokere for vand- og saltudskiftning. Så hvorfor må den kommende kunstige halvø?
Artiklen er ældre end 30 dage

Når hollandske Deltares snart giver sig til at se Dansk Hydraulisk Instituts (DHI) beregninger på Lynetteholms prop-effekt på vandudskiftningen i Østersøen efter i sømmene, bør de også kigge bagud til de store brobyggerier.

Det mener de to erfarne ingeniører, tidligere DHI-divisionsdirektør og DTU-chef, Jacob Steen Møller, og Niels Erik Ottesen Hansen, direktør i LIC Engineering, som havde det øverste ansvar for at designe den såkaldte "nul-løsning" på Storebælts- og Øresundsbroen.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
6
28. september 2021 kl. 12:14
Re: Usaglig argumentation...!

Du skal også se på hvor der er dybt. Det er der 2 ret smalle steder i Sundet og lynetteholmen blokere delvis det ene - derfor har det betydning.

5
28. september 2021 kl. 12:05
Usaglig argumentation...!

To ting er usagligt:

    • at Lynetteholmen forhindrer vandstigning i Københavns havn er noget sludder. Den kan højst forsinke det i nogle minutter! - Altså når der ikke samtidig bygges en sluse.
    • at den reducerer vandudskiftningen gennem Sundet. Prøv at se sagen fra to km højde (helikopter-perspektiv), så kan enhver på øjemål se, at Lynetten rager så lidt ud i Øresund, at den nævnte reduktion næppe kan måles. Der er ca. 18 km bredt! - Det er et rendyrket "modstander-argument"!
4
28. september 2021 kl. 10:33
Der er godt der er nogen der forholder sig kritisk

Der er godt der er nogen der forholder sig kritisk til dette projekt og til det vil jeg tilføje følgende. Det handler ikke kun om havmiljø, det har også alvorlige miljø konsekvenser til lands. Vi har allerede massive trængsels problemer på grund af begrænsede tilkørsel til Amager og andre fremtidige øer, på den forkerte side af København. Og hvorfor bygge kunstige øer, når man allerede er klar over fremtidige havstigninger, således at nuværende øer allerede er truet.

3
28. september 2021 kl. 10:26
De stopper ikke

før vi kan gå tørskoet til Malmø - suk ?

Dette projekt synes at være så stort, at ingen saglige argumenter bider på det. Utroligt at det har kunnet komme så let gennem folketinget, men der jo rigtig meget om Gerts hvor de fleste politikere bor pointe.

2
28. september 2021 kl. 10:19
Det ikke bare lugter, det

Det ikke bare lugter, det stinker

Transportministeriet har udstedt en høring over udkast til bekendtgørelse om afskæring af klageadgange i forbindelse med anlæg af Lynetteholm og udkast til bekendtgørelse om tilsynet med gennemførelsen af Lynetteholm.

Vedtages Bekendtgørelsen betyder det at flg. 7 love kan fraviges i anlægsfasen og at gennemførelse af projektet ikke kan påklages til nogen administrativ myndighed:

  • Lov om naturbeskyttelse
  • Lov om vandforsyning m.v.
  • Lov om miljøbeskyttelse
  • Lov om beskyttelse af havmiljøet
  • Lov om råstoffer
  • Lov om forurenet jord
  • Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer

Hvordan kan det ske i vores samfund uden nogen mediedækning ? (Ingeniøren undtaget, tak for det ?)

1
28. september 2021 kl. 07:54
Det lugter

af at det handler om hvor de fleste politikere bor.

Det er i samme boldgade, som at Københavns kommune har solgt grunde for mia. beløb, hvorefter regeringen nu vil have resten af landet til betale for de problemer det giver med boligpriser i hovedstaden.