Ny kritik af Limfjordsforbindelse: Vejdirektoratet har ingen plan for at nedbringe CO2

Plus19. februar kl. 05:0011
Ny kritik af Limfjordsforbindelse: Vejdirektoratet har ingen plan for at nedbringe CO2
En kombineret bro- og tunnelforbindelse på cirka 20 km skal anlægges vest for Aalborg via øen Egholm, ønsker et flertal i Folketinget. Illustration: Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har ikke taget CO2-bombe på næsten en halv million tons CO2 seriøst nok i sin miljøredegørelse, vurderer forskningsgruppe på Aalborg Universitet.
Artiklen er ældre end 30 dage

En gedigen klimaregning på 480.000 tons CO2-ækvivalenter er ikke håndteret efter lovens forskrifter i Vejdirektoratets seneste opdaterede miljøkonsekvensvurdering. 

Det vurderer Det Danske Center for Miljøvurdering (DCEA) på Aalborg Universitet. 

Forskningsgruppen peger på, at der i Vejdirektoratets miljørapport ikke er taget tilstrækkelig stilling til, hvorvidt og hvordan CO2-aftrykket kan reduceres. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
11
22. februar kl. 08:52
Re: JP skriver interessant om projektet

JP skriver interessant om projekt

"Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof."

"Oluf Jørgensen Jurist, offentlighedsrådgiver for Borgerbevægelsen mod motorvej i Egholmlinjen, Aalborg"
 

Så kan man vist hurtigt selv vurdere hvor "interessant" det er. Det er i hvert fald en overdrivelse at påstå at det er JP der skriver det.

10
20. februar kl. 22:42
JP skriver interessant om projektet

JP skriver interessant om projektet https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE16853825/politisk-aftale-om-motorvejsprojekt-ved-aalborg-giver-store-problemer/

9
20. februar kl. 08:20
Re: Så kører CO2 møllen videre

CO2, støj, partikler, mm. på det er det med nogle steder?

Hvad har det med mit indlæg at gøre? Eller noget som helst andet for den sags skyld, men hvis du er seriøst interesseret i miljø eller andre effekter af en Egholm forbindelse så læs dog de undersøgelser der er lavet i hobetal gennem årene. Start gerne med VVM undersøgelserne, men der er masser af andre ting at gå i krig med også. Start eventuelt med https://3limfjordsforbindelse.nu/, de linker også til mange andre ting.

8
20. februar kl. 00:06
Re: Så kører CO2 møllen videre

Måske nogle bor tæt på der hvor den nye motorvej skal ligge? Der er mange i vest Aalborg som syntes det er ok at køre på tværs af Aalborg for at komme til motorvejmotorvejen. CO2, støj, partikler, mm. på det er det med nogle steder?

7
19. februar kl. 14:23
Re: Så kører CO2 møllen videre

I øvrigt kunne det være rart med et link til den VVM redegørelse du henviser til.

Du kunne også selv bruge 2 minutter på at søge lidt data om tingene, som jeg husker det er tallet fra den oprindelige VVM i 2011 men kunne og burde vel være opdateret da den opdaterede VVM kom i 2021? Så er jeg heller ikke enig i at CO2 emissionerne efter et byggeri er ligegyldige, det der tæller er vel et samlet regnskab for levetiden af projektet. Og også med andre parametre en CO2, selvom klima da bestemt er vigtigt.

Og er det ikke lidt mærkeligt at vi nu har "forskere" der forholder sig til det juridiske, og kalder det en "bombe". Hvad er de dog forskere af? Klima, jura eller militært isenkram? Det var lidt nemmere hvis det BARE var klimaet det handlede om, det har vi jo alle en kvalificeret mening om. 😉

6
19. februar kl. 14:12
Re: Det rigtige er vel krav til producenterne!

Det er jo "Danmark er et lille land... og vores emissioner betyder derfor ikke noget" om igen. Den der med at splitte en stor emission op i mindre delemissioner, som så hver især bagatelliseres fordi de er små holder ikke. Den samlede emission ved projektet er - som detr fremgår af artiklen - meget stor og det er et problem - lige meget hvor mange små delemissioner man så opdeler den i.

Det gik på prisen på grøn cement, hvilket du nok kan se, hvis du genlæser afsnittet du citerer. 

5
19. februar kl. 13:48
Re: Så kører CO2 møllen videre

Måske det kunne sættes i perspektiv med de 1,75mio rejsetimer der ifølge en tidligere VVM redegørelse vil blive sparet HVERT ÅR når vi forhåbentlig på et tidspunkt får en Egholm forbindelse. Kunne det eventuelt omregnes til hvor mange tons CO2 der udledes fuldstændigt unødigt per år/måned/uge/dag, mens Ingeniøren skriver vinklede artikler fra "forskerland"? Tiden skal jo åbenbart gå med noget og helst ikke klima- og samfundsgavnligt brobyggerri, indtil vejdirektoratet præsenterer fakta om kort tid.

Det ene har ikke noget med det andet at gøre. Artiklen påpeger at der er en række ting som lovgivningen kræver i denne type projekter, som ikke er gjort. Ting som vil kunne resultere i lavere CO2 emissioner fra etableringen af forbindelsen. Emissionerne fra driften er uafhængige heraf.

I øvrigt kunne det være rart med et link til den VVM redegørelse du henviser til.

4
19. februar kl. 13:43
Re: Det rigtige er vel krav til producenterne!

Bemærk, at cement udgør, jeg husker ikke præcis, ca. 10% af materialeforbruget til beton, som igen kun er en del af materialeprisen på en forbindelse, som igen kun udgør en del af de samlede omkostninger. Der er præcis samme personaleudgifter til kontruktioner af grøn eller sort cement. 

Det er jo "Danmark er et lille land... og vores emissioner betyder derfor ikke noget" om igen. Den der med at splitte en stor emission op i mindre delemissioner, som så hver især bagatelliseres fordi de er små holder ikke. Den samlede emission ved projektet er - som detr fremgår af artiklen - meget stor og det er et problem - lige meget hvor mange små delemissioner man så opdeler den i.

3
19. februar kl. 11:56
Re: Det rigtige er vel krav til producenterne!

..en gang imellem skal man også huske at tinge tager tid - og at alt (byggeri) ikke kan sættes i stå fordi løsningerne ikke er klar. Debatten og fokus er fin - men bør peges i retning af kilderne! (...hvornår kommer Portland-Grøn cement på markedet ?)

Hej enig. Når lav/nul-CO2 cement kommer på markedet kan man overveje at fordyre projekterne ved at anvende dette. Forvent i runde tal 3 (2-4) gange prisen på almindelig cement. 

Det er forkert at sætte samfundet i stå indtil den perfekte løsning står klar.

Bemærk, at cement udgør, jeg husker ikke præcis, ca. 10% af materialeforbruget til beton, som igen kun er en del af materialeprisen på en forbindelse, som igen kun udgør en del af de samlede omkostninger. Der er præcis samme personaleudgifter til kontruktioner af grøn eller sort cement. 

2
19. februar kl. 09:28
Det rigtige er vel krav til producenterne!

Vejdirektoratet skal da under ingen omstændigheder lave anlæg til carbon fangst. Skal dette middel bruges, så må det være gennem krav til cement producenterne.

..en gang imellem skal man også huske at tinge tager tid - og at alt (byggeri) ikke kan sættes i stå fordi løsningerne ikke er klar. Debatten og fokus er fin - men bør peges i retning af kilderne! (...hvornår kommer Portland-Grøn cement på markedet ?)

1
19. februar kl. 08:53
Så kører CO2 møllen videre

"CO2-bombe på næsten en halv million tons CO2 seriøst nok i sin miljøredegørelse, vurderer forskningsgruppe"

Nu kan det jo være lidt svært for en civilingeniør at følge forsker-jargongen, så  lige for at være sikker: Det er forskernes holdning der er tale om en bombe? Det lyder i hvert fald farligt.

Måske det kunne sættes i perspektiv med de 1,75mio rejsetimer der ifølge en tidligere VVM redegørelse vil blive sparet HVERT ÅR når vi forhåbentlig på et tidspunkt får en Egholm forbindelse. Kunne det eventuelt omregnes til hvor mange tons CO2 der udledes fuldstændigt unødigt per år/måned/uge/dag, mens Ingeniøren skriver vinklede artikler fra "forskerland"? Tiden skal jo åbenbart gå med noget og helst ikke klima- og samfundsgavnligt brobyggerri, indtil vejdirektoratet præsenterer fakta om kort tid.