Notat afslører VVM-strategi for Lynetteholm – men den holder ikke, siger eksperter

Plus31. marts 2021 kl. 12:388
Notat afslører VVM-strategi for Lynetteholm – men den holder ikke, siger eksperter
By & Havn håber allerede at kunne begynde på anlægget af Lynetteholm i Kongedybet ved indsejlingen til København i det sene efterår Illustration: Ole Malling.
I juni 2019 forholdt Transportministeriets lovkontor sig til risikoen for at komme på kant med EU-retten ved kun at miljøvurdere anlægget af øen, ikke øvrige projektdele som metro og havnetunnel.
Artiklen er ældre end 30 dage

Så længe havnetunnel, metro og andre tilknyttede projekter ikke er færdigplanlagte, kan de trygt udelades af miljøundersøgelsen af Lynetteholm uden risiko for en EU-sag.

Sådan lyder det frit oversat i et notat (læs her eller i bunden af artiklen, red.) fra Transportministeriets lovkontor dateret juni 2019, som Ingeniøren har fået aktindsigt i, efter først at have fået at vide, at dokumentet slet ikke fandtes.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
1. april 2021 kl. 13:48
Re: Det er egentlig ret

Nu er dele af Amager, bl.a. Ørestad med meget højt grundvand. Så det er virkelig en udfordring og temmelig kostbart at bygge P-kældre dybere end et plan. Se ved Fields og Bella Center st. hvor der har været udgravninger som har taget 1½-2 år at udgrave, spunse, suge tøre, støbe og forankre bundpladen m.v. I en by/bydel hvor lejligheder koster ca. 4-10 mio. kr. må man forvente at folk har mindst en bil pr. husstand og hvis ikke der er mulighed for parkering så køber de lejlighed et andet sted. Metro og regionaltog ind til city som eneste mulighed og bare en omvej for de fleste i dagligdagen, så P-husene er en lappeløsning.

7
1. april 2021 kl. 09:03
Re: Det er egentlig ret

Der er åbenbart ikke nogen der kender eller husker Københavns historie. For lidt over 100 år siden var der boligmangel i København og nogle smarte grundejere på Vesterbro begyndte at bygge nye "højhuse" tæt for at få mest ud af grundene. I 50erne begyndte man at snakke om slum og nedrivning. Nu har offentlige ejere bygget ny slum i Ørestad ved at sælge grunde til urimeligt høje priser, så bygherrerne er nødt til at bygge højt og alt for tæt. Man har så fået den tåbelige ide at bruge grundplads til parkeringshuse i stedet for at bygge kældre eller grave hele området af for at lave en "bilfri" by. Det ville have givet tilstrækkeligt med fyld til et dige rundt om Amager. Hvis nogen husker Vesterbros baghuse eller Christianshavns, så tag et besøg i Ørestad mellem 8-tallet og Arenaen.

6
31. marts 2021 kl. 18:49
Re: Det er egentlig ret

Det er vel den vurdering der er hoppet let hen over for at få mast dette projekt igennem så hurtigt at ingen kan nå at stille spørgsmålstegn ved det? Det er i hvertfald det, de flere eksperter siger samt vores naboer mod øst. Hvis det reelle grundlag var klimasikring så kunne det gøres langt hurtigere, billigere og uden de store gener for Øresund og kbh. Havn samt alle den brugere.. en klimakasse på 3kvadratkilometer over 70år står ikke først for.

5
31. marts 2021 kl. 16:10
Re: Det er egentlig ret

Dertil skal det siges at Lynetteholm på ingen måde er kystsikrende i sig selv. Der mangler projekt for dokport mellem Nordhavn og Lynetteholm, samt sikring fra Lynetteholm og syd på helt til lufthavnen.

korrekt! Der er masser af svage punkter i periferien omkring Købehavns centrum, men den største risiko er trods alt at havnen er helt åben mod Øresund. Det giver god fornuft at starte der - og det påvirker næppe Øresund væsentligt mere end den allerede massive opfyldning ved nordhavn.

Sagen er at mange ikke kan lide flere boliger og motorveje.....

4
31. marts 2021 kl. 15:18
Re: Det er egentlig ret

@Frank Jumppanen Andersen

Jeg ser intet galt i at søge godkendelse af jordopfyldning alene. Den bliver jo hverken mere eller mindre miljøskadelig af om der bygges på deponiet, kommer havnetunnel eller metro. Hvis disse projekter efterfølgende viser sig at have problematiske konsekvenser, så er det værste tænkelige jo at man 'kun' har startet højvandsbeskyttelsen af København.

Problematikken her, er jo at der skal være balance mellem miljøpåvirkningen og samfundsværdien. Er der ikke det, er det jo miljøskadende.

Lynetteholm er dimensioneret efter at der skal være byggeri, metro, havnetunnel. Læs blot den oprindelige principaftale om projektet. Havde projektet derimod drejet sig om kystsikring, så ville man ikke være nødsaget til at ødelægge så store mængder havbund, eller forstyrre vandgennemstrømning i Øresund, som er tilfældet.

Dertil skal det siges at Lynetteholm på ingen måde er kystsikrende i sig selv. Der mangler projekt for dokport mellem Nordhavn og Lynetteholm, samt sikring fra Lynetteholm og syd på helt til lufthavnen.

Derudover mangler der også planlægning af kystsikring fra syd, samt koordinering med nabokommunerne.

Det er altså ting et ansvarligt folketing ikke bør lukke ørene for. Lynetteholm vil lægge beslag på alle jordressourcer i Hovedstadsomårdet de næste 30år.

3
31. marts 2021 kl. 15:10
Ny blindgyde til byen

Den Lynetteholm lugter langt væk af en fortsættelse af den nuværende 'infrastruktur for grundsalg' politik. Det er samme politik, der trods modstand fra 3/4 af de københavnske vælgere affreder dele af Amager Fælled for at sælge grunde og bygge boliger. Når pengene er store nok så kan hvad som helst ske. Nu skal endnu et infrastrukturprojekt presses igennem og finansieres med grundsalg, fordi der ikke er penge i kassen til et simpelt dige. Og det giver endnu en brofast ø med samme trafikale udfordringer som Ørestad - og sikkert samme fantastiske investorarkitektur. 35.000 indbyggere og 35.000 arbejdspladser - alene i metrotog er det over 200 fyldte tog hvis alle skal flytte sig med metro. Ambitionerne står ikke mål med virkeligheden og realiteterne når man bygger en blindgyde. Tilsvarende Holmene syd for Hvidovre. Hvad er der med hovedstaden og blindbyder?

2
31. marts 2021 kl. 14:47
Re: Det er egentlig ret

Ret ynkeligt - eller hvad ?

lige her er det jo religion.. Jeg ser intet galt i at søge godkendelse af jordopfyldning alene. Den bliver jo hverken mere eller mindre miljøskadelig af om der bygges på deponiet, kommer havnetunnel eller metro. Hvis disse projekter efterfølgende viser sig at have problematiske konsekvenser, så er det værste tænkelige jo at man 'kun' har startet højvandsbeskyttelsen af København.

I min optik er det de sædvanlige kværulanter der endnu engang forsøger at bremse alle anlægsarbejder... Lige som NABU og Femern - bare i Danmark denne gang

1
31. marts 2021 kl. 13:30
Det er egentlig ret

Det er egentlig ret deprimerende, at mens borgerne forventes at overholde love og retningslinier, vrider og vender ikke så få offentlige instanser, incl. regeringen, de samme regler til ukendelighed, hvis noget står i vejen for deres ønsker og interesser.

Det der med love, synes at være en ret dynamisk størrelse for tiden, hvor tolkning og magtposition følges tæt ad.

Som borger følges irritation og foragt lige så tæt sammen, kombineret med afmagt, når hovedreglen efterhånden er blevet, at ræven vogter gæs - og snupper en i farten.

Ret ynkeligt - eller hvad ?