Ledelse i strid modvind: Hvad stiller man op med ny teknologi, man ikke kan komme ud at sælge? 

Foto : PureteQ

Ledelse i strid modvind: Hvad stiller man op med ny teknologi, man ikke kan komme ud at sælge? 

Der var linet op til et perfekt 2020 hos PureteQ, der producerer miljøteknologi til shippingbranchen. Nye miljøkrav og en bugnende ordrebog var et godt fundament, men så ramte et massivt olieprisfald, corona og den medfølgende finansielle krise. Adm. direktør Anders Skibdal fortæller, hvordan virksomheden kommer videre. 
»Magtesløshed er et stort ord, men jeg står et sted, hvor jeg synes, at vi gør alle de rigtige ting, og så er det enormt frustrerende ikke at lykkes,« siger Anders Skibdal.  Han er adm. direktør og grundlægger i Svendborg-virksomheden PureteQ, der producerer røgrensningsanlæg, såkaldte scrubbere, både til industri på land og vand. 
Vil du have fuld adgang til Tech Management?

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Prøv Tech Management i en måned til 49 kr.

Scrubbere
  • Scrubbere er røgrensere, der kan installeres både på skibe og anlæg på land for at rense udledninger for skadelige partikler
  • I shippingbranchen har diskussionen om scrubbere været ophedet – både om effekten af scrubberteknologien og om investeringslysten til dem
  • 1. januar 2020 var en skæringsdato, idet det her blev lovpligtigt at begrænse svovlindholdet i skibes udledninger til 0,5 pct. på globalt plan
  • Danmarks to største scrubberproducenter er Pureteq i Svendborg og ME Productions i Frederikshavn. Begge firmaer har måttet afskedige under coronakrisen
  • Ved årsskiftet havde omkring 3.500 skibe installeret scrubbere ifølge storbanken ING
  • Maersk bruger også scrubbere i deres flåde, men ønsker ikke at oplyse det præcise antal skibe, der har en installeret
  • Prisen på en scrubber ligger på mellem 1 og 2 mio. dollars. Investeringsomkostningerne er i samme størrelsesorden, og tilbagebetalingstiden er afhængig af olieprisen og dermed den mulige besparelse i forhold til at bruge konventionelt brændstof

Latest news