Kvinder kæmper for anerkendelse på it-studier: ‘Troede, det bare var mig’

Plus8. marts kl. 10:168
Emilie Grønborg Kristensen læser Data Science and Management på DTU og er glad for de tværfaglige muligheder på uddannelsen. Hun er dog mindre glad for ofte at stå med en følelse af, at hendes mandlige medstuderende lytter mindre til hende på grund af hendes køn.
Emilie Grønborg Kristensen læser Data Science and Management på DTU og er glad for de tværfaglige muligheder på uddannelsen. Hun er dog mindre glad for ofte at stå med en følelse af, at hendes mandlige medstuderende lytter mindre til hende på grund af hendes køn. Illustration: Agnes Rønberg.
It er for mænd, og kvinder skal bevise deres værd for at være med. Sådan føles det for flere kvindelige it-studerende i Ingeniørens undersøgelse. Der er brug for en kulturændring, mener eksperter.
Artiklen er ældre end 30 dage

Emilie taster og taster. Der er en fejl i koden, så de røde og grønne prikker fordeler sig hulter til bulter på skærmen. Prikkerne repræsenterer mennesker, og skulle algoritmen køre i sin nuværende form, ville en stor del af dem blive fejldiagnosticeret med risiko for hjerte-kar-sygdomme.

»Programmering kan godt være frustrerende. Men jeg synes, det er vildt spændende, hvad man kan bruge det til!« fortæller 22-årige Emilie Grønborg Kristensen.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
14. marts kl. 17:36
Re: Katten om den varme grød

Det er skam ikke specielt kvinderne som opfordres til at bevise deres faglighed, det gør alle.

Det er ikke rimeligt automatisk at fortolke det som kulturfejl ved studiet, at det opleves forskelligt af adspurgte mænd og adspurgte kvinder.

Og hvad karaktererne angår, så gælder det for både mænd og kvinder, at der sagtens kan være forskel på fx kvalificeret at kunne gøre rede for programmering som faglighed og rent faktisk kunne programmere, herunder fejlfinde og -rette.
Karakterer i IT er oftere udtryk for skøn på baggrund af en mundtlig eller en skriftlig fremstilling, snarere end test og vurdering af en konkret udført programmeringsopgave.


 

7
11. marts kl. 15:36
Kvinder er akkurat ligeså gode

Kvinder er akkurat ligeså gode og dårlige som mænd, og vi skal generelt holde op med at være så fokuserede på hvilket køn vi hver især er, og se individet i situationen. Det er desværre ikke alle der kan det, desværre slet ikke i positioner med magt, så det er vigtigt at vi andre er med til at tale medarbejdere op uafhængigt af køn eller etnicitet. Og så skal de strukturelle udfordringer som beskrevet i artiklen modarbejdes af al kraft.  

6
11. marts kl. 13:11
Re: Trist udvikling

Enig. Har den samme oplevelse fra start 80'erne. Der var absolut intet fokus på køn eller andre ydre faktorer - alene på om man kunne samarbejde og kunne sine ting.

Vi havde en mere matematisk gren af datalogi og en mindre matematisk - kaldet systemarbejde. Kønskvotienten var ens på de to.

Socialt var der ingen forskelsbehandling - cup-vinderen af vores særlige matematiske version af 7-terning var min daværende kæreste.

5
10. marts kl. 22:04
Trist udvikling

Da jeg i 90'erne læste fysik var det almindelig kendt at nogle forelæsere og instruktører ikke rigtig mente at man kunne læse fysik som kvinde. Mine medstuderende behandlede mig derimod aldrig anderledes end de mandlige studerende.

I dag er det ifølge artiklen fra ens egne medstuderende at den største modstand er at finde. At de unge mennesker er blevet endnu mere sexistiske end deres forældres generation nogen sinde har været. 

Noget er gået helt galt i vores uddannelsessystem.

4
10. marts kl. 08:52
Det er karakteristisk

at alle kommentarer her, er fra mænd, der kloger sig;

programmering handler ikke kun om matematik - selvom om den da også er vigtig, fylder den bare ikke helt så meget i programmering, som mange lader til at tro.

Derimod er der i den danske IT-branche virkelig brug for rigtig meget mere af den omhyggelighed, som flere kvinder i faget kan bidrage med.

Det er ikke lige populært at nævne det. Men det er tydeligt, at det ikke er godt nok, at mange mænd tjener gode penge i faget.

Det er ikke kun i formidling, at den kvindelige side mangler, det ER også i udvikling og dokumentation.

3
9. marts kl. 13:56
Re: Katten om den varme grød

Når man har læst artiklen virker kommentaren næsten ironisk, for kvinderne opfordres at bevise deres faglighed. Gode karakterer er vel en tilstrækkelig indikator?

2
9. marts kl. 13:24
Katten om den varme grød

Jeg synes artiklen beskæftiger sig lige lovlig meget med hvad de studerende føler og oplever, herunder deres frygt for at fejle.
At programmere er at arbejde sammen med logiske arkitekturer, som ikke tager hensyn til følelser og hensigter.
Det er med andre ord ikke et arbejdsmiljø, som i særlig høj grad tilgodeser ærlig arbejdsindsats og gode processer, men er ret brutalt i sit fokus på resultater.

Jeg savner at det bliver belyst, hvorvidt de omtalte studerende oplever at kunne programmere, målt på resultater.

1
9. marts kl. 12:04
Kodning i skolen

Skolerne burde bruge mere tid på kodning. Især i matematik kunne man have stor gavn af at introducere værktøjer som Sage Math eller R-Studio i stedet for det primitive Geogebra. 
 

Disse værktøjer bygger på at man også kan lægge kodestumper ind, og dermed tidligt starte på kodning, så der ikke bare er en drenge nørde ting!
Og samtidigt øger man interessen og forståelsen for matematik.