Hård kritik af VVM-proces for kunstig ø: »Man undersøger heller ikke en halv bro«

Plus27. februar 2020 kl. 05:007
Hård kritik af VVM-proces for kunstig ø: »Man undersøger heller ikke en halv bro«
Ifølge Transportministeriet er det hverken muligt eller nødvendigt at undersøge miljøvirkningerne af den udbyggede Lynetteholmen og dens tilknyttede infrastruktur, før øen anlægges. Illustration: By & Havn.
Danske Regioner og Danmarks Naturfredningsforening langer ud efter miljøundersøgelsen af Lynetteholm. Professor i miljøret mener ikke, metoden holder juridisk.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det giver ikke mening at lave miljøvurdering på en halv bro og love en afklaring på resten senere.

Det siger professor i miljøret ved Københavns Universitet Peter Pagh, når han skal forklare, hvorfor VVM-processen for Lynetteholm, en ny kunstig ø ud for København, er imod reglerne.

»Ingen ædruelige personer ville lave miljøvurdering af en halv bro. Det er fuldstændig det samme her. Skal man anlægge Lynetteholm, skal de ting, som kræves for at den kan fungere, med, heriblandt infrastruktur. Man kan ikke lave VVM for et projekt, man ikke kender,« siger Peter Pagh.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
28. februar 2020 kl. 16:59
Jordeponiet er rent faktisk

Så komme vi endnu engang til at høre fra politikerne at nu har vi brugt så mange penge på øen så nu er vi nødt til at fortsætte. Hvem sagde et nyt IC4 projekt?

6
27. februar 2020 kl. 21:44
Jordeponiet er rent faktisk

Jordeponiet er rent faktisk et separat projekt, som sagtens kan fungere uafhængigt af, om der kommer byudvikling, vej og metro til Lynetteholmen. Så vil det blot levere stormflodssikring og deponeringskapacitet for jord. Man ville med andre ord godt kunne lave øen for sig, og så senere tage stilling til udbygning. Og derfor er det helt ok, at miljøvurdere øen for sig.

5
27. februar 2020 kl. 15:25
Re: Jeg er chokeret over at

Fordi ideen var at bygge et dige og sammen med sluseporte at lukkehavnen af for stormflod.

Til at financiere dette ville man så sælge byggegrunde ved diget.

På en eller anden måde er det blevet til at byggegrundene skal betale for metro, havnetunnel mv. så nu er planen at bygge en ø der strækker sig ud i Kongedybet. Se søkort hos Krak: https://map.krak.dk/?c=55.709658,12.627668&z=13&l=nautical

4
27. februar 2020 kl. 14:35
Jeg er chokeret over at

Jeg er chokeret over at byggeriet af en kustig ø overhovedet er på tegnebrættet. For mig virker det som det stik modsatte af grøn omstilling. De energimængder der skal til må være enorme. Hvorfor kan resten af sjælland ikke bruges til industri? Det ville vel egentlig også være godt for belastningen af alle indfaldsvejene til københavn.

3
27. februar 2020 kl. 13:04
Det er da fuldstændigt korrekt...

"Ministeriet tilføjer, at udbygning af metroen og Østlig Ringvej er selvstændige projekter, og at jorddeponi i sig selv er »et meningsfuldt projekt«, som også tjener som klimasikring."

..så lige her giver det rigtig meget mening at se på denne ene del for sig selv. København SKAL beskyttes mod vand uanset om der kommer boliger, metro, ringvej eller andet...

2
27. februar 2020 kl. 11:22
National infrastruktur

National infrastruktur

Re: " ..By & Havn, der står for at etablere og udvikle Lynetteholm, havde håbet at lukke VVM-undersøgelsen til efteråret for at kunne nå høring og politisk proces før årets udgang. .. "

En metro (maglev/jernbane) mellem København og Malmø vil gå igennem området - så det er 100 % sikkert et projektområde som skal undersøges med fokus på både nationale og internationale godkendelses processer.

Ingen i B&H skal have lov til afskære vores demoktariske processer, med et forsøg på et "lille kup" af et område.

Mon ikke styringen af B&H bør i fokus - er der embedsmænd som har misforstået deres rolle ?

1
27. februar 2020 kl. 09:10
Det har jo ...

... desværre vist sig at være den danske stats tilgang til de fleste ting - stort set uanset hvilken farve regeringen har. Hvis reglerne er i vejen, besværlige eller dyre så ignorere man dem bare. Vi lever på mange områder efterhånden i en bananrepublik.