Europæiske virksomheder skal satse mere på ny teknologi
Dette er et debatindlæg. Du er også velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til atl@ing.dk
Mange af os, der har set DR’s dramaserie Krøniken, husker nok radiofabriksdirektøren Kaj Holger og hans skepsis over for fjernsynet. Hvem vil dog bruge tusindvis af kroner på sådan et apparat, når nu man kan købe en radio langt billigere? I stedet for at tilpasse produktionen til det nye marked, som hans søn Erik ellers passioneret anbefaler ham, vil han hellere satse på radioen.
Kaj Holgers tilbageholdenhed over for den nye teknologi, minder mig om den tilbageholdenhed, som mange europæiske virksomheder - og europæiske samfund i øvrigt - har vist over for digitaliseringen og kunstig intelligens. I USA er der f.eks. mere end ti gange så mange private investeringer i kunstig intelligens som i Europa, mens en tredjedel af alle verdens robotter lige nu står i kinesiske fabrikshaller.
Læs også: Virksomheder kæmper med at udnytte data
Sagt med andre ord er Kina og USA godt på vej til at give Europa digitalt baghjul. Og det skal vi have ændret på. Hvis ikke EU sætter en digital dagsorden og virksomhederne begynder at investere mere i den digitale omstilling, så risikerer vi nemlig, at arbejdspladser forsvinder, og at EU ikke længere vil være standardsætter, men standardtager af andre stormagters retningslinjer.
Europa skal sætte standarden
Et godt eksempel er EU’s GDPR-lovgivning. I 2016 indførte EU persondatalovgivningen GDPR. I begyndelsen protesterede de store techvirksomheder, da de mente, at det ville dræbe innovationen. Nu opfordrer de deres egne regeringer til at kopiere reglerne, da de jo alligevel følger dem for at leve op til de europæiske standarder.
At andre lande efterligner og importerer regler fra EU er helt afgørende for, at vi kan stå vagt om vores værdier og vores måde at håndtere privatliv, individuel frihed og data på. Derfor skal EU også tage aktivt del i revolutionen med kunstig intelligens og digitalisering. Gør vi ikke det, overlader vi blot rollen som standardsætter til USA og Kina, hvor det er helt andre værdier og tilgange til digitaliseringen, der dominerer.
De europæiske virksomheder har derfor brug for en Erik, der råber direktionsgangene op, og får dem til at begynde at satse mere på den nye teknologi. Samtidig skal vi politikere i Europa-Parlamentet sikre, at virksomhederne får bedre muligheder for at tage del i udviklingen. Sammen sætter vi rammerne for udviklingen og investerer i fremtidens teknologier, så vi sikrer EU’s digitale førerposition.