Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne

Plus2. maj kl. 12:485
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Europas sikkerhed betyder mere for danskerne end klima, når der skal vælges nyt Europa-Parlament 9. juni Illustration: Europa-Parlamentet.
Med en krig i baghaven er der kommet fokus på Europas evne, eller mangel på samme, til at forsyne sig selv og Ukraine med våben og ammunition. Nu stryger Europas sikkerhed til tops i valgkampen.

Samtidig med at de europæiske regeringen poster milliarder af kroner og euro i nyt panser og styrkede hærenheder – senest med en aftale til 95 milliarder kroner i Danmark indgået i tirsdags – er EU’s afhængighed af vores amerikanske allierede som leverandør af miltært grej på vej til at blive et tema op til valget til Europa-Parlamentet 9. juni. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
5
2. maj kl. 14:56
Re: Er forargelse berettiget ?

Jeg kender ikke til en nedbrydning af de eksisterende skibstyper i designtid, konstruktionstid, designomkostninger, konstruktionsomkostninger.

Selvom de nævnte våbensystemer er genbrugt, og måske igen genbruges, så er det ikke indlysende, eller dokumenteret, at projektet samlet set er bedre og billigere - uanset hvor besnærende genbrug af x styk eksisterende 76 mm kanoner lyder.

Når, for eksempel, det bevilgede ildledelsesanlæg til Knud Rasmussen-klassen ikke er installeret, trods bevillinger, så er det måske ikke helt plug-and-play ?


Jeg skriver, loyalt og fakturelt, at Søværnet sædvanligvis slipper godt fra sine byggeprojekter, MEN - sammenlignet med civile skibe (eg. Container) - så tager det årevis fra det rå skibs aflevering (skrog, maskiner, søudrustning) indtil krigsudrustningen er afsluttet. Typisk måske to år, og givet vis billigere end andre metoder. 
Vi kan ikke vente 5-10 år på Patruljeskibe og inspektionsskibe.

4
2. maj kl. 14:31
Re: Er forargelse berettiget ?

Der er i øvrigt ingen andre der bygger ishavsfregatter, så en eller anden form for ny design må vi i gennem.

Måske er Norge interesserede? Sådan noget som en vandtæt fregat må da være noget for dem. ;-)

3
2. maj kl. 14:11
Re: Er forargelse berettiget ?

Når Danmark skal have f.eks. Patruljeskibe til Østersøen eller inspektionsskibe til Grønland, HVORFOR vælger vi så ikke en klon fra et andet land ? Hvorfor tror vi, at vores krav skal opfyldes 100% med et specialbyggeri ?

De kommende søværnsskibe bliver i en vis grad  kloner af de nuværende to fregat-design. 

Når søværnet bygger nye skibe, så bygger man skibe den anvender den samme "våbenpakke" som de eksisterende skibe. Der er ingen grund til at anskaffe nye kanoner, hvis man har fungerende kanoner stående på lager. Derimod kan man udskift våbensystemer i skibenes levetid, i takt med den teknologiske udvikling.

Til fregatterne blev der nyanskaffet Millennium-kanoner, til Absalon 127 mm kanoner, og til Huitfeldt VLS-missilstyr. Søværnet havde ikke noget tilsvarende. Resten af våbenpakken var genbrug fra Flyvefisken og Niels Juel-klasserne.

Der er i øvrigt ingen andre der bygger ishavsfregatter, så en eller anden form for ny design må vi i gennem.

2
2. maj kl. 13:47
Æbler og pære !

Fra artiklen:

»Forsvarsindustrien i Europa er meget fragmenteret. For eksempel producerer man 15 forskellige typer af kampvogne. Det gør det meget svært at operere sammen og tale sammen. I USA bruger man til sammenligning én type kampvogn,«

Tallet 15 må inkludere infanterikampkøretøjer, selvkørende artilleri mm. 

Eller køretøjer der er udgået af produktion.

Europa producerer 4 forskellige kampvogne (Main battle tank MBT) der kan sammenlignes med den amerikanske M1.

Storbritannien, Frankrig og Italien producere deres egne MBT. Resten af Europa, og Canada, anvender tyske Leopard II.

På nær Storbritannien anvender alle samme (120 mm) ammunition til deres kampvogne. Storbritanniens kommende Challenger III anvender NATO-standart 120 mm ammunition.

Derudover findes der en del ældre kampvognstyper i Europa, særligt de gamle østlande har endnu en del sovjetiske T72 i tjeneste. Men også M60 og Leopard I anvendes endnu, særligt specialvarianter, som bjerningskampvogne og broslagningsvogne.

1
2. maj kl. 13:43
Er forargelse berettiget ?

Det lyder umiddelbart ikke smart.

Men andre anskaffelser, som Danmark påtænker, er jo heller ikke gennemtænkt her i andedammen. Når nu Sverige har een type panserede mandskabsvogne (naturligvis svensk), hvordan kan Danmark overhovedet overveje noget andet ?

Når nu Norge skal bygge 5 antiubådsfregatter, ………

Eller Sverige har valgt Patriot til luftforsvar, ……

(At Finland går en egen vej er så mest, men ikke udelukkende, deres eget problem).

Når Danmark skal have f.eks. Patruljeskibe til Østersøen eller inspektionsskibe til Grønland, HVORFOR vælger vi så ikke en klon fra et andet land ? Hvorfor tror vi, at vores krav skal opfyldes 100% med et specialbyggeri ?

Dygtigt gjort af dem som tror på en industri med under 10 skibe. Hvor mange STANFLEX var det lige nu vi fik solgt ?

Ja, nogle peger på “dansk industri” og “dansk knowhow” - men er det virkelig tiden og prisen værd ? Retfærdigvis, i modsætning til IC4 og mange lignende, så slipper Søværnet godt fra selvbygger-projekterne. Altså bortset fra, at det lige nu HASTER mere end meget.


Een ting er, at EU industrien kan lykkes med at sælge x forskellige nationale varianter under diverse påskud, noget andet er at politikerne accepterer det ? Altså, hvad har vores naboer, som vi skal kæmpe sammen med, eller hvad vil de gerne have næste gang ?

Standard og storbruger-fordele.
Og lad bare de store lande (UK, GE, FR IT) gå egne veje, men vi burde så vælge een af disse veje, ikke samme vej som en anden lilleput-stat.