DHI ændrede sin vurdering af Lynetteholms propeffekt fra 'potentielt kritisk' til 'ubetydelig'

Plus30. juni 2023 kl. 11:3013
lynetteholm
Københavns Kommende kunstige halvø Lynetteholm kommer til at blokere sejlrenden Kongedybet og gør det næsten allerede med etableringen af den første fases perimeter. Illustration: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.
I Lynetteholm-projektets spæde start advarede DHI By & Havn om, at anlægget kunne udløse en propeffekt, der potentielt kunne opfattes som kritisk stor. DHI rådgav bygherren om, hvordan der kunne lægges et røgslør over det, vurderer tidligere DHI-divisionsdirektør. Han ser røgsløret gå igen i miljøkonsekvensrapporten.
Artiklen er ældre end 30 dage

Rådgiveren DHI advarede allerede tilbage i 2020 bygherren By & Havn om, at Lynetteholms blokering af vand- og saltgennemstrømningen i Øresund potentielt kunne blive opfattet som potentielt kritisk – i hvert fald, hvis man sammenligner det med den blokering, som DHI i sin tid regnede sig frem til ville blive udløst af Øresundsforbindelsens bropiller og fundament. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
13 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
13
17. juli 2023 kl. 16:18
Re: Re: Når nu Hovedstaden vi have Lynetteholmen

hej Erik det er godt nyt, hvis det lykkes lad os se virkeligheden

12
17. juli 2023 kl. 16:14
Re: GAAAAB og vist gab

hej Lars, ja, i kan have jeres drøftelser om Lynetteholmen og Østersøen, forhåbentligt på et konstruktivt niveau.

Hvorfor blander du Kattegat ind i det, der er jo Øresund og Østersøen det drejer sig om

SE DET har jo jyske implikationer og skal selvfølgelig tages alvorligt: jeg tror en motorvej mellem Grenå og Anholt ville afhjælpe det problem, om ikke andet hvad angår den politiske opbakning.

Ja, du har ret vi i Jylland er - undskyld udtrykket - 'er pisse ligeglade' med de dumheder man gør i Hovestaden, blot Hovedstaden selv betaler for det, det skal ikke være skatteborgerne!

11
16. juli 2023 kl. 17:26
GAAAAB

Så tager vi lige endnu en MEGET LANG artikel om det Kjøvenhavnske lokalprojekt, hvor man åbenbart lægger Østersøen i ruiner fordi Danmarks absolut dybeste provinshul blive udvidet en smule i svensk retning. "en propeffekt, der potentielt kunne opfattes som kritisk stor." lyder jo slemt, men kunne en af de i artiklen utallige eksperter ikke lige forklare en østjysk svagstrømsingeniør hvori i det kritiske består? Jeg vil tillade mig at gætte på følgende:

1: Vandstanden i Østersøen bliver over tid (sikkert inden 2030 hvor verden alligevel går under i klimakrise) så høj at Bornholm og gamle danske provinser som Gotland forsvinder, da vandet jo ikke længere kan strømme andre steder hen, hvilket måske også kunne forklare den svenske "harme". Jeg synes nu ellers jeg kørte over et par broer sidst jeg var i nærheden af staden, hvor det de strakte sig over så ud til at kunne transportere en del vand, men jeg har jo ikke forstand på den slags.

2: Saltindholdet i Østersøen bliver efter hånden så højt at det får det Østersøen til at minde om det døde hav, fordi vandet der ikke kan undslippe fordamper i klimakrisen. Kan måske undre en smule da saltindholdet ved Bornholm i dag er ca. 9 promille, altså noget lavere en de godt 20 promille i Kattegat og de ca. 35 promille som er "normalt" i havvand. Måske er det omvendt, brakvandet bliver til ferskvand fordi det er VAND der ikke kan komme forbi Lynetteholm, og saltet der forsvinder over tid da det godt kan finde vej forbi jordbunkerne??

3: Biodiversiteten kommer under pres, fordi torsk og sild mm. ikke længere har plads til at passere? Et hurtigt kik på et kort synes ikke at bekræfte dette, men der er vist noget med at torsk i Øresund bliver pænt store, og en gang til: jeg HAR jo ikke forstand på den slags.

4: Eller har jeg bare misforstået det fuldstændigt, der er i virkeligheden Kattegat som blive lagt i ruiner? SE DET har jo jyske implikationer og skal selvfølgelig tages alvorligt: jeg tror en motorvej mellem Grenå og Anholt ville afhjælpe det problem, om ikke andet hvad angår den politiske opbakning.

Eller er der måske "nogen" på Ingeniøren der betales efter volumen/antal anslag? Det var godt nok et langt opkog på en allerede gennemkogt og afgnavet pind.

10
16. juli 2023 kl. 16:16
Re: Når nu Hovedstaden vi have Lynetteholmen

https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/koden-er-knaekket-til-genanvendelse-vindmoellevinger

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/vestas-har-udviklet-metode-til-genanvende-udtjente-vindmoellevinger

https://www.berlingske.dk/business/vestas-knaekker-koden-til-at-genanvende-skrottede-moellevinger

https://sciencenews.dk/da/genial-kemi-kan-nedbryde-og-genanvende-vindmoellevinger

9
16. juli 2023 kl. 11:57
Når nu Hovedstaden vi have Lynetteholmen

Det kræver meget opfyld, megen transport til Lynnetteholmen. Når opfyld er en mangelvare, så hvorfor ikke bruge alle de vindmøllevinger der er på lodseplads i bl.a. Lolland, knus dem og bruge dem som opfyld! Kan det ikke være en mulighed?

8
3. juli 2023 kl. 11:28
Re: Korstog.....

I 2017 vedtog BR en stormflodsplan, der klart anbefalede at starte med stormflodsikring mod SYD (hvilket stadig afventer) og vente med sikring mod NORD - men materialet (COWI) indeholdt dog tegninger etc om, hvorledes et dige lige øst om Trekroner kunne håndtere det sammen med stormflodsporte. Siden Lynetteholmen blev lanceret kort efter, er denne "solgt" som en nødvendighed for stormflodsikring af KBH - men indtil der en gang ad mange åre etableres selve stormflodsporten, gør Lynetteholmen faktisk vandstanden højere i KBH's havn fordi højvande fra nord opstemmes foran Lynetteholmen og løber ind i havnen.
Se hele stormflodssagen fra 2017 her - i bilagene er kort mm: https://www.kk.dk/dagsordener-og-referater/%C3%98konomiudvalget/m%C3%B8de-13062017/referat/punkt-34

7
2. juli 2023 kl. 16:32
Re: Korstog.....

Lynetteholm er et nødvendigt projekt for beskyttelse af København : Nej det er notorisk forkert. Der er ikke behov for at bygge en bred halvø for at klimasikre København, men naturligvis; bygger man en halvø (af andre grunde), så skal den naturligvis indgå i klimasikringen.

6
1. juli 2023 kl. 12:30
Kære Frank Jumppanen Andersen, jeg

Kære Frank Jumppanen Andersen, jeg kender ikke din baggrund, men jeg kan læse at du vil overlade til politikere, at bestemme, hvad der er virkeligheden, hvad der videnskabeligt skal acceptere. Lynetteholmen handler alene om at hovedstaden vil have flere indbyggere! Det handler ikke om at stormsikre København, det kan let sikres på andre måder. det værste der kan ske er at overlade noget til politiker!

5
30. juni 2023 kl. 15:46
viden eller politik

Hovedstaden ønsker at udvide sig mod øst, i Øresund, for at skaffe nye beboere/skatteydere. Det er jo hele baggrunden for projektet. Hvorfor ikke i andre retninger? At DHI 'fifler rundt med beregninger' er en skamplet på DHI, ja, jeg skammer mig næsten over at være civilingeniør 1972. Hele økonomien bag projektet er vel 'en by i rusland'. Hovedstaden vil ikke have trafik og specielt diesel biler, så hvordan skal alt det nødvendige jord, komme til Lynetteholmen? Det er tragikomisk

4
30. juni 2023 kl. 15:04
Re: Korstog.....

Lynetteholm er et nødvendigt projekt for beskyttelse af København

Er det? Jeg har svært ved at se hvorfor det kræver en hel ø. Hvad er det en ø kan, som fx et dige eller en anden lignende løsning ikke kan?

2
30. juni 2023 kl. 14:33
Korstog.....

Det bliver trættende i længden at konstant blive foreholdt ING's jagt på Lynetteholm projektet. På den anden side er det også træls at der ikke snart er en politiker der melder ud at man politisk anser 0,5 - 0,75% for en bagatel grænse - og så lukker den diskussion.

Det er altid muligt at finde eksperter der modsiger hinanden, og på den måde skabe en historie - sådan som ING tydeligvis gør nu.

Lynetteholm er et nødvendigt projekt for beskyttelse af København - og i stedet for at fokusere på detaljer i modellerne, havde det uden tvivl givet langt større effekt bare at arbejde konstruktivt / pragmatisk på en ændring af den kommende kystlinie sådan som tidligere omtalt.... Men nej - op på den høje hest!

...kan vi få et 'emne' filter på ING?

1
30. juni 2023 kl. 12:53
En ting der undrer mig

En ting der undrer mig er den megen fokusering på mængden af salt der transporteres - et vigtigere mål (og meget sværere at simulere) er den korrekte fordeling af salt.

For bundvandet i Østersøen er der meget stor forskel på om der kommer 10 m³ vand med en saltholdighed på 10 PSU eller 2 gange 5 m³ med hhv. 5 og 15 PSU. Kun det meget salte vand vil nå bunden af de dybeste områder med ny ilt. Netop det mest salte vand blokeres mest af Lynetteholm.