Danske værfter forbigået: Nye motorredningsbåde bygges i Estland

Plus6. februar kl. 05:033
SAR Baltic Workboats
Estiske Baltic Workboats har tidligere bygget SAR-motorredningsbåde til Ukraine. Det er ikke nødvendigvis samme bådtype som Danmark nu vil have bygget. Illustration: Baltic Workboats.
Trods politiske ambitioner om at genrejse Danmark som skibsbyggernation skal fem nye motorredningsbåde til Kystredningstjenesten bygges i Estland.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det bliver estiske motorredningsbåde fra værftet Baltic Workboats, som Søværnets kystredningstjeneste i fremtiden skal bruge til at redde fiskere, sejlere og andre i havsnød i Nordsøen. 

Det fremgår af en aktindsigt som Ingeniøren har fået hos Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, som står for indkøbet af de nye motorredningsbåde. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
3
6. februar kl. 13:55
Re: Det er lidt svært…

Hvis man slår op på BWB's hjemmeside, kan det godt ses, at der rammes lige ind i deres spidskompetence. Så det er vel lidt ligesom med tog og så meget andet. I stedet for at udvikle, så tag en (tilpasset) hyldevare. Og Estland er jo et naboland. Nemt at føre tilsyn. Udfaldet virker bestemt som rettidig omhu.

Spørgsmålet er så om de kan tåle de "tæsk" de får i Nordsøen, nok er Estland et naboland, men de har ikke kyst ud til Nordsøen.

Nok er de eksisterende skibe af ældre dato, men de er bygget specifikt til forholdene, og over ordenligt solidt bygget. 

Det store problem med de nuværende skibe er forsvarets manglende vedligeholdsorganisation. Det ser man på både redningsskib, miljøskibe, inspektionsskibe og hjemmeværnskuttere. 

Skibe holder 40-50 år, men det kræver at man har en passende vedligeholdsorganisation, og er passende reservedelslager, eller faste leverandører af reservedele. Man skal ikke ud og lede efter reservedele, når der er en redningsbåd der ikke kan sejle. Når man har sådanne kostbare specialskibe, så må man ofre noget mere på vedligehold.

HH-færgerne og Oslo-bådene er af omtrent samme årgang, og de har tilsyneladende ikke planer om udskiftning. Redningshelikopterne holdt i 45 år, det kommer F-16 også til, og så bliver de solgt til fortsat drift !

2
6. februar kl. 10:54
Re: Det er lidt svært…

Hvis man slår op på BWB's hjemmeside, kan det godt ses, at der rammes lige ind i deres spidskompetence. Så det er vel lidt ligesom med tog og så meget andet. I stedet for at udvikle, så tag en (tilpasset) hyldevare. Og Estland er jo et naboland. Nemt at føre tilsyn. Udfaldet virker bestemt som rettidig omhu.

1
6. februar kl. 10:28
Det er lidt svært…

…at opbygge og vedligeholde kompetencer når de ikke bliver brugt.

 

Basalt set er spørgsmålet om vi fortsat ønsker de kompetencer i landet eller er det vigtigere at prisen er lav? 

…og hvis det er det sidste, hvorfor så ikke bare få bådene bygget i Kina til det halve?