Analyse: Elbilernes fremmarch kan ikke bremses af Tysklands EU-undtagelse

Plus11. april 2023 kl. 12:1115
Analyse: Elbilernes fremmarch kan ikke bremses af Tysklands EU-undtagelse
Illustration: Bigstock.
Spørgsmålet er, om det betyder noget, at Tyskland har fået en undtagelse, og forbrændingsmotoren har overlevet EU-Parlamentets udfasning af nye fossile personbiler i 2035.
Artiklen er ældre end 30 dage

Salget af biler med forbrændingsmotorer, som vi har kendt dem i over 100 år, får lov til at overleve efter 2035 i EU

Men kun hvis de bliver tanket med CO2-neutrale brændstoffer. Det er resultatet af intenst lobbyarbejde leveret af den tyske bilindustri.

Det var ellers planen, at det skulle være helt slut med salg af nye biler med forbrændingsmotorer i personbiler i de 27 EU-lande efter 2035. Udgangspunktet var, at biler i gennemsnit holder i 15 år, og at EU’s borgere derfor i 2050 ville have udskiftet hele bilflåden med elektriske alternativer.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
15 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
15
3. juli 2023 kl. 08:44
Re: Opgradering af enhber…

Særlig tænker jeg på dyre køretøjer, fx autocampere, og biler med affektionsværdi fx veteranbiler. Ombygning til at kunne køre på både gas og benzin koster ca 25000

14
26. april 2023 kl. 11:20
Hvis du trykker på "Svar"…

Hvis du trykker på "Svar" lige under det indlæg, du vil svare på, bliver der automatisk i toppen af dit indlæg indsat et link til indlægget med angivelse af nummer og forfatter. Så behøver du ikke selv skrive, hvilket indlæg, du henviser til.

Det er en væsentlig forbedring, hvis man ikke ønsker at fremhæve, hvilken del af et tidligere indlæg man svarer på.

13
12. april 2023 kl. 18:03
Hvis du trykker på "Svar"…

Hvis du trykker på "Svar" lige under det indlæg, du vil svare på, bliver der automatisk i toppen af dit indlæg indsat et link til indlægget med angivelse af nummer og forfatter. Så behøver du ikke selv skrive, hvilket indlæg, du henviser til.

Faktisk en ret fed forbedring for os, der ikke kører trådet visning.

12
12. april 2023 kl. 18:00
Man kan ikke både mene…

Man kan ikke både mene alvorligt, at man har brug for en seriøs campingvognstrækker, og samtidigt ikke have B/E-kørekort.

Bare på vores gamle Toyota Avensis, som kun måtte trække 1600 kg, løb vi tør for kørekort og måtte opgradere til B/E:

  • Tilladt totalvægt på bil: 1970 kg
  • Tilladt påhængsvægt..: 1600 kg
  • Total vogntogsvægt....: 3570 kg
11
12. april 2023 kl. 16:42
Svar til #7 Prøv nu at følge…

Svar til #7 Prøv nu at følge med i nyhederne.

10
12. april 2023 kl. 13:43
Ja der er nogle…

Ja der er nogle begyndervanskeligheder. På mange ladepladser må man koble anhængeren fra for at kunne lade. Der er færre elbiler der kan trække og de kan ikke trække de tungeste trailere. Men nu er det hellere ikke 2035 endnu.

Det er mere end bare vanskeligt at skulle afkoble sin campingvogn hver 2. time for a lade.

Men der er også sket en rivende udvikling inden for ladestandere, og campingfolket er måske nogle af de sidste til at blive tilgodeset, fordi deres behov er så "ekstreme" (mega meget kapacitet, meget sjældent). Det er en vanskelig business case...

Kommer de ikke også let over 3500 kg. totalvægt? Der er ikke meget til overs efter en Audi eTron har taget sin del... Selv min BMW i4 vejer 2150 kg.

9
12. april 2023 kl. 10:43
Ja de kan trække men hvor…

Ja de kan trække men hvor langt? og fordi EN bil model kan trække lidt ( for det er lidt og relativt kort) gør ikke at elbiler som kategori er en brugbar erstatning og den model du nævner er igen håbløs hvis du har brug for en mere arbejdsorienteret bil.

Arbejdsbil? De er alle på vej. Se eksempelvis her: https://www.hessel.dk/erhverv/evans

Mercedes-Benz EQV Mercedes-Benz eSprinter Mercedes-Benz eVito Renault Kangoo E-Tech Electric Renault Master E-Tech Electric Ford E-Transit Mercedes-Benz eCitan Ford E-Transit Custom Renault Trafic E-tech Electric

Dertil kommer lidt mere spændende biler som Tesla Cybertruck og Ford F150 Lightning.

8
12. april 2023 kl. 09:00
Da vi for 2,5 år siden købte…

Da vi for 2,5 år siden købte elbil, ledte vi efter en bil til under en halv million, som kunne trække konens trailer på 750 kg. Vi fandt 1 model, som kunne købes nu, og en anden, som ville komme på markedet snart. Begge kunne trække 1000 kg.

Nu, 2,5 år senere, kan du vel finde cirka 10 modeller, der opfylder kravet. Mange af dem kan endda trække 1600 kg. Og mindst en af dem kan endda købes for under 350.000 kr (men kan så kun trække de 1000 kg).

Denne rivende udvikling er sket på blot 2,5 år. Så skal man være helt usædvanligt dum-arrogant for at tro, at man kan lave forudsigelser om utilstrækkeligt udbud om 12 år.

7
12. april 2023 kl. 08:41
Ja de kan trække men hvor…

Ja de kan trække men hvor langt? og fordi EN bil model kan trække lidt ( for det er lidt og relativt kort) gør ikke at elbiler som kategori er en brugbar erstatning og den model du nævner er igen håbløs hvis du har brug for en mere arbejdsorienteret bil. At koble af for at lade er direkte tåbeligt og endnu et tegn på at elbilerne ikke er over børnestadiet, benzinstationer er ikke nogen nyhed og der kobler du ikke noget af for at tanke så designet på ladestandere er direkte tåbelige og amatøragtigt. Når man udråber elbiler ( og her taler vi ikke om et enkelt bilmærke/model) til at kunne erstatte ICE biler så skal de kunne dække alle behov og der er vi ikke i 2035, langt fra og det ville klæde elbils folket og politikerne at erkende at deres elskede elbiler IKKE kommer der til inden for den tidramme de har sat.

6
12. april 2023 kl. 01:48
Opgradering af enhber…

Opgradering af enhver benzinbil til dualfuel er en overset løsning i Danmark. https://www.renovablesverdes.com/da/omdanne-en-bil-fra-benzin-til-LPG/

Bio lpg kan næppe være en udfordring i 2035.

5
11. april 2023 kl. 21:02
Hvilken campingvogn havde du…

Hvilken campingvogn havde du efter din elbil eller kniber det med alt læse det indlæg du kommentere på? og.. 600km er på ingen måde langt og køres nemt selv med campingvogn på en enkelt dag, selv er 7-800km med trailer intet problem på en enkelt dag.

Du kan finde massere af test med campingvogn efter en elbil. Det fungere fint, forudsat naturligvis at du har en elbil der kan trække. Eksempelvis leveres Tesla Model Y med krog som standard og kan trække 1600 kg.

Ja der er nogle begyndervanskeligheder. På mange ladepladser må man koble anhængeren fra for at kunne lade. Der er færre elbiler der kan trække og de kan ikke trække de tungeste trailere. Men nu er det hellere ikke 2035 endnu.

4
11. april 2023 kl. 20:57
Angsten for at løbe tør for…

Angsten for at løbe tør for EL er skræmmende. Men hvad skal campingfolket gøre ? for de der skal afgøre skiftet til ren EL, vil vel hellere "flyve" på ferie (dér er jo ingen begrænsning i svineriet).

Hvis du interesserer dig det mindste for "svineriet" så trækker du da ikke et hus på hjul efter din bil ned igennem Europa. Vil tro det faktisk sviner mere end at flyve. Men ellers nyder mig og konen da at køre rundt i Europa - uden noget efter bilen. Det er faktisk muligt at sove ved hver destination alligevel.

3
11. april 2023 kl. 15:50
Hvilken campingvogn havde du…

Hvilken campingvogn havde du efter din elbil eller kniber det med alt læse det indlæg du kommentere på? og.. 600km er på ingen måde langt og køres nemt selv med campingvogn på en enkelt dag, selv er 7-800km med trailer intet problem på en enkelt dag. Så fordi du i din boble har kunne køre hvad der svare til en hyggelig eftermiddagstur i store dele af verden på hele 8 dage så er det ikke det samme som at så kan alle andre også klare deres opgaver i en elbil.

Desuden så glemmer journalisten ganske belejligt at der groft sagt er to typer elbil, pendler kassen eller sportsvognen, hvor er alle de andre typer af biler der findes i dag? Dem som hver dag bruges som arbejdsbiler( pick uppen der kan slæbe 3,5T hele dagen)? som netop køre og arbejder der hvor der ikke er ladestationer over alt? Disse typer af elbil er der end ikke tænkt på men det er vel intet problem for folk der ikke kommer uden for byerne og motorvejsnettet. ( jep masser af fordomme her) og husk at elbiler bliver ikke lavet efter lille Danmark men resten af verden.

2
11. april 2023 kl. 15:23
Tænk at man kan skrive sådan…

Tænk at man kan skrive sådan noget i 2023, hvis det var 2013 kunne jeg måske have forstået dig.

Vi er lige kommet hjem fra Skagen hvor vi var hele påsken, rejsen blev klaret i en nu 3,5 år gammel elbil. Hele turen blev udført i til hastighedsgrænsen på 5% på tælleren. Vi opladte bilen på vej derop i cirka 25 minutter og hjem i 8 minutter. Samlet har vi kørt lige over 600 km på vores 8 dages påskeferie.

Hverken jeg, konen eller vores baby blev udsat for rækkeviddeangst eller anden skræmmende oplevelse.

1
11. april 2023 kl. 13:49
Tja, man behøver vel ikke…

Tja, man behøver vel ikke være entusiast af osende og larmende sportsvogne. I den anden ende af hastigheds skalaen finder vi folk med Campingvogne. Selv helt almindelige vogne vejer omkring 1,5-1,7 ton. Den last går gevaldigt ud over rækkevidden for EL biler. For så ikke at tale om de, stadig "Lange ladetider" - Og er der så ledig plads ved standeren når vi kommer?. Og er der plads til en bil med anhænger?. At skulle køre en tur på camping til fx. Italien, vil være en prøvelse mht. at finde ledige ladestandere, med det stik jeg skal bruge (Ikke alle steder har type 2), samt ventetiden ved hvert eneste ladestop. Og hvordan kan man betale. Medlemmer får rabat, men turister skal vel betale dobbelt op. Alene i Danmark er det allerede det vilde vesten med hensyn til at købe elopladning - medlemskaber og App's til utallige ukoordinerede udbydere.

Angsten for at løbe tør for EL er skræmmende. Men hvad skal campingfolket gøre ? for de der skal afgøre skiftet til ren EL, vil vel hellere "flyve" på ferie (dér er jo ingen begrænsning i svineriet). Og ja, måske holder biler 12-15 år, men hvem vil købe min benzin-plugin-hybrid om 15 år, og til hvilken pris.? At sælge sin bil de sidste 10 år før forbuddet vil givet blive vanskelig. Og tabet i værdi betyder at det bliver endnu sværere at få råd til en ny.