100 aktører går sammen og skitserer køreplan for PtX i Danmark

Plus9. juni 2021 kl. 17:007
100 aktører går sammen og skitserer køreplan for PtX i Danmark
Illustration: Ørsted.
En samling på 100 af Danmarks førende virksomheder inden for blandt andet energi og transport afleverer nu sine anbefalinger til en samlet køreplan for PtX i Danmark og afleverer samtidig et velkendt budskab til de danske beslutningstagere: Det haster med en strategi på området.
Artiklen er ældre end 30 dage

Erhvervslivet har længe råbt på en national strategi for udrulningen af elektrolyse og konvertering af brint til grønne brændsler i industriel skala. Strategien ventes først hen mod slutningen af året, men allerede nu har Energistyrelsens og Klima-, energi og forsyningsministeriets embedsmænd fået en skabelon, de kan læne sig op ad.

I dag udgiver et partnerskab, der tæller 100 danske virksomheder og organisationer, nemlig en samlet køreplan for, hvordan Danmarks tunge transport og energitunge industrivirksomheder kan omstilles til grønne brændsler frem mod 2030 og 2050.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
2. juli 2021 kl. 11:03
Re: Lagring af elnet energi ved super el-ladestander

Er det meningen, at dagligdags opladning af elbilerne skal foregå på lynladere?
Der er rigtigt mange gode grunde til, at det vil være dybt tåbeligt. Lynladere egner sig bedst til de lejlighedsvise langture, hvor batteriet ikke rækker til hele turen fra start til destination.

Nyhed 17juni 2021 "OK og Vestas klar med grøn strøm til elbiler fra verdens største batteridrevne ladestander."

Se link https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2021-07-elbiler-faar-ekstra-groen-stroem-fra-kaempebatteri

Disse ladestationer er beregnet til lynladerstationer langs motorveje og kan oplade elbller med grøn strøm via et stort batteri, som er synkroniseret med en Vesta vindmølle.

Som den første i Danmark får den sin strøm fra et gigantisk batteri på stationen. Med sine 650 kWh er det det største i kommerciel drift i Danmark og på størrelse med 10 mellemstore elbilbatterier.

Idéen er, at strømmen dermed i langt højere grad end ellers kan være CO2-fri. I stedet for at der – i teorien - skal skrues op for et kulkraftværk, når en bilist beder om at få 100 eller 175 kW leveret, tappes strømmen fra batteriet, som har fået sin strøm fra en vindmølle.

Om ovenfor nævnt anvendes disse lynladere kun, hvis opladning kræves undervejs.

6
1. juli 2021 kl. 20:00
Re: Lagring af elnet energi ved super el-ladestander

Hvis spidsbelastning skal undgås i MW størrelse, vil det være nødvendigt at hver ladestander har sit eget batteri (med driftstyring) på måske 100kWh energi (mindst svarende til elbil batteri) ved intelligent elnet?

Du kunne jo starte med et sanity check på en helt grundlæggende forudsætning i din antagelse:

Er det meningen, at dagligdags opladning af elbilerne skal foregå på lynladere?

Der er rigtigt mange gode grunde til, at det vil være dybt tåbeligt. Lynladere egner sig bedst til de lejlighedsvise langture, hvor batteriet ikke rækker til hele turen fra start til destination.

Resten af ladningen kan med fordel foregå med langsomladere, der hvor bilerne alligevel holder parkeret. Og så har vi med et trylleslag forvandlet dit problem til en løsning:

En stor mængde permanent tilkoblede biler udgør en mulighed for tidsforskydning af en kæmpestor mængde el, så man faktisk kan bruge elbilerne til at kompensere for de udsving, der forårsages af producenter og andre elforbrugere.

5
1. juli 2021 kl. 18:03
Ørsted New Jersey projekt naturgasnet opgradering til brint

Danmark skal accelerere indsatsen og udnytte vores potentiale til at blive verdensførende på eksport af teknologier og løsninger globalt. Men det forudsætter, at regeringen inddrager aktørerne og bakker op med finansiering til forskning, demonstration og industrialisering.

Opgradering af naturgasnet til brintnet er indeholdt i Ørsted nye milliard projekt i New Jersey, USA. Her tilsættes brint til naturgasnet for industri og forbrugere. Se link

Især Tyskland er langt fremme med planer om opgradering af naturgasnet inden 2025.

Omkostninger ved opgradering af naturgasnet er 1/10 af nyt brintrørnet.

NB! 2x 400V højspændingsnet er 4 gange dyrere end 1m diameter brintrørnet til samme GW effekt transport.

SJI Congratulates Atlantic Shores Offshore Wind for Winning New Jersey Wind Farm Application that Advances Green Hydrogen Partnership https://www.atlanticshoreswind.com/atlantic-shores-offshore-wind-awarded-n-j-board-of-public-utilities-contract-to-develop-1510-mw-in-offshore-wind-energy-largest-single-project-in-new-jersey/

In December 2020, SJI announced a partnership with Atlantic Shores Offshore Wind (Atlantic Shores) to collaborate on a green hydrogen pilot program, which will research, monitor, and analyze the deployment of hydrogen technology and natural gas blending in New Jersey.
SJI and Atlantic Shores entered a memorandum of understanding to explore utilizing the excess electricity generated from the wind projects to create “green hydrogen,” a renewable energy source that can be blended with our supply to lower carbon intensity.

4
10. juni 2021 kl. 14:57
Re: Tillykke til lobbyisterne - Skatteborgene betaler :o(

JA TAK til dansk og international elektrificering 2.0 frem for fatamorgana projekter !

Med så mange og stærke interessenter og en plan, så er det vel bare at føre den ud i livet, for de tror vel at det er en god forretning.

Gad vide om CO2 (kulstof) ikke kan blive en mangelvare, da mange af brændstofferne er baseret på noget kulstof. De kunne selvfølgelig selv skaffe det ved at brænde kul i ilten fra al elektrolysen. Resultatet kunne man så kalde beriget kulstof, da brændværdi og anvendelighed er forøget. Med lidt fantasi kunne man kalde det grå eller lysegrønne brændstoffer.

3
10. juni 2021 kl. 09:00
Selve køreplanen, hvor finder man den?

Det er ikke lykkedes mig at finde et link til selve planen. Heller ikke hos DaCES: https://daces.dk/faelles-koereplan-for-ptx/ Er der en her, der har fundet det?

2
9. juni 2021 kl. 23:31
Tillykke til lobbyisterne - Skatteborgene betaler :o(

P2X bliver Danmarkshistoriens største energitabs projekt. 

Samtidig flyttes kloge hoveder ( ingeniører mf) væk fra projekter og forskning  der reelt kan  føre til en mere bæredygirgt og co2 netralt verden. 

Alt sammen skal så endda i høj grad betales af skatteborgerne. Pilotprojekt 1-2- mange 

Dertil kommer at P2X vil medføre at den el du og jeg skal bruge bliver dyrere .

P2X ( efuel) vil være med til at fastholde  ICE bilindustrien  

Om 10-20 år når div. gren watch  virksomheder har malket offentlige kasser i DK / EU vil langt hovedparten af den brint til bla skibe og fly vil i bedste fald bruge blå brint . ( fremstillet af gas eller kul )

JA TAK til dansk og international elektrificering 2.0 frem for fatamorgana projekter !

1
9. juni 2021 kl. 20:06
Lagring af elnet energi ved super el-ladestander

I JP 9juni udtaler “Brian Vad Mathiesen, der er professor på Aalborg Universitet med speciale i smarte energisystemer, advarer dog om at give los med investeringerne. Han mener ikke, at et intelligent elnet kræver en særlig stor udbygning. »Vi skal undgå for store meromkostninger. Det handler om at bruge elnettet på en måde, hvor vi udnytter kapaciteten over hele døgnet. Det er hele idéen i den kæmpe forskningsindsats, der er lavet omkring det intelligente elnet i Danmark og resten af verden,« siger han.”

Hvis opladning af elbiler med batteri op til 100kWh fra 20% til 80% inden måske 30 minutter, er det nødvendigt med superladere.

Disse opladere kræver høje effekter på mere end 150kW og måske op til 600kW. Elnettet vil her få spidsbelastninger på flere MW, hvis flere elbiler oplades samtidig.

Hvis spidsbelastning skal undgås i MW størrelse, vil det være nødvendigt at hver ladestander har sit eget batteri (med driftstyring) på måske 100kWh energi (mindst svarende til elbil batteri) ved intelligent elnet?

Hvem skal betale for disse ekstra batterier til superladere? Er der elbil fabrikanter (som Tesla?), ekstra ladeafgift for elbiler eller samfundet?