100 år og udskældt: Har motorvejen en grøn fremtid?

Plus28. december 2023 kl. 06:007
Den italienske ingeniør Piero Puricelli fremsatte efter Første Verdenskrig ideen om at anlægge via per sole automobili (veje kun for automobiler) og var ifølge mange kilder motorvejenes fader. Han var nok også forud for sin tid, for Italien havde på det tidspunkt kun 41.000 biler mod f.eks. Storbritanniens 600.000.
Den italienske ingeniør Piero Puricelli fremsatte efter Første Verdenskrig ideen om at anlægge via per sole automobili (veje kun for automobiler) og var ifølge mange kilder motorvejenes fader. Han var nok også forud for sin tid, for Italien havde på det tidspunkt kun 41.000 biler mod f.eks. Storbritanniens 600.000. Illustration: Ingeniøren.
Mussolini byggede verdens første motorvej, der blev indviet i 1924. Siden er det gået stærkt med at asfaltere, men nu taler nogle om, at elbilerne ligefrem kan gøre motorvejen bæredygtig, både økonomisk, socialt og miljømæssigt.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der er panini, pesto og andre italienske klassikere indenfor i den kombinerede motorvejskiosk og -restaurant. Udenfor knejser en bue i samme farver som landets flag. 

Den futuristiske autogrill her i Milanoforstaden Lainate er siden indvielsen i 1958 ofte blevet afbildet som et symbol på fremskridt, især i de årtier, hvor industrialiseringen skabte et økonomisk boom i landet. Og det var lige her, den første bid af verdens første motorvej åbnede i 1924 – fra Milano til Varese mellem søerne Como og Maggiore.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
2. januar kl. 14:33
Re: Det store problem

Tja, jeg tog det tog fra Viborg - Rødkærsbro der var muligt, med skift i Langå og Århus. Det tog nu den tid - med ventetid ved skrift - så det var virkeligheden!

Nu har jeg taget den vej, ret mange gange i starten af 00'erne, det har da aldrig taget over 4 1/2 time, slet ikke til lufthaven. i så fald er det samlet transport med ventetid i lufthaven, så hænger det sammen.. 

Har Billund ikke haft transport til Dublin direkte rigtig længe efterhånden, og Bruxelles via Amsterdam/Munchen (som de også har haft længe ?).. det tager trods alt noget kortere tid at tage 4 timer med fly fra Billund til Bruxelles end at køre i ~11 timer.. 

6
2. januar kl. 13:21
Re: Det store problem

Hej Christian

Tja, jeg tog det tog fra Viborg - Rødkærsbro der var muligt, med skift i Langå og Århus. Det tog nu den tid - med ventetid ved skrift - så det var virkeligheden!

Jeg valgte at tage toget, så jeg ikke skulle have bilen på p-plads ved lufthavn.

CPH var den eneste mulighed for min endestation Dublin, Gdansk, Brussels så derfor

Billund har - jeg har senere brugt den meget - fået etableret mange nye ruter, det er godt, desværre stoppede flyvning direkte til Norge, München mv., fra Billund, men tiderne skifter

SAS havde ikke forbindelse til Billund. trist men valgt!!

 

5
2. januar kl. 05:30
Re: Det store problem

derefter ca. 6 timer i tog til Kastrup

Hvad er det for et tog du har taget, regionaltoget? - toget til Kastrup tager samme tid som bilen fra de fleste steder i Midtjylland, også i 0'erne... 

 

Hvorfor har du ikke fløjet fra Billund, det virker da tosset at bruge den dobbelte tid på transport, bare for at flyve fra cph?

4
2. januar kl. 00:02
Re: Motorvejene har peaket

Forureningen fra transport skal ned, slet og ret

Der er to veje til det. Sørge for brugbare alternativer, eller lade være med at vedligeholde motorvejene. 

Det sidste kan godt give nogen utilfredshed med beskatningen af biler.

I øvrigt virker det noget absurd at tale om motorvejes grønhed. Men det er jo i tidens ånd, hvor alt skal måles i CO2.

3
28. december 2023 kl. 12:36
Det store problem

Hej Kristian og Jesper

Er vel at den offentlige transport ikke er blevet udbygget - men bliver reduceret - hvorfor har jeg egentligt ikke kunnet forstå - for få brugere?

I 2004 arbejdede jeg i Dublin - 2 uger på arbejde, 1 uge hjemme. Jeg bor i Midtjylland. Startede kl. 8, ½ times gang til station, derefter ca. 6 timer i tog til Kastrup, mindst en time før flyafgang, så til Dublin. Ja så er dagen gået. Selvfølgeligt kunne jeg have taget bilen til Kastrup, sparet en del tid.

I 2006 arbejdede jeg i Polen i ca. 1 år, tilsvarende til Kastrup, derpå 4 timer i taxa fra Gdansk til Kapusciska. 3. gang valgte jeg bilen, det tog ca. 11 timer via motorveje.

Lidt tilsvarende med mit arbejde i München og Brussel, ca. 10-11 timer i bil på motorveje, offentlig transport er alt for langsom. 

Offentlig transport er - specielt hvis landegrænser krydses alt for langsom - dårlig udbygget - var til møde i Hannover, hjem med tog, tog ca. 14 timer.

Hvorfor man uden for storbyerne ikke har opretholdt en god offentlig transport, forstår jeg ikke, det har i måske en forklaring på?

Nå ja, biler: Vi har tradition med at have benzin-diesel biler i mere end 25 år, vedligeholder dem, så der ikke skal købes nye (import). Ja sådan er vi forskellige.

2
28. december 2023 kl. 11:35
Re: Motorvejene har peaket

Motorvejene har kunnet levere transnationalt hvad jernbanen ikke har formået

 

Snigende, massiv forurening af eneste kendte planerariske biotop?

 

Forureningen fra transport skal ned, slet og ret. Elbiler er i denne sammenhæng ikke en del af løsningen, men en del af problemet. Elbiler har i bedste fald en livscyklusudledning på ca 1/3 af en tilsvarende ICE'er. Desværre er EV'er oftest større, hvorfor skift fra ICE til EV, slag på tasken, kun reducerer miljøbelastningen til 1/2.

Transnational transport skal på skinner, eller reduceres massivt hvis vi skal stoppe nuværende flade halespin imod utålelig global opvarmning - længere er den sådan set ikke. 

 

1
28. december 2023 kl. 10:31
Motorvejene har peaket

Motorvejene er op gennem sidste halvdel af sidste århundrede blevet en af de væsentligste nøgler til at øge mobiliteten på tværs af landet og på tværs af Europa (og mange andre steder i øvrigt). Overgangen fra landeveje til motorveje har øget mobiliteten af både personer og gods enormt. Motorvejene har kunnet levere transnationalt hvad jernbanen ikke har formået. Her har nationale og regionale standarder og systemer givet store udfordringer på en effektiv udbygning på tværs af landegrænser. 
Når motorvejene er udskældte, så hænger det ikke alene sammen med den klimabelastning der følger med - både med fossilbiler og elbiler - så handler det i stor udstrækning også om støjpåvirkninger. En problemstilling vi først virkelig har fået øjnene op for omfanget af de seneste år. Alene i Danmark er 1½ mio. danskere dagligt påvirket af støj i en grad der er sundhedsskadelig!: https://www.cancer.dk/nyheder/shhhh-stoej-maaske-mere-skadeligt-end-troet/ . Problemstillingen er ligeledes, at asfalten kræver enormt meget plads - ikke mindst fordi vi ofte transporterer os alene i bilerne (i gennemsnit sidder der 1,4 personer i bilerne) hvilket afstedkommer en enormt u-effektiv udnyttelse af de arealer der reserveres til veje. Trængslen og kampen om pladsen gør i dag, at de effektivitetsgevinster motorvejene tidligere kunne tilbyde langt hen ad vejen er smuldret væk i dag. Jeg talte for et års tid siden med en forretningspartner fra Tyskland der netop havde købt sig en elbil og som begrundede det med, at gennemsnitshastigheden omkring Stuttgart er på 40 km/t og så kan jeg jo lige så godt sidde i kø i en elbil frem for en fossil!
Ser vi frem mod 2050 så vurderer man fra EU's side, at mobilitetsbehovet vil stige med 60%. Med andre ord - der er behov for, at vi finder nye og smartere veje at bevæge os rundt på - hurtigt og effektivt og uden at gå på kompromis med den klimaudfordring vi står overfor!